Ferdinand Porsche a murit la putin timp dupa prima si ultima vizita a sa la uzinele Volkswagen dupa razboi. In toti anii trecuti de la eliberarea sa din inchisorile din Franta a avut un singur tel: sa cladeasca imperiul Porsche, cel nascut din primele schite ale „broscutei“, transformata apoi de Ferry, fiul sau, in primul Porsche. Dupa 50 de ani de la acel moment, imperiul sau a oferit o replica istoriei si a preluat, in sfarsit, controlul VW.

Probabil ca multa lume stie ca Ferdinand Porsche este cel care a creat primul VW Beetle. Cu mult mai putini stiu ca, dupa razboi, Porsche a fost inchis in Franta (la fel ca Louis Renault), acuzat ca a colaborat cu regimul nazist si a contribuit la mecanizarea armatei germane. Uzinele in care s-au construit automobilele nu i-au apartinut insa niciodata. Ridicate de Hitler sub directa sa indrumare, bombardate de aliati si refacute dupa 1945, halele de productie din Wolfsburg au devenit intre timp o afacere de succes. Familia Porsche, cea care controleaza compania „Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG“, a fost intotdeauna apropiata de cei de la VW, colaborarea dintre cele doua firme fiind cunoscuta, insa niciodata Porsche si VW nu au fost mai strans legate ca astazi, cand aproape 20% din actiunile grupului german au fost cumparate de „Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG“.

Dinastia Porsche Piech

Sa nu uitam insa ca in acest moment activitatea grupului VW este condusa de un Management Board si controlata de Supervisory Board, al carui presedinte este Ferdinand Piech. Numele, evident, nu spune mare lucru, dar, daca ne intoarcem in istorie, descoperim ca Ferdinand Porsche a avut doi copii. Ferdinand „Ferry“ a fost fiul care s-a ocupat de construirea primului model sport „Porsche“, iar Louise, fiica, s-a maritat cu Anton Piech, directorul uzinelor VW in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, ajuns, cativa ani mai tarziu, directorul companiei Porsche din Austria. Ferdinand Piech, in varsta de 68 de ani, este fiul celor doi si, dupa cum s-a dovedit, artizanul legaturilor dintre VW si Porsche de-a lungul anilor. Desi cooperarea dintre cele doua companii a fost una vizibila dintotdeauna (Porsche a fost primul dealer de automobile VW), numirea lui Piech, in 2002, in postul de presedinte al grupului Volkswagen a facut ca relatia sa fie mult mai fireasca, inclusiv prin intermediul celor aproape 5% actiuni detinute de Porsche la Volkswagen AG. Si, oricum, Ferdinand Piech nu era la primul contact cu grupul VW. Contributia sa la succesul uzinelor Audi (materializata prin genialul Audi Quattro) este trecuta la loc de cinste in cartea de aur a firmei germane.

Atac sau aparare?

De ce s-a hotarat totusi Porsche sa controleze VW? Analistii vorbeau la un moment dat despre o fuziune intre cele doua. Ceva in genul Daimler si Chrysler. Dar opiniile nu au fost niciodata favorabile acestei miscari de piata. Fiecare companie avea un drum, niste actionari si o seama de planuri care nu coincideau deloc. La sfarsitul lunii septembrie, anuntul intentiei de cumparare a 20% a fost primit de piata cu scepticism. In scurt timp, achizitia s-a petrecut (in doua etape), iar conducerea Porsche si-a motivat gestul prin dorinta de a proteja compania VW de o preluare ostila din directia SUA. Exista o lege care impiedica un actionar sa detina mai mult de 20% in VW. Dar legea se afla in dezbateri intense la Curtea Europeana de Justitie, iar o eventuala modificare a ei ar putea aduce investitori strategici la uzinele din Wolfsburg. Acolo unde Porsche, prin Ferdinand Piech si prin cele 5%, incerca de cativa ani sa reorienteze afacerile catre noi piete: cele dominate de producatorii de automobile de lux Mercedes si BMW. Deocamdata, planurile lui Piech se afla la jumatatea drumului, dar o schimbare a raporturilor in Consiliul de Administratie ar putea sa le transforme in amintiri.

Alegerile, motiv de schimbari

Daca insa apropierea dintre Porsche si VW va merge pana la capat, ar putea aparea probleme pentru compania austriaca, sau cel putin asa sustin criticii ideii. Chiar si numai pentru simplul motiv ca geniul automobilelor sport s-ar amesteca in nisipurile miscatoare ale hatchback-urilor si sedanurilor. Cat despre sindicate, acestea nu pot fi decat fericite odata cu „invazia“ de capital. Reducerile masive de personal si diminuarile de salariu erau parte din amplul proces de restructurare impus de Piech si de management. Mai exista voci care spun ca rezultatul alegerilor din Germania ar putea influenta serios miscarile de pe piata in care sunt implicate actiunile VW, dar lucrurile sunt departe de a se fi limpezit.
Deocamdata, Porsche a implinit visul celui care a fondat compania, cumparand cele 20% din actiuni la VW. Poate ca vor fi mai multe, daca legea o va permite. Dar totul sta sub semnul uneia dintre ideile regasite in filozofia Porsche: „Porsche vrea si Porsche trebuie sa creasca. Nu puternica pe cat este posibil, ci puternica pe cat este necesar“.

Consultanta JP Morgan

JP Morgan, grup financiar angajat de Porsche si VW pentru a superviza procesul de cumparare a actiunilor, a emis un raport prin care recomanda presedintelui Ferdinand Piech sa demisioneze din functia pe care o detine in grupul Volkswagen, ca urmare a unui conflict de interese. Chiar daca nepotul lui Porsche si-a pregatit terenul pentru eventualele presiuni generate de achizitia actiunilor, el s-ar putea confrunta cu reactii negative din partea reprezentantilor landului in Supervizory Board, dar si din cea a actionarilor minoritari. Singurii de partea sa sunt, in acest moment, liderii sindicatului IG Metall.