Jurnalul National: Unde se situeaza Friends Advertising pe piata dupa doi ani de activitate, in harta perceptuala a clientilor, si unde ar vrea sa ajunga?

Sorin Tranca: Nu am comandat studii care sa ne plaseze exact pe o harta perceptuala, asa ca raspunsul meu va fi mult mai putin stiintific decat intrebarea dumneavoastra. Si nici nu pot sa spun ce cred, fiindca, fara indoiala, as fi subiectiv. Insa sper foarte mult ca Friends Advertising sa fi fost receptata de cei cu nevoi de publicitate, asa cum am incercat sa comunicam noi pana acum: ca o entitate discreta si pragmatica, bazata pe competente extrem de solide. Acesta e bilantul celor doi ani de Friends Advertising: meserie si pasiune. Vorbind despre viitor, am certitudinea ferma ca aceste valori ne dau o substanta ideologica pe care se poate construi mult si bine. Si frumos.

Care au fost cei mai mari clienti si cele mai mari contracte pe care le-ati avut?

Am avut sansa sa fim alaturi de clienti importanti inca de la inceput. Din pacate, nu va pot furniza detalii contractuale, insa clientii si prietenii nostri sunt in acest moment pe langa Tina R, Unilever, UniCredit, Canon Photo-Video, Siemens Romania, Interbrew si cativa clienti din afara Romaniei, din Marea Britanie, Cehia si Turcia.

Cautarea unui stil este puerila

Care este campania care va reprezinta stilul? Chiar asa, aveti un stil al vostru?

In conditiile in care obiectivul oricarei campanii de comunicare este persuasiunea unui consumator anume, cred ca practicarea unui "stil" este limitativa si paguboasa. Fiindca, daca azi trebuie sa conving o doamna cu doi copii ca margarina mea merita atentia ei, maine va trebui sa fiu convingator in fata unui intreprinzator mijlociu in ceea ce priveste beneficiile unui anumit tip de software care stie sa-i eficientizeze afacerea. Stil e, in aceste conditii, mai degraba un exercitiu de a alege cea mai buna cale cu mijloace date de a cointeresa consumatorul. Stilul unei agentii de publicitate e stilul consumatorului, al publicului-tinta. Fiindca acesta e in fiecare brief altul, mi se pare puerila cautarea unui stil.

Curaj rasplatit

Cum v-ati descurcat la inceput: cu salariile, cu angajatii, cu primele contracte, cu problemele principale cu care se confrunta cam orice agentie cand intra pe piata?

Greu. Dar curajul e o chestiune care isi gaseste intotdeauna rasplata.

Sa intelegem ca Friends se simte in stare sa se ia la tranta cu agentiile de top de la noi?

Friends Advertising nu vrea sa se ia la tranta cu nimeni. Friends nici nu stie tranta, fiindca treaba ei e sa stie publicitate. Eu am fost intotdeauna partizanul unei intreceri cavaleresti intre agentiile de publicitate. Plec mereu de la parerea ca ceilalti colegi ai mei din publicitate sunt adversari de temut, fiindca fiecare are punctele lui tari. Sunt prieten si cu Bogdan Naumovici, si cu Dorian Pascuci, si cu Sam Negrea, si cu Fozzie, si cu Felix Tataru. Joc fotbal si cu cei de la Brands & Bears, si cu Headvertising, si cu ADDV. O parte din inima mea a ramas la Tempo si am inca prieteni la Graffiti. La fel si colegii mei, care pastreaza inca o consideratie deosebita fostelor lor agentii. Cred ca de la noi, cei de la Friends, nu veti auzi prea multe latraturi in directia celor cu care am impartit in trecut bune si rele. E urat si lipsit de caracter sa faci asta. Iar Friends asta are (au?) in ADN: tarie de caracter.

Putini, dar buni

Citeste si:

Cum va simtiti la varsta de doi ani? Ca un copil sau ca un Fat-Frumos?

Se face de vreo doi ani mult tapaj pe tema "agentiile mici". Inteleg foarte bine de ce, si am sa fac racord direct la aceasta tema de dezbatere. Friends Advertising este in acest moment o structura full service de mica dimensiune (suntem 15 oameni). Insa va invit sa-i cunoasteti si sa le cititi CV-urile. Nici unul dintre oamenii de la Friends nu e un neica nimeni. Nu stiu o alta agentie care de-abia sa fi implinit doi ani si care sa concentreze atatea competente pe metrul patrat. In aceste conditii, dati-mi voie sa ma legitimez: sunt Sorin Tranca si conduc cea mai mare agentie mica din Romania.

De unde numele de Friends? Este o agentie prietenoasa, asta sa fie mesajul pe care vrea sa-l transmita agentia clientului de la prima vedere?

Da, Friends Advertising e o agentie prietenoasa. Eu raman insa uimit de fiecare data cand mi se spune ca, intrand in Friends, se simte ceva, o atmosfera placuta, un spirit bun. Si mi se spune asta foarte des, va asigur mult prea des ca sa fie o simpla complezenta. Iar, daca e sa ma refer la numele nostru mai explicit de-atat, as vrea sa spun tuturor ca substratul prieteniei noastre e o chestiune de logica simpla. Cand ai un prieten, ce astepti de la el? Aveti trei incercari. Eu pe prietenii mei stiu ca ma pot baza.

Puterea observatiei

Cum vedeti evolutia publicitatii la noi in viitor?

Nu cred prea mult in vizionarismul in afaceri, asa ca nu va pot spune prea multe despre asta. Cred insa in puterea observatiei si in munca, asa ca, daca e sa fac o predictie in ceea ce priveste piata publicitatii, cred ca ea va apartine in viitor celor ce vor avea energia si drive-ul de a-si fructifica oportunitati. Mai pe romaneste, cine vede tot terenul si stie sa joace va reusi.

Sunteti adeptii mediei neconventionale?
Da.

"Gandeste fierbinte si judeca la rece"

Cum v-ati "educat" ca publicitari?

Mai avem nevoie de doua reviste si poate si o carte pentru asta, fiindca ar trebui sa va povestesc cum s-au educat fiecare in parte toti oamenii de la Friends. Si avem impreuna cam o suta de ani de experienta publicitara. Cat despre un principiu care ne calauzeste pe toti in abordarea noastra comuna, am sa ma folosesc de o parafraza pentru asta. Friends Advertising "gandeste fierbinte si judeca la rece".

Ce rol au festivalurile in formarea oamenilor de comunicare?

Festivalurile si premiile sunt importante, inainte de orice, pentru oamenii care au muncit la proiectul respectiv. Le dau incredere si le incarca bateriile, le substantiaza orgoliile si ii maturizeaza. In termeni de business, ele aduc agentiilor un coverage de presa important. Insa va veni si vremea in care cineva va lasa emotiile de-o parte si va raspunde adecvat urmatoarei intrebari: "Ce crede consumatorul despre asta?".