Wall-Street: Cum a inceput activitatea dvs. in presa? Presa v-a cautat sau ati gasit-o dvs.?

Am intrat in presa din intamplare cand eram studenta in anul II la A.S.E. cand mama mea m-a anuntat ca pe peretii de pe holurile facultatii exista un anunt care spunea ca o noua publicatie angajeaza jurnalisti. Era vorba despre Evenimentul Zilei. Am urmat sfatul mamei mele si am fost la un interviu pe care l-am si luat pentru un post in cadrul departamentului de externe. Era vara anului 1992 si din cauza faptului ca eram in sesiune a trebuit sa renunt. Dupa terminarea examenelor, locurile se ocupasera la sectia de externe si astfel l-am intalnit pe Andi Lupu care era seful sectiei economice si care m-a indrumat sa lucrez pe aceasta zona. In toamna, am ajuns la concluzia ca nu pot face si facultate la zi si sa lucrez la un cotidian care ma solicita zi-noapte pentru ca asa se facea presa atunci. Apoi am primit o oferta de la Valentin Negoita care era directorul revistei nou-infiintate Capital.

Wall-Street: Ce insemna proiectul Capital atunci? Despre ce se scria in perioada 92-93?

Era foarte interesant si atunci pentru ca eram singura publicatie economica de pe piata si am avut astfel sansa de a face aproape tot ce ne-am dorit. Puteam inventa atunci orice fel de subiecte. Scriam despre tranzitie, privatizare, companii private care se infiintau chiar in acea perioada, dar si despre antreprenori. Era foarte interesant pentru ca se intamplau foarte multe lucruri noi si aproape fiecare eveniment care se intampla constituia o premiera.

Wall-Street: Cifrele reprezinta “painea” zilnica a oamenilor de afaceri despre care ati scris 13 ani. V-ati gandit vreodata cate articole ati scris in aceasta perioada?

Nu am stat niciodata sa ma gandesc la acest aspect. Dar daca daca ne gandim ca am fost redactor-sef la Capital din 99’ pana in 2005 si inmultim numarul de ani cu numarul de saptamani, rezulta ca am scris peste 300 de editoriale. Daca adaugam si restul de articole pe care le-am scris in cei 13 ani de presa cred ca ajungem linistit la 1500 de articole. Insa nu cred in statistici de genul acesta.

Wall-Street: Cum a fost trecerea in noua pozitie de redactor-sef? Care au fost greutatile acestui pas?

Inainte sa fiu redactor-sef, am ocupat pozitia de redactor-sef adjunct la Capital, deci nu a fost o trecere foarte brusca. Dar aveam 28 de ani atunci si a fost un pas important. Echipa pe care o coordonam numara peste 40 de oameni si asta insemna management de productia de ziar, management de continut, magement de resurse umane si multe alte lucruri. Dar acesti ani au reprezentat o scoala extraordinara, iar daca ar trebui sa o iau de la capat, as alege sa fac acelasi lucru.

Wall-Street: Cand credeti ca a atins revista Capital apogeul in dezvoltarea continutului?

Nu cred ca revista Capital a atins apogeul la un anumit moment. Consider ca revista capital s-a reinventat intotdeauna pe sine. Chiar si acum revista se schimba, iar directia acestei schimbari va fi dictata si de cititori. Cred ca evolutia revistei poate fi transpusa printr-o curba care a avut maxime si minime pentru ca am incercat sa fim mereu dinamici.

Wall-Street: Care a fost principala motivatie care v-a determinat sa parasiti publicatia Capital?

Nevoia de a face altceva dupa 13 ani.

Wall-Street: V-ati plictisit la Capital?

Nu m-am plictisit, insa am simtit nevoia sa fac altceva pentru ca pana la urma dupa 13 ani ajungi sa intelegi ca lucrurile noi pe care le faci reprezinta o reeditare a celor pe care le-ai facut deja.

Wall-Street: Credeti ca veti renunta vreodata la presa?

Cand am plecat de la Capital eram decisa sa nu mai fac media niciodata. Chiar atunci imi facusem propria companie care activeaza intr-un domeniu diferit de cel al presei: in zona de comunicare si a consultantei media. Aveam atunci cateva contracte interesante, insa a aparut acest proiect al agentiei de presa NewsIn.

Wall-Street: De cat timp lucrati la acest proiect?

Am intrat in cadrul grupului Realitatea la finele lunii noiembrie a anului trecut, iar din luna decembrie am inceput sa lucrez la acest proiect.

Wall-Street: Prin ce incearca sa se diferentieze agentia de stiri NewsIn si unde se pozitioneaza pe piata?

Ceea ce vrem noi sa facem este o institutie care sa aduca noutate. Problema pe care o au agentiile prezente in acest moment pe piata consta in lipsa unui parteneriat real cu clientii lor. Acestea sunt un furnizor de informatie si cam atat. Atentia si colaborarea cu clientul nu prea exista, iar relatia client-agentie trebuie imbunatatita. Dorim sa cream un produs care sa ofere un parteneriat intre noi si clienti. Un al doilea difereantiator este reprezentat de modularitatea informatiei care consta in exista unui continut care sa genereze mai multe produse astel incat sa se adapteze in functie de nevoile clientului. In al treilea rand, vom veni pe piata cu produse diferentiate si bine segmentate. Nu in ultimul rand, NewsIn reprezinta o institutie multimedia care cuprinde informatii pe diverse suporturi legate de o anumita stire sau eveniment din realitate.

Wall-Street: Care credeti ca va fi viitorul acestui segment al agentiilor de presa?

Citeste si:

Cred ca agentiile de presa se vor duce foarte mult catre doua directii: prima consta in personalizarea informatiei pentru satisfacerea nevoilor unor clienti specializati, iar a doua orientare va fi dezvoltarea in segmentul multimedia catre generarea de produse dinamice.

Wall-Street: In ce masura credeti va va ajuta faptul ca faceti parte dintr-un grup mare de media precum Realitatea?

Cu siguranta acesta este un avantaj pentru ca exista un suport din punct de vedere logistic, dar si birocratic. Mai mult, vorbim si de avantajele generate de infrastructura: resurse umane, logistica si administratie.

Wall-Street: Pe scurt, cum caractertizati presa autohtona economica de astazi?

Consider ca presa economica a inceput sa creasca cu adevarat de un si jumatate. Un numar mare de publicatii au aparut in ultimul timp in Romania. Ce nu s-a intamplat in 12 ani s-a produs in ultimii doi ani pe zona de publicatii economice. Este evident ca acest sector va evolua, iar cititorii se vor indrepta catre servicii profesioniste de nisa. Aceasta este tendinta in media internationala: personalizarea produsului. Cititorul de presa ecnimica este foarte sofisticat, iar publicatiile de profil inca nu resusec sa-i satisfaca.

Wall-Street: Cum va explicati acest boom al publicatiilor economice?

Este foarte simplu: cresterea mediului de afaceri, a puterii de cumparare a romanilor si a interesului acestoera fata de business si economie. Totodata, piata de publicitate a crescut foarte mult, iar acest lucru a influentat aparitia unor produse media noi.

Wall-Street: Nu credeti cumva ca exista acum un numar cam mare de saptamanele economice? Avem Saptamana Financiara, Capital, BusinessWeek, Business Magazin, Banii Nostri.

Nu stiu daca sunt prea multe saptamanale, insa daca analizam audienta observam ca publicatia cu cel mai mare numar de cititori este Capital, dar cifra este undeva in jurul a 300.000 de oameni, ceea ce pentru Romania este cam putin. Cred ca numarul de cititori a sporit insa nu foarte eficient. Acum putem vorbi de publicatii cu tiraje foarte mici, dar nu cred ca numarul acestora este mare deoarece piata va creste si va exista astfel cerere.

Wall-Street: In ceea ce priveste cotidianele, considerati ca mai exita loc pe piata pentu un jucator precum ZF?

In acest moment nu cred ca mai este loc pentru un proiect similar. Audienta este foarte mica pe acest segment, iar o noua publicatie va avea dificultati in dezvoltarea cotei de piata.

Wall-Street: Sunteti optimista in ceea ce priveste posturile TV de business precum Money Channel?

Asa cum spuneam anterior presa de nisa este cea care va creste semnificativ. Sunt absolut convinsa ca acest proiect va reusi insa nu cred ca mai este loc si pentru un alt investotor pe aceasta zona. Stiu ca mai exista proiect care au fost amanate.

Wall-Street: Sa ne asteptam si la alte grupuri straine de presa sau branduri solid dezvoltate international precum Wall-Street Journal ori Financial Times?

Un investitor strain judeca piata autohtona prin prisma volumelor de publicitate. Atata timp cat acestea nu cresc semnificativ si tarifele pentru publicitate pe TV raman mici, iar potentialii clienti ai presei scrise se indreapta spre aceasta zona, este foarte greu de crezut ca investitorii straini vor fi atrasi de media romaneasca. In cele din urma, nume precum Financial Times isi vor face aparitia si la noi, insa nu inainte ca piata de publicitate sa le ofere posibilitatea sa faca si bani aici. Sunt putini aceia care fac si profit din presa in Romania.
Wall-Street: Care credeti ca este rolul pe care il ocupa Internetul in presa autohtona?

In momentul acesta foarte multi editori de presa ignora Internetul, ceea ce este o mare greseala pentru ca dezvoltarea in zona electronica reprezinta un lucru care se va intampla de la sine, iar cei care inteleg acest fenomen cat mai devreme vor avea cel mai mult de castigat . Acesta este suportul catre care se indreapta toate marile publicatiile straine. Vorbim aici de o alta piata aproape neexploatata in Romania.

Wall-Street: Care sunt intentiile grupului Realitatea de a se indrepta spre acesta zona?

Ceea ce va pot spune acum este ca Realitatea are proiecte foarte intersante pe zona de New Media, insa pentru mai multe detalii cred ca va trebui sa asteptati momentul in acre va exista si un anunt oficial.

Wall-Street: In final, unde se vede Andreea Rosca peste 5 ani?

In propriul meu business.