1.) Care este in acest moment nivelul pietei autohtone de Public Relations si si care este raportul cerere-oferta?

Consider ca nivelul pietei romanesti de relatii publice este ridicat, chiar daca vorbim strict de caliatea acesteia. Companiile autohtone sau internationale, care repreinta potentialii clienti beneficiaza in Romania de sevicii de PR care nu difera de cele furnizate in Germania sau alte tari vest-europene. In acelasi timp, apreciez ca oferta agentiilor specializate de PR sunt suficient de dezvoltate, insa numai in cazul orasului Bucuresti. In schimb, in restul tarii exista un deficit de oferta, astfel incat nevoia de firme de PR este in crestere, in timp ce in orasele mari din tara, acest fenomen este bine conturat.


2.) La cat estimati anul acesta piata autohtona de PR?

In contextul aderarii la UE, piata autohtona de PR se va caracteriza printr-un ritm de crestere sustinuta.Un numar tot mai mare de investitori internationali privesc Romania ca o oportunitate interesanta pentru investitii, iar acestia vor avea nevoie de servicii de Public Relations. In opinia mea, nu exista nimeni in tara care sa aiba cifre si statistici exacte despre piata locala de specialitate, in primul rand, din cauza faptului ca nu existe o autoritate care sa le solicite, dar si din cauza faptului ca sunt foarte greu de separat serviciile de PR de cele de marketing.

3.) Este pregatita piata autohtona de PR pentru aderarea la UE?

Categoric ca da. Asa cum am mentionat inainte, calitatea ofertei este foarte ridicata. Ca organizator al competitiei "Romanian Public Relations Award", am observat un numar mare de campanii excelente pregatite si implementate intr-un mod profesionist, astfel incat nu exista nicio diferenta de calitate comparativ cu tarile unde industria de PR are o traditie indelungata.

4.) Credeti ca specializarea este o tendinta de urmat de agentiile de PR?

Nu cred ca putem vorbi despre o tendinta, insa observ cateva companii de PR care dezvolta servicii specializate. Pe de alta parte, privind global piata nu vad necesitatea specializarii companiilor.

5.) Cum va explicati ca serviciile de media relations sunt cele mai cautate spachete oferite de companiile de PR din Romania?

Nu este un lucru surprinzator. Media detine in acest moment o putere extraordinar de mare prin capacitatea de informare si modelare a opiniilor. Prin urmare, in ciuda numarului mare de directii sofisticate ale profesiei noastre, media relations ramane cea mai vizibila si principala unealta a specialistilor in PR. Chiar si in tarile occidentale, majoritatea campaniilor de PR se bazeaza indeosebi pe relatii media si mai putin pe alte elemente specfice.

6.) De ce credeti ca este atat de mare ponderea femeilor in randul celor care lucreaza in PR?

Cand, cu multi ani in urma, am facut primii pasi in domeniul relatiilor publice, profesia de PR era in Europa, dar si in Statele Unite, un domeniu exclusiv masculin. Existau doar cazuri izolate de femei care lucrau in departamentele de PR din industrie sau in cadrul agentiilor de PR, dar, de regula, in pozitii inferioare. Aceasta situatia a suferit intre timp schimbari majore: Chiar si posturi manageriale sunt frecvent ocupate de femei. Iar viitorul profesiei in domeniul comunicarii promite sa devina si mai feminin.

Convingerea mea este ca Public Relations reprezinta un domeniu ideal pentru femei. Acestea sunt ( imi cer scuze colegilor mei barbati) mai bune specialiste in comunicare. De exemplu, sa privim piata locala unde un numar mare de femei remarcabile si de succes conduc departamente si companii de comunicare. Cu toate acestea, apreciez ca si barbatii pot face o treaba buna in acest domeniu.

7.) Care va fi viitorul in acest sens?

Priviti studentii de astazi. Ei sunt viitorul in profesia noastra.

8.) Care este pozitia dvs. fata de Internet ca mijloc de comuncare? Care credeti ca va fi viitorul blogingului corporate ca unealta de PR?

Pentru a raspunde la aceasta intrebare as putea scrie o carte intreaga. Oricum, in 2005 am organizat alaturi de echipa mea primul workshop bazat pe Internet si PR. E-PR-ul sau PR-ul online inseamna cum sa folosesti inteligent di eficient potentialul Internetului ca media de comunicare. E-PR-ul nu poate inlocui PR-ul traditional, insa Internetul poate completa canale clasice de comunicare ca radioul, TV-ul sau printul.

In ceea ce priveste fenomenul de bloogging, ascesta este foarte important, si va avea un viitor mult mai important in viitorul apropiat. Insa faptul ca doar un sfert dintre oamenii de PR simt importanta blogurilor reprezinta un lucru surprinzator, in timp ce un sfert considera ca blogurile sunt un subiect supraestimat, iar 20% nici nu cunosc ce sunt blogurile.

9.) Aveti un blog?

Tocmai pregatesc pentru aceasta luna lansarea propriului blog alaturi de agentia de stiri news365

10.) Ce puteti sa-mi spuneti despre Romanian Public Relations Award si care este locul acestui eveniment in peisajul industriei de comunicare din Romania?

Romanian Public Relations Award, aflat anul acesta la a patra editie, este un eveniment de recunoastere a excelentei in domeniul comunicarii si isi propune sa promoveze valorile acestei profesii in Romania.
Competitia a fost creata in anul 2003 de catre fundatia Forum for International Communications si beneficiaza de sprijinul unor organizatii de prestigiu precum Asociatia Internationala de Relatii Publice (IPRA), Confederatia Europeana de Relatii Publice (CERP), Asociatia Romana a Profesionistilor in Relatii Publice (ARRP), Academia Europeana de Relatii Publice (EAPR) si Camera de Comert si Industrie a Romaniei.

12.) Ce inseamna pentru un participant castigarea unui premiu in cadrul PR Award?

"Romanian Public Relations Award" surprinde ceea ce este mai bun in profesia de public relations. A castiga un premiu in aceasta competitie inseamna sa dovedesti clientului tau, conducerii companiei tale sau publicului, ca ai reusit, ca munca ta este recunoscuta de colegii tai si ca esti printre cei mai buni din Romania.