Actiunile companiei Toyota Motor Corp., cel mai mare producator de automobile din lume dupa valoarea de piata, au atins cel mai inalt nivel de cand au fost listate, in 1949, informeaza Reuters. Toyota are o valoare de piata egala cu cea a urmatorilor sapte producatori din afara Japoniei, la un loc - inclusiv DaimlerChrysler AG, Bayerische Motoren Werke AG si Renault SA.

Actiunile constructorului de automobile, care s-au apreciat cu 41% in acest an, au ajuns la 5,960 de yeni/ actiunea (circa 50 dolari) si au fost tranzactionate joi la 5,920 de yeni (49,7 dolari) la ora 12:50 p.m. la Bursa din Tokio. Aprecierea actiunilor fabricantului nipon s-a accelerat dupa ce un raport a aratat ca productia de la uzina din Statele Unite a ajuns la cel mai mare nivel din ultimele 17 luni. Toyota prognozeaza in acest an un nou record de vanzari in Statele Unite, al 12-lea record consecutiv.

„Investitorii prefera Toyota datorita fortei sale pe termen lung. Compania se pregateste pentru pasii urmatori de dezvoltare“, a afirmat Masayuki Kubota de la Daiwa SB Investments Ltd. din Tokyo. General Motors (GM), unul din principalii concurenti ai japonezilor, se confrunta cu probleme uriase, valoarea de piata a fabricantului american de autovehicule fiind intr-o scadere accentuata. La GM s-a pus chiar problema falimentului, desi Rick Wagoner, presedintele executiv al GM, a tinut sa-si reasigure angajatii ca grupul nu va ajunge in aceasta situatie. Titlurile GM au ajuns miercuri la cea mai slaba cotatie din 1987. Cu o saptamana inainte, compania americana raportase o scadere a vanzarilor in luna octombrie cu 26%, fiind in al 13-lea an consecutiv fara profit.

In Statele Unite, cota de piata a constructorului nipon Toyota a crescut in luna octombrie cu 2,3%, fata de luna trecuta, pana la 15,1%, in timp ce GM a ajuns la o cota de piata de 22,1%, pierzand in octombrie 3,5%, potrivit Autodata Corp.

Una din cele mai importante cauze ale acestor performante o reprezinta cresterea vanzarilor de automobile hibride, orientarea masiva a clientilor din SUA catre automobile care nu functioneaza pe carburant clasic. O alta cauza semnificativa este deprecierea yen-ului japonez. Aproximativ 60% din profitul operational al companiei nipone este obtinut in SUA, conform Credit Suisse First Boston din Tokyo. Un yen mai slab stimuleaza repatrierea castigurilor pentru Toyota si rivalii de la Nissan Motor Co. si Honda Motor Co. Yen-ul japonez a scazut cu 4,5% fata de dolar, in cel de-al treilea trimestru.