Wall-Street: Cum a fost inceputul activitatii dvs. profesionale si care sunt principalele coordonate ale carierei dvs.?

Trecutul meu profesional este legat strict de compania Altex. Practic, dupa ce am terminat facultatea, am inceput in orasul natal Piatra-Neamt o serie de cursuri de calculatoare si de management pentru imbunatatirea performantelor mele profesionale. Dupa aceea, m-am angajat foarte curand la Altex. Erau atunci doua joburi pentru pozitiile de director de magazin pentru Timisoara si Craiova. Eu am optat pentru cea de-a doua. In esenta, acesta a fost si debutul meu in cadrul companiei Altex.

Wall-Street: Acum aveti mai multe responsabilitati atributii si responsabilitati dupa ce ati preluat conducerea executiva a companiei...

Depinde ce intelegem prin mai multe responsabilitati. Pentru a intelege acest lucru, ar trebui sa comparam cu altceva. Practic, este vorba de o crestere a mea in cadrul companiei in primul rand ca om ca urmare a performantelor mele. Totodata, aceasta implica o sporira a angajamentului si obligatiilor mele profesionale.

Wall-Street: Care ar fi provocarile, dar si amenintarile unei astfel de avansari?

In tot acesti ani (putem vorbi de cel putin 10 ani) de lucru in cadrul Altex provocarile au fost tot timpul frumoase, motivante, unele chiar si ambitioase. Practic am pornit de la o companie cu o retea de magazina regionala axata mult in partea Moldovei. Aici vorbim despre anii '94-'96. Compania s-a dezvoltat ulterior la o retea cu adevarat nationala. In 1996 aveam un numar de 20-30 de magazine, ajungand in 2002 sa avem peste 120 de unitati. In toti acesti ani, provocarile au fost pe diferite sarcini in diferite departamente. Astfel, am activat pe departamentele de vanzari, achizitii, marketing, insusindu-mi cunostinte din toate sectoarele companiei.

Wall-Street: Inainte de a detalia dicutia despre businessul Altex, as vrea sa va intreb care credeti ca sunt calitatile unui bun manager?

Chiar daca repet o sintagma care apartine unor oameni de afaceri cu adevarat mari, afirm ca una din calitatile importante pe care trebuie sa o ai pentru a fi un bun manager este sa gandesti “thinking big”. Cred foarte mult in aceasta sintagma. In acelasi timp, este foarte important ca de-a lungul unei cariere sa eviti greselile majore.

Wall-Street: Vorbind despre piata de retail, la cat estimati dvs. piata pe care activati?

Pentru anul 2005 aceasta a fost estimata la aproximativ 850 de milioane de euro, iar pentru 2006 ne asteptam sa depaseasca un miliard de euro.

Wall-Street: Care sunt obiectivele Altex pentru acest an in ceea ce priveste cota de piata?

Ne aflam in acest moment la o cota de piata de 30%. Anul acesta urmarim sa ne consolidam pozitia in piata. Mai important este insa sa ne atingem obiectivele de vanzari si de deschidere de noi magazine fxate la inceputul acestui an.

Wall-Street: Va asteptati la o crestere a ratei profitului superioara celei de anul trecut?

Da, mai ales datorita faptului ca vom avea un volum mai mare de vanzari ne asteptam ca si profitul sa creasca usor.

Wall-Street: Oficialii Altex estimau de curand ca piata in ansamblu isi va incetini ritmul de crestere. Cum comentati aceasta pozitie?

Depinde de care sector al pietei vorbim. In acest sens, este bine sa delimitam aceste segmente. Daca vorbim de partea produselor albe ( “white goods” – aragazuri, frigidere, masine de spalat) sau despre produsele electrocasnice mici intradevar acestea nu vor cunoaste o crestere decat la acelasi nivel ca in 2004- 2005. In cazul in care discutam despre segmentul “brown goods” ( camere video, foto, televizoare, etc.) ne asteptam la o crestere mai ales pe sectorul LCD si plasma. Insa, cel mai mult, ne asteptam sa creasca intreg segmentul IT&C care are o dinamica spectaculoasa. Cel mai dinamic segment al pietei a fost si pana acum segmentul IT&C cu cresteri anuale de pana la 200% sau chiar mai mult.

Wall-Street: Care sunt investitiile bugetate pentru intreg anul 2006?

Daca ne referim la investitiile destinate deschiderii de noi magazine pentru dezvoltarea celor doua retele (Altex si Media Galaxy), cu proiectele pe care le avem in momentul de fata, avem bugetate investitii de extindere de peste 20 milioane de euro.

Wall-Street: Care sunt perspectivele internationale ale acestui segment si care sunt planurile companiei in acest sens?

Vom continua sa ne uitam cu atentie spre Bulgaria si spre Serbia. Vom ajunge cel mai probabil anul viitor si pe aceste piete, fiind o chestiune de timp si de evaluare a acestor zone. Suntem in contact cu Bulgaria si Serbia. Ne preocupa aceste piete. Bineinteles, suntem cu ochii si pe alte piete emergente.

Wall-Street: Am inteles ca preferati sa intrati direct pe aceste piete in pofida unor preluari sau achizitii...

Acest lucru depinde in foarte mare masura de strategie, modul in care vom aborda aceste intrari. Nu as vrea sa intru in detalii. Repet, suntem inca in faza de evaluare si de observare a ceea ce se intampla acolo. Strategia inca nu este bine definita.

Wall-Street: Ati inceput anul printr-o strategie agresiva a preturilor, dar si cu promotii atractive. Ce alte proiecte mai aveti in acest sens?

Pastram aceeasi linie. In permanenta pe piata de retail, in sectorul in care ne desfasuram, cred ca noi am reusit intotdeauna sa inovam.

Wall-Street: Care au fost conditiile pietei la inceputul acestui an? Vanzarile au fost mai mici comparativ cu alti ani?

Consider ca inceputul lui 2006 a fost din punctul de vedere al vanzarilor asemanator cu alti ani. Debutul fiecarui an este in general mai slab. Pot afirma insa ca anul trecut a fost unul atipic. Astfel, incepand cu 1 februarie au fost eliminate anumite accize la camere foto, aparate de aer conditionat ori cuptoare cu microunde. Practic acest fenomen a generat o scadere generalizata a preturilor care au impulsionat vanzarile.

Wall-Street: Ati deschis recent CES – prima linie proprie de asamblare. Care ar fi motivatiile unei astfel de investitii?

Desi pare neasteptat raspunsul, ii contrazic pe cei care sunt multi si care se gandesc exclusiv la aspectele financiare si la profitabilitate. Consider ca acestea reprezinta efectel a ceea ce am urmarit. In fapt, am urmarit imbunatatirea calitatii produselor. Pana la momentul inaugurarii acestei linii de asamblare toti jucatorii din piata asamblau sau aduceau in piata aceste computere create in diverse moduri care generau rate mari ale defectelor. Astfel, am hotarat ca este momentul sa aducem si o imbunatatire si a calitatii acestor computere. In momentul de fata aceasta linie este automatizata, eliminandu-se mult din erorile umane care apar in procesul de asamblare. Mai departe, putem vorbi si de cresterea volumui de vanzari.

Wall-Street: Care este contributia cifrei de afaceri a magazinelor Media Galaxy in vanzarile totale ale companiei Altex?

Pentru 2006, in momentul de fata avem un buget fixat, insa cel mai tarziu la sfarsitul acestei luni vom face public atat acest buget, cat si cifra de afaceri preconizata pentru anul in curs.

Wall-Street: Care este stadiul de negociere cu fondurile de investitii? Este vorba despre aceleasi doua fonduri? Ce puteti afirma pe marginea ascestui subiect?

Aceste discutii au inceput de mai multa vreme, fiind practic o continuare a negocierilor din 2005. Am fost curtati de multe fonduri de investiti, in momentul de fata suntem in discutii, urmand sa evaluam situatia si, probabil ca in urmatoarele luni vom ajunge la anumite concluzii.

Wall-Street: Cum credeti ca va afecta fuziunea Flanco-Flamingo piata de profil din Romania si pozitia companiei Altex in piata?

Consider ca aceasta fuziune nu reprezinta a amenintare concreta pentru Altex. Din punctul nostru de vedere prin aceasta fuziune se unesc doua cifre de afaceri care va duce la o crestere a veniturilor pentru noul grup format. Insa pentru piata lucrurile nu se vor schimba foarte mult. Depinde mai departe care va fi strategia care urmeaza dupa fuziune. Altfel spus, in acest moment sunt aceleasi magazine Flanco sau Flamingo, nefiind nicio schimbare insemnata.

Wall-Street: Grupul rezultat din aceasta fuziune nu va afecta nici magazinele Media Galaxy prin tendinta de a construi magazine de suprafete mari?

Flamingo nu a avut aceasta tinta; magazinele de suprafete mari... In schimb cei de la Flanco deja au deschis magazine de suprafete mari, unul chiar la Brasov. Acestia urmaresc aceasta tendinta, insa noi am facut acest lucru in 2004. Noi am anticipat piata, am vazut ce se intampla pe pietele din strainatate, conceptele care se dezvolta acolo, iar in 2003 am ajuns la concluzia ca viitorul este reprezentat de suprafetele mari.

Wall-Street: Cum au evoluat vanzarile co branded?

Au avut o evolutie frumoasa si cred ca va fi o solutie de viitor. In momentul de fata suntem foarte fericiti de parteneriatul cu BCR, urmand sa exploram in acest sens noi solutii.

Wall-Street: Unde va vedeti peste 5 ani, domnule Adrian Urda?

Peste 5 ani ma astept sa fiu tot in cadrul companiei , iar in ceea ce priveste Altex estimez ca va face parte in cadrul unui lant international de retail.