Domnule Cornel Coca Constantinescu, care sunt perspectivele pietei leasingului pentru 2005?

Piata de leasing a demonstrat in anul precedent o crestere semnificativa la nivel valoric dar mai ales la nivel calitativ. Serviciile oferite de catre societatile de leasing ce activeaza pe piata s-au diversificat, ajungand aproape de ceea ce se intampla pe o piata matura de profil. Leasingul incepe sa castige tot mai mult din terenul pierdut in anii trecuti si sa atinga stadiul de dezvoltare asteptat. Castigul cel mai mare insa se va resimti in anul 2005, in special prin aprobarea asteptatelor modificari la OG 51/1997 republicata si mai ales prin coagularea intereselor specialistilor catre normalizarea pietei in ansamblu.

Astfel, asteptarile pentru o piata de 2 miliarde de euro, desi par indepartate de potentialul unei piete de 4-5 miliarde, sunt mai aproape de adevar acum, mai mult decat oricand. Eforturile companiilor de leasing, reprezentative in vederea aparitiei si sustinerii acelui cadru legal necesar unei activitati de natura financiara, incep sa dea roade, prima parte a anului 2005 demonstrand fara echivoc acest lucru.

Perspectivele pietei?

Cred ca aici ar trebui sa discutam de perspectivele industriei in asamblu si nu de perspectivele pietei, industria fiind in realitate principalul obligat la reusita leasingului in Romania.

Ponderea leasingul pentru echipamente este in crestere. La cat estimati ca va ajunge la sfarsitul anului?

Segmentul echipamentelor s-a dovedit a fi din ce in ce mai mult un motor al dezvoltarii industriei in asamblu. Cresterea Produsului Intern Brut din ultimii ani are la baza atat retehnologizarea si reechiparea industriei cat si reasezarea domeniului serviciilor pe baze competitive. Faptul ca exista companii de leasing romanesti care sustin segmentul de piata al echipamentelor de orice tip este o recunoastere a interesului pe care industria leasigului il manifesta in acest caz. Bineinteles ca, privind in ansamblu, piata echipamentelor este inca la momentul regasirii parghiilor de competenta si de actiune. Se doreste astfel castigarea pietei echipamentelor pentru leasing, fara a mentiona sau a promova avantajele incomparabile pe care leasingul le are fata de orice alta forma de creditare sau finantare in cazul echipamentelor. Cu siguranta piata va creste in acest an, nu numai la nivel cantitativ, cat mai ales la nivel calitativ, estimarile noastre fiind pozitive in acest sens.

Ce influenta va avea cresterea accizelor pentru autoturisme?

Orice cost suplimentar creste in mod logic pretul de achizitie al bunurilor, obiect al oricaror tipuri de contracte. Astfel si cresterea accizelor se reflecta in cresterea valorii contractului de leasing pana la urma. Fie ca discutam despre autoturisme indigene sau indigenate, fie de autoturisme de import, pretul acestor bunuri va creste in mod substantial cu sumele respective. Insa, pentru orice potential client, dorinta de a-si achizitiona un autoturism poate fi mai mare decat orice crestere a pretului de achizitie.

Consumatorii isi vor asuma intotdeauna riscurile aferente consumului, iar cresterea accizelor poate fi considerata doar o implinire a datoriilor societatii de consum.

Pe ansamblu discutand, consumatorul din Romania anului 2005, comparativ cu cel din anii precedenti, in termeni reali plateste mai putin pentru achizitionarea unui autovehicul ca urmarea a evolutiilor favorabile ale leului fata de euro sau USD. In sprijinul acestui rationament care nu are nici un fel de legatura cu teoriile ultimilor ani devenite din ce in ce mai agasante, vine situatia reala ce reflecta de fapt, de aceasta data in mod indubitabil, ca orice client chiar scoate mai putini bani din buzunarul propriu.

Este posibil ca societatile de leasing sa ofere produse in moneda nationala. Care ar fi avantajele si, eventual, dezavantajele?

Produsele avand drept moneda de referinta leul au castigat din ce in ce mai mult teren in ultima vreme. Dovada o reprezinta inclusiv campaniile destul de agresive in sprijinul monedei nationale, campanii bine fundamentate si care au avut un impact destul de bun in piata. Probabil de aici a si aparut ideea consolidarii monedei nationale ca moneda de referinta pentru operatiunile de leasing. Avantajele sunt multiple. In primul rand dispare riscul generat de cursurile valutare, acesta fiind gestionat o singura data la inceputul contractului.

In al doilea rand, prin adaptarea politicilor concurentiale ale societatilor de leasing inclusiv la piata bancara, de care industria leasing-ului din Romania este foarte strans legata, moneda nationala va avea un sprijin evident din partea intregii piete financiar-bancare, iar sustinerea produselor de leasing avand ca moneda de referinta leul, nu va face altceva decat sa sustina piata monetara in ansamblu.

Se vorbeste in ultimul timp despre infiintarea unui organism de supraveghere a pietei leasingului. Cum comentati?

Organismul de reglementare sau supraveghere a pietei leasingului nu este o ipoteza noua. Au existat polemici aprinse in ultimii ani legate de aparitia unui asemenea organism, insa discutiile ar trebui sa transceada in cadru legislativ, chiar daca sustinerea cea mai mare ar putea veni din partea societatilor active in piata. Interesele sunt majore, iar discutia privind reglementarea pietei poate fi usor deturnata. S-au vehiculat nume de institutii care ar putea supraveghea piata, s-au vehiculat inclusiv forme diverse de organizare, insa realitatile pietei ar trebui sa dicteze conditiile esentiale de existenta ale oricarei forme de organizare. Piata urmand a certifica orice initiativa.

Cat de dura este concurenta pe piata leasingului?

Concurenta este dictata de piata si de realitatile pietei. Este adevarat ca exista multe imixtiuni neprofesioniste si destule companii care si-au intregit obiectul de activitate al societatii, inclusiv prin adaugarea leasingului la multitudinea de optiuni. Putem afirma cu certitudine ca piata concurentiala adevarata a inceput sa se dezvolte in Romania, actionand insa numai asupra celor mai dezvoltate sectoare de implicare a leasing-ului.

Din nefericire regula jocului este impusa de companiile care isi permit sa creeze presiune pe cost, ignorand de cele mai multe ori principiile privind transparenta, profesionalismul, credibilitatea, afisate de altfel cu foarte multa nonsalanta, dar fara a realiza de fapt obiectivul primordial al intregii operaratiuni bazat pe respectul ce trebuie acordat clientului pe toata perioada de finantare. Viitorul va demonstra cu siguranta ca actiunea asupra costurilor reprezinta una dintre cele mai facile parghii de actionat si totodata confirma neatingerea inca a gradului de maturizare asteptat pentru piata leasingului. De altfel, acest lucru poate demonstra si calitati incontestabile, plecand doar de la sistematizarea unor calcule simple, insa nu intotdeauna actorii din piata leasingului detin solutiile de rezolvare, fiind nevoie aici de actiunea combinata a tuturor factorilor implicati direct sau indirect in industria leasingului.

Concurenta adevarata in schimb nu poate decat sa creasca atat increderea consumatorului in produsul leasing cat mai ales sa demonstreze potentialul si forta unei piete sanatoase bazate in special pe un comportament de afaceri onest.

Unde se situeaza Romexterra Leasing pe aceasta piata si care sunt planurile de viitor?

Romexterra Leasing priveste viitorul avand deja in spate experientele unui trecut recunoscut si certificat. A fost prima companie romaneasca care a realizat operatiuni de cross-border leasing cu utilizatori nerezidenti, a fost prima companie de leasing romaneasca care a lansat un produs de leasing financiar avand drept moneda de referinta leul, este compania de leasing care are cel mai mare capital social (210 miliarde de lei). Suntem si am fost deschizatori de drumuri, insa numai de noi depinde ca aceasta pozitie sa o consolidam in viitor.

Activul principal al Romexterra Leasing il constituie nucleul echipei care a acumulat o experienta in domeniul leasingului ce se confunda cu istoria leasingului in Romania.

In ceea ce priveste viitorul suntem siguri ca Romexterra Leasing va fi parte a acestuia, iar activitatea este previzionata intr-o stransa dependenta cu evolutiile pozitive ale pietei financiar-bancare. Dovada acestui fapt o constituie decizia actionariatului privind inceperea procedurilor de listare a companiei la BVB.

Care sunt cele mai importante realizari profesionale, atat ca presedinte al ASLR, cat si ca presedinte al Romexterra Leasing?

Dubla calitate nu a fost niciodata un impediment pentru relizarile survenite in fiecare dintre cele doua planuri. Mai ales ca atat activitatea Romexterra Leasing, cat si cea de la ASLR sunt strans legate, insa de la inceput am inteles ca responsabilitatile sunt total diferite, iar reusita individuala reprezinta un castig incontestabil pentru piata de leasing in ansamblu. Vorbind de aceasta, consider ca reusita deciziilor adoptate a condus inclusiv la rccunoasterea in plan european a industriei leasingului din Romania prin intarirea raporturilor profesionale dintre reprezentantii pietei romanesti si forul suprem european de leasing, LEASEUROPE.

In plan personal, cum va afecteaza dubla calitate publica pe care o detineti? Mai aveti timp pentru familie?

Trebuie sa avem mereu in vedere lucrurile cu adevarat importante pentru fiecare dintre noi. Asa cum pentru fiecare problema se gaseste cate o solutie, in ceea ce priveste familia, trebuie sa realizam mereu acel echilibru indispensabil. Fara a ne echilibra viata, riscam sa cadem in ridicol si sa pierdem exact esenta traseului nostru pamantean.

Fara indoiala ca familia este importanta pentru fiecare dintre noi, insa tocmai de aceea privesc familia drept o prioritate a fiecaruia, drept un punct de plecare si de sosire, drept o piatra de temelie a fiecaruia.

Care este "visul secret" al omului Cornel Coca Constantinescu?

Marturisesc ca este cea mai simpla intrebare ce mi-a fost adresata vreodata. Cu totii visam sub diverse forme impliniri importante, tocmai de aceea raspunsul pe cat este de indus pe atat este de simplu: Visul ramane secret.