In afara de conotatiile religioase pe care le are, Craciunul este in mod cert un eveniment care pune in miscare economia, mai mult decit oricare alta sarbatoare din timpul anului. In timp ce in Romania acest lucru a devenit pregnant in special in ultimii ani, in Occident “traditia” de a cheltui excesiv este si mai vizibila. Potrivit unui studiu realizat de Federatia Nationala a Retailului din Statele Unite ale Americii, in perioada Craciunului, americanii au cheltuit 81% din suma totala pe care o aloca cumparaturilor din perioada sarbatorilor.

Altfel spus, americanii cheltuiesc de Craciun de 4,2 ori mai mult decit cu ocazia tuturor celorlalte sarbatori la un loc. Mai precis, conform estimarilor, este vorba despre peste 435 de miliarde de dolari pe care locuitorii Statelor Unite le scot din buzunar in aceasta perioada. Aceasta in conditiile in care de Pasti, spre exemplu, populatia din SUA cheltuieste numai 9,6 miliarde de dolari, adica de peste 45 de ori mai putin decit de Craciun.

De altfel, Pastele la americani este privit cu mai putina importanta chiar si in comparatie cu Ziua Indragostitilor, pentru care se cheltuiesc in jur de 13,2 miliarde de lei. Pentru anul in curs, reprezentantii Federatiei Nationale a Retailului estimeaza ca vinzarile totale din perioada sarbatorilor au crescut cu 6% fata de anul trecut. Cea mai mare crestere a vinzarilor a avut loc insa in 2004, cind americanii au cheltuit de sarbatori cu 6,7% mai mult decit in anul precedent.

Se duc dolarii de sarbatori

Citeste si:

Chiar daca vinzarile cresc in perioada Craciunului in toate tipurile de magazine, studiile releva faptul ca americanii se orienteaza in special catre bijuterii. Aproximativ 32% din totalul vinzarilor realizate in perioada sarbatorilor se inregistreaza in magazinele care au acest profil. Pe locul doi, in topul preferintelor, se situeaza magazinele generale, care incaseaza 26% din sumele cheltuite in perioada sarbatorilor.

Totodata, americanii dau pe imbracaminte aproape la fel de mult ca pentru obiecte sportive, carti si muzica, adica in jur de 24% din bugetele alocate pentru evenimentele speciale. Indiferent insa care ar fi produsele pe care le cumpara si locul de unde le achizitioneaza, cert este ca potrivit acelorasi studii, pe piata americana, diferenta dintre suma totala cheltuita pe cadouri si suma pe care cei care primesc respectivele daruri ar fi cheltuit-o pe aceleasi obiecte este de 10% din totalul sumei cheltuite cu ocazia Craciunului.

Americanii cumpara mult de pe Internet

Aglomeratia din magazine a fost prezenta la americani si pe Internet. Anul acesta, 82% dintre proprietarii de magazine virtuale s-au declarat foarte optimisti in ceea ce priveste vinzarile din perioada Craciunului. Ponderea retailerilor care si-au pus foarte mari sperante ca vor semnala cresteri ale vinzarilor a crescut de la 24% anul trecut la 41% in acest an. De altfel, estimarile lor s-au vazut si in cifre. Mai mult de o treime dintre retaileri au raportat cresteri ale vinzarilor cu 50% sau chiar mai mari in comparatie cu aceeasi perioada a anului precedent, in vreme ce trei patrimi dintre acestia au semnalat majorari ale vinzarilor de 20%.