Lunea trecuta, General Motors anunta ca se asteapta la pierderi nete de 1,6 miliarde dolari pentru perioada iulie-septembrie 2005. Concomitent, compania ajungea la un acord in negocierile cu sindicatele, pentru reducerea volumului imens de bani pe care il aloca asigurarilor de sanatate, ca prima masura de redresare economica.

Trei zile mai tarziu, Ford Motor Co. raporta pierderi brute de 1,2 miliarde (280 de milioane pierderi nete) in aceeasi perioada, pentru operatiunile sale din America de Nord, si avertiza ca, la inceputul anului viitor, va lansa un amplu program de restructurare, care sa o scoata din impas. Programul va presupune inchiderea mai multor fabrici si reducerea numarului de angajati, incepand cu muncitorul de rand si terminand cu membri marcanti ai managementului.
Aceste masuri sunt comparate insa de publicatii de specialitate precum „The Economist“ cu dresurile femeiesti folosite, conform folclorului auto, de unii soferi pentru a inlocui cureaua de alternator.

Efect de domino

„Motoarele“ industriei auto din SUA au nevoie de reparatii capitale pentru a iesi din impasul actual, avertizeaza expertii, potrivit carora pierderile din cel de-al treilea trimestru nu sunt deloc intamplatoare. Ele survin dupa un val de probleme ce au afectat companiile de la inceputul acestui an. Mai intai, GM a trebuit sa plateasca doua miliarde de dolari pentru a scapa basma curata dintr-un acord deficitar incheiat cu un timp in urma, referitor la achizitia companiei falimentare italiene Fiat. Apoi, problemele economice ale intregii industrii auto, date de cresterea preturilor la combustibili, s-au suprapus cu o prestatie extrem de slaba a companiei, care a determinat scaderea increderii acordate de marile agentii de rating, soarta impartasita de Ford.
Iar ratingurile au scazut din nou, luna aceasta, dupa ce Delphi, al doilea mare producator de piese auto din SUA si fosta subsidiara a GM, a solicitat protectie pentru faliment, declansand speculatii ca GM ar putea sa aiba aceeasi soarta. Si aceasta deoarece contractul semnat la separarea Delphi de General Motors, in 1999, implica o angajare financiara masiva a celei din urma in cazul in care prima se confrunta cu probleme grave, angajare ce poate atinge, potrivit unui scenariu al groazei, 11 miliarde de dolari.

Prioritatea absoluta: cumparatorul

Potrivit „The Economist“, gravele probleme ale celor doua companii au nevoie de solutii mult mai profunde decat simpla reducere a cheltuielilor deoarece prioritatea ar trebui sa fie schimbarea atitudinii cumparatorului din SUA, care nu mai este interesat de modelele americane. Aceasta tendinta a fost dovedita anul trecut, cand vanzarile GM au scazut cu aproape 25%, iar cele ale Ford cu peste 20%, in timp ce vanzarile unor companii japoneze precum Toyota, Honda sau Nissan au crescut considerabil.