Bogdan Manea a plecat de la Saatchi. S-a saturat sa joace dupa cum ii canta clientii. Acum joaca singur in firma sa, Brightness.

Capital: In urma cu patru ani, declarai pentru Capital ca oamenii din publicitatea romaneasca „sunt niste caini tinuti in lant“. S-a rupt lantul?

Bogdan Manea: Da, pentru mine s-a rupt lantul. Nu mai vreau sa lucrez dupa regulile altora, ci dupa regulile mele. Dupa noua ani la Saatchi, am observat ca nu se intampla nimic din ceea ce mi s-a promis. Asa ca mi-am facut bagajele si am plecat.

Capital: Mai concret!

Bogdan Manea: In tot acest timp cat am muncit la Saatchi, n-am avut libertate decat primele sase luni ca director de creatie. Dupa care, am facut tot ce mi-au spus altii. Exista in Romania trei tipologii de agentii. Firme care spun „noi stim mai bine“, recunoscute ca fiind foarte creative si cu departamente de strategie foarte bine dezvoltate. De exemplu, Leo Burnett, Headvertising, Cohn&Jansen, NextCap. Apoi, sunt agentii care spun: „clientul stie mai bine“. Asa sunt Saatchi si Graffiti/BBDO. Si mai exista agentii care spun „consumatorul stie mai bine“: Lowe, Young& Rubicam, Ogilvy. Pe mine ma intereseaza acum sa fac o agentie de publicitate care sa fie in prima categorie.

Capital: Te-ai saturat de Saatchi?

Bogdan Manea: Nu mai pot sa fac lucruri pe care le vrea clientul. Am sperat de fiecare data ca clientii ne vor da si noua sansa de a ne exprima asa cum trebuie si de a ne recunoaste expertiza. In locul meu a venit la Saatchi un englez. Poate ca acum clientii il vor asculta, dar ma indoiesc, pentru ca nu are experienta pietei romanesti. Clientii lui Saatchi nu-si vor schimba dramatic modul de lucru. Modul lor de lucru este: „Noi platim, noi stim mai bine!“ Acesta este un argument de pietar, pe care eu nu mai sunt dispus sa-l inghit.

Capital: Dar ce te-a determinat sa iei aceasta decizie?

Bogdan Manea: Faptul ca vreau sa fac creatie si nu mai vreau sa fac client-service. Radu Florescu (director general Saatchi - nota red.) nu este un manager rau, stie sa faca bani. Eu nu am agresivitatea pe care o are un om care vine din afara, pentru ca nu consider ca trebuie sa faci treaba cu toroipanul. Se pare ca Radu asta si-a dorit. Eu am fost amic si prieten cu colegii mei, pentru ca departamentul de creatie nu este un business cartezian, in sensul ca munca nu se poate cuantifica sau norma. Radu Florescu nu a avut niciodata ce sa-mi reproseze profesional. Ba mai mult decat atat, i-am lasat o echipa de creatie care functiona.

Capital: Ce regreti?

Bogdan Manea: Echipa de creatie. Atat! In rest, nu regret nimic. Repet ceea ce am mai spus: creatorii de la Saatchi sunt niste caini legati in lant. Sunt doua filozofii fundamentale de a face business: americanii vor face intotdeauna ce vrea clientul, la englezi, agentia si creatorii dicteaza...

Capital: Dar in Romania?

Bogdan Manea: Businessul se face dupa cum dicteaza fiecare sef de agentie. Trageti voi concluziile de aici! Radu Florescu si-a incordat muschii pentru ca s-a saturat sa nu castige nici un premiu. Eu nu cred ca va castiga anul acesta ceva. Din cauza acestei atitudini: trebuie sa facem ce vrea clientul! Atitudinea normala si sanatoasa este: trebuie sa facem ceea ce este bine pentru brand.

Capital: Ai ramas prieten cu Florescu?

Bogdan Manea: Am ramas in relatii normale. Il respect, ne salutam.

Capital: Te-a mintit vreodata?

Bogdan Manea: As vrea sa cred ca nu.

Capital: Tu l-ai mintit?

Bogdan Manea: Nu, n-am avut de ce. V-am spus, sunt un om ingrozitor de loial, pana la prostie. Dar sper sa ma fi desteptat. Loialitatea este buna cand vine din ambele parti.

Capital: Ce parere ai despre opiniile lui Lucian Georgescu, care, dupa ce a plecat de la Graffiti, si-a manifestat nemultumirea fata de sistemul de cazarma din firmele multinationale?

Bogdan Manea: Nu impartasesc aceeasi parere. Cred ca sunt lucruri importante pe care le inveti: sa gandesti structural si in ordine. Pe de alta parte, nu este nimic adevarat despre ceea ce se spune in privinta resurselor care vin de la retea! In afara de Leo Burnett, nici o agentie de pe piata noastra nu este ajutata de reteaua sa. Nici macar McCann! Toti, cu exceptia lui Leo Burnett, se descurca singuri. Cred ca Leo Burnett este singura retea care a inteles sa-si ajute „copiii“ din Europa de Est.

Capital: Cum ai sa te descurci cu Brightness?

Bogdan Manea: Am sa traiesc foarte bine, fara sa ma dau peste cap. Daca un client ma respecta si ma cheama, vom lucra. Eu nu ma duc peste clienti. Pe mine clientii ma suna. Am deja opt clienti. Nu sunt nume mari. Dar cine ma suna, are incredere in cuvantul si in experienta mea. Ma voi bate pe piata agentiilor mici. Sunt incarcat cu destula indarjire, astfel incat sa demonstrez. Si voi demonstra! Va pot spune acum, dupa atatia ani de publicitate, ca nu exista nici o sparla cu agentiile multinationale din tara si nici o diferenta intre acestea si cele autohtone.

Capital: Ai fost pe locul trei?

Bogdan Manea: Eu, pe locul trei? La ce?

Capital: In topul celor mai bine platiti directori de creatie.

Bogdan Manea: Nu! Gresiti grav! Eu am fost in coada topului. Nu pot sa va spun cat am luat, dar nu este ceea ce credeti voi. Eu am fost multumit pana la un punct: sacrificiul era prea mare. In momentul in care nu-ti mai face placere sa te uiti dimineata in oglinda, atunci banii sunt inutili.

Carte de vizita

Bogdan Manea - agentia Brightness
Locul si data nasterii: Bucuresti, 28 noiembrie, 1967
Studii: Facultatea de Drept Bucuresti
Activitate:
- Account la Michael Kammrath&Co., divizie a agentiei
McCann-Erickson, 1992 -1993
- director de cont si coordonator de creatie la Ogilvy&Mather,
1993 -1996
- copywriter, senior copywriter, director de creatie la Saatchi&Saatchi, 1996 - 2005

Despre clienti

Clienti pentru care am lucrat cu placere
• DHL - Am lucrat cu mare placere.
• Dialog, din 1997 pana in primavara lui 1999.
• Toyota - Un client foarte dificil, pentru ca este prea destept. Nu e prea destept clientul de la marketing, ci conducerea e prea desteapta pentru Romania.
• Primola, Policolor - Am lucrat destul de bine.
Clienti pentru care am muncit cu chinuri
• Dialog (Orange), dupa 1999. France Telecom a aruncat la gunoi cel mai bun nume de marca din istoria publicitatii postdecembriste, Dialog, si a importat Orange.
• Procter&Gamble - un client dificil, cu idei proprii despre publicitate, foarte greu sa i le modifici. Sunt oameni destepti, cu o procedura bine pusa la punct, dar care a devenit obsedanta.