Paul Ogborn este nefumator. Greu de crezut pentru cineva care lucreaza de 17 ani in industria tutunului. Din luna ianuarie a acestui an, conduce subsidiara British American Tobacco din Romania.

Capital: Fiind nefumator, nu va e greu sa conduceti o companie ale carei produse nu le folositi?

Paul Ogborn: Nu. Pentru ca as fi un anume tip de fumator, iar pentru un manager e important sa cunoasca toata paleta de consumatori.

Capital: Cum au evoluat vanzarile in Romania in timpul anului trecut?
Paul Ogborn: Comparativ atat cu Europa de Vest cat si cu Europa de Est, Romania a fost printre tarile cu cea mai mare rata de crestere. Am crescut mai mult decat in Polonia sau Ungaria, dar statisticile trebuie privite in context. Ungaria era deja o piata mare pentru noi, unde aveam o cota de piata de peste 40%. In Polonia, avem doar 15% din piata. Insa, competitia este mai mult decat acerba acolo. Pietele acestea au dinamici diferite.

Capital: Care sunt dificultatile din mediul de afaceri romanesc?

Paul Ogborn:
Lipsa stabilitatii. Pentru a creste, orice afacere are nevoie de un anumit nivel de stabilitate si predictibilitate. Sigur ca s-au facut pasi in aceasta directie, insa mai sunt unele fronturi unde domneste incertitudinea. De exemplu, accizele au crescut deja mai repede decat planul initial. De la 24 de euro la o mie de tigarete, nivelul din aprilie, acum s-a ajuns deja la 34 de euro la o mie de tigarete. Trebuie sa suportam si noi o parte din aceste accize, pentru a evita o crestere prea brusca a pretului unui pachet de tigari. si vor mai fi in cursul acestui an si alte cresteri. Asta inseamna ca accizele cresc mai repede decat economia, deci oamenii vor percepe produsul nostru ca fiind din ce in ce mai scump si mai greu de achizitionat. Este o problema pentru noi deoarece, impinse de accize, preturile pachetelor de tigari cresc prea repede si apare o diferenta mare intre Romania si tarile din jur, precum Serbia sau Ucraina, ajungandu-se in situatia in care produse din aceste tari sunt vandute ilicit in Romania. Acest lucru va fi in defavoarea noastra, dar si a Guvernului.

Capital: Care va fi impactul acestor taxe crescute asupra afacerii in acest an?

Paul Ogborn: Ne asteptam sa vedem o incetinire a cresterii in acest an. Ne asteptam, de asemenea, ca unii consumatori sa nu mai urmareasca doar calitatea, ci si pretul, orientandu-se deci catre produse mai ieftine. Cel mai mare impact credem ca il va avea cresterea volumului produselor de contrabanda. Deci, piata legala, pe care activam noi, va scadea. Desi ne vom pastra cota de piata, datorita portofoliului pe care il avem, trebuie sa acceptam ca, in ansamblu, volumul se va diminua.

Capital: La ce va ganditi pentru a compensa interzicerea publicitatii outdoor si in presa scrisa incepand cu 2007?

Paul Ogborn: Vor disparea unele canale de comunicare, insa avem si altele. Nu vedem acest lucru ca fiind o problema, deja comunicam cu clientii nostri prin mai multe canale. In plus, standardele noastre de marketing tind sa fie mai restrictive decat orice alta lege. Ne ferim sa facem unele lucruri pe care noi le simtim ca fiind nu foarte corecte. Publicul nostru tinta este format din adulti fumatori. Ne bazam comunicarea pe cei ce ne sunt deja clienti, care cumpara produsele noastre.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=24087&shift=1