Astfel, CEA a dat publicitatii, la Bruxelles, un raport care prezinta riscurile pe care le-ar putea induce la nivel macroeconomic ultimele propuneri ale Comitetului European de Supraveghere a Asigurarilor si Pensiilor Ocupationale (CEIOPS).

Asiguratorii europeni sunt ingrijorati de faptul ca implementarea masurilor propuse de CEIOPS ar putea insemna reintoarcerea la Directiva Cadru Solvency I, al carei principiu de baza era excesiv de prudent in ceea ce priveste cerintele financiare impuse.

“Industria de asigurari are temeri bine intemeiate in legatura cu efectele unora dintre propunerile curente ale CEIOPS, deoarece acestea ar dauna consumatorilor, economiei europene si industriei asigurarilor. Reducerea investitiilor si a capacitatii de subscriere a companiilor din industria de asigurari ar avea efecte ingrijoratoare la nivel macroeconomic”, a spus Tommy Persson, presedintele CEA, potrivit unui comunicat UNSAR (Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania).

Federatia europeana a companiilor de asigurari si reasigurari sprijina Directiva Cadru Solvency II in forma in care a fost aprobata. Potrivit acestei directive, asiguratorii si reasiguratorii din Uniunea Europeana isi vor estima cerintele de capital in functie de expunerea la riscuri, iar cerintele de solvabilitate ale companiilor vor trebui sa fie completate de supraveghere in domeniul guvernantei si structurii organizationale.

“Consideram ca mai este timp pentru a da directivei Solvency II forma corecta si raportul nostru este menit sa faciliteze dezbaterile asupra detaliilor acestei directive, impreuna cu CEIOPS si Comisia Europeana, in cadrul regulilor trasate de Consiliul si de Parlamentul European”, a mai spus Tommy Persson.

Capitalul de solvabilitate cerut de Sovency II poate fi cu 65-70% mai mare decat nivelul standard stabilit

Reprezentantii companiilor europene de asigurari si reasigurari considera ca propunerile recente ale CEIOPS pot impovara semnificativ domeniul asigurarilor. Conform unor estimari recente, capitalul de solvabilitate cerut de Solvency II poate fi cu aproximativ 65-70% mai mare decat modelul standard de calibrare stabilit cu ocazia exercitiului QIS4 (studiul cantitativ de impact), in timp ce sursele disponibile de capital pot inregistra o reducere de pana la 25-50%.

Dupa alte estimari, mai rezervate, noile cerinte ale Solvency II ar pune o presiune suplimentara de 30-50% asupra sectorului.

“CEA este de parere ca impunerea excesiva a majorarii de capital poate avea efecte negative extinse asupra intregii industrii a asigurarilor. Detinatorii de polite ar putea fi cei mai afectati, deoarece preturilor multora dintre produsele de viata si non-viata ar creste, se arata in raportul CEA.

La nivel macro, studiul CEA arata ca cerintele de capital foarte prudente ar restrictiona rolul industriei asigurarilor, nu doar ca entitaati de preluare a riscurilor, ci si ca investitori institutionali, ce finanteaza cresterea pe termen lung a economiei”, se mentioneaza in acelai comunicat.

Supracapitalizarea ar afecta competitivitatea sectorului asigurarilor din UE si capacitatea acestuia de a atrage noi finantari, ceea ce i-ar crea dezavantaje la nivel global.

"CEA considera ca este nevoie de echilibru intre protectia consumatorului, prin intermediul cerintelor de capital, si oferirea unor produse de asigurare competitive din punct de vedere al pretului, prin sprijinirea unei piete a asigurarilor competitive si sanatoase, de aceea solicita atat CEIOPS, cat si Comisiei Europene, sa adopte o atitudine echilibrata care sa reflecte spiritul Directivei Cadru, cand aceasta va fi redactata", se specifica in comunicat.

Cum s-a ajuns in acest punct?

Cerintele privind solvabilitatea asiguratorilor europeni exista din anii ’70. Dupa o evaluare ceruta de cea de-a treia generatie a Directivelor Asiguratorilor, din anii ’90, o serie de reforme limitate, cum ar fi Solvency I, au fost agreate de Parlamentul European si de Consiliul European, in 2002.