Capital: Pe ce strada din Bucuresti te-ai nascut?
Bogdan Naumovici: Pe Strada Dezrobirii din Militari.

Capital: In urma cu un an ai prezis ca Leo Burnett&Target va castiga titlul de Agentia Anului la festivalul de la Portoroz. Ce spune Oracolul din Dezrobirii referitor la premiile pe care le va castiga Leo Burnett anul viitor?

Bogdan Naumovici: Cu siguranta vom castiga la Ad’Or si Portoroz. Urmatorul obiectiv este, evident, Leul la Cannes. Am zis ca-l iau de anul trecut, dar uite ca nu l-am luat, desi am ajuns de trei ori in finala! E greu sa prevad cand vom lua Leul la Cannes. Nu cred ca avem pana acum lucrari demne de un premiu la Cannes. Leul la Cannes o sa vina pentru o lucrare absolut exceptionala pe care nu o pot prevedea.

Capital: In ce an vede Oracolul din Dezrobirii pe McCann Erickson Romania castigand Agentia Anului la Portoroz?

Bogdan Naumovici: Habar n-am! Cand o sa obosim, probabil in 2008 sau 2009. Va castiga cu conditia ca pana atunci sa nu se plictiseasca tot incercand sa obtina titlul.

Capital: Prigat a castigat Campania Anului la Ad’Or. De ce n-a obtinut un “Golden Watch” la Portoroz?

Bogdan Naumovici: In primul rand, am prezentat-o prost. Eram mahmur in prima dimineata. Am prezentat foarte prost o campanie buna. In al doilea rand, organizatorii ne-au cerut cateva cuvinte pe care sa le spuna la festivitatea de premiere, daca am fi castigat “Golden Watch”. Noi le-am spus ceva de genul “mai mult fruct pentru Prigat inseamna mai multa energie pentru Leo Burnett sa ia al doilea Golden Watch consecutiv.” Acesta era discursul daca am fi luat premiul, dar, surpriza!, cu acest text am fost anuntati inainte de a prezenta campania. si acest lucru a creat o aura de aroganta in fata juriului si, implicit, un recul fata de campanie.

Capital: Ai facut parte din juriul la categoriile TV, print, radio. Daca McCann lua un bronz cu spotul “Cafeaua” sau “Porcul” (MTV), trecea pe primul loc si castiga titlul. L-ai sapat pe Bogdan Enoiu (directorul de la McCann Romania – nota red.)?

Bogdan Naumovici: Nu trecea pe primul loc. Am terminat cu patru puncte in fata lor. Mai aveau nevoie de doua bronzuri ca sa ne ajunga si de trei ca sa ne depaseasca. Am fost noua oameni in juriu. Cu cinci voturi ar fi luat un premiu, dar la aceste lucrari n-au avut nici un vot. Nici unul! La spotul “Cafeaua”, un spot care de altfel a placut, unul din membrii juriului a spus pe buna dreptate ca aceeasi idee - nu-i lasa pe altii sa voteze pentru tine! - a avut-o o campanie din Anglia, premiata peste tot in lume. Asadar, aceasta strategie s-a mai intalnit. Doamne fereste, nu este un spot copiat, dar ideea s-a mai intalnit pentru acelasi lucru! Nu are nici o legatura cu mine faptul ca McCann n-a luat premiu la categoriile la care am jurizat. Este o prostie sa spui ca “l-am sapat”!

Capital: La ultima editie Effie Romania, cand ai primit premiul pentru Teletech Star Wars, ai multumit public lui Adrian Sarbu pentru ca ti-a refuzat conceptul pentru Apropo TV si l-ai vandut astfel lui Altex pentru Teletech. L-ai pacalit pe client pentru ca i-ai vandut o marfa reciclata?

Bogdan Naumovici: Cu “marfa asta reciclata” clientul a luat un Gold Effie si a ajuns la o cota de piata de 8,6% in trei luni. Nu cred ca l-am pacalit in vreun fel. De ce sa nu folosesc un concept refuzat de un alt client? Toata problema provine din faptul ca celor doua produse, Apropo TV si Teletech, li se potriveau acelasi concept. Nu-mi aduc aminte altadata sa fi luat o idee refuzata de un client si s-o fi dat altuia.

Capital: Spotul Batman pentru Teletech, castigatorul unui Bronze Drum, este o fantoma (spot fara difuzare sau cu o difuzare redusa, facut pentru festival – nota red.)?

Bogdan Naumovici: Batman nu este o fantoma! A fost difuzat de cateva ori pe MTV ca sa fie inscris in festival, cu acordul clientului si platit de acesta si nu de noi. Batman este un spot pe care l-am facut cu intentia evidenta de a-l da pe post si nu de a umbla pe internet. Din pacate, el a scapat pe internet, dar nu stiu din ce sursa.

Capital: si a fost prins hotul care l-a pus pe Net?

Citeste si:

Bogdan Naumovici: Nu, pentru ca n-ai cum sa-l identifici. Ce a plecat pe Net nu este versiunea finala a spotului. Dar acum ne luptam cu clientul ca sa devina spotul campaniei la Teletech. Singurul lucru care e impotriva spotului este ca a scapat foarte devreme pe Net. Acesta e marul discordiei acum dintre noi si client. Eu sper ca, din 15 octombrie, spotul sa fie “pe aer”.

Capital: Industria de publicitate din Romania sau reteaua Leo Burnett?

Bogdan Naumovici: Leo Burnett, cu siguranta! Toate energiile din retea sunt pozitive, invatam unii de la altii si totul nu duce decat catre lucrari mai bune. Asta in timp ce industria din Romania este croita sa strice, sa distruga si e preocupata de “capra vecinului”. Nimeni nu este interesat de performanta. In Letonia, a fost sarbatoare nationala in industria de publicitate pentru agentia Zoom care a iesit pe locul doi la Portoroz. De doua zile am venit de la festival si pe forumurile de specialitate nu sunt mai mult de doua postari. Industria asta de publicitate nu merita iubita.

Capital: Iata ce scrie Serban Alexandrescu (director de creatie Headvertising – nota red.) in revista Campaign despre “retetele creative”: “Retetele creative nu au intrat in instrumentarul agentiilor ca sa sporeasca productivitatea muncii la “creatie”, ci au fost vandute drept scurtaturi spre premii si glorie.” Ai atins gloria, Bogdan Naumovici?

Bogdan Naumovici: Gloria? Nu stiu de unde incepe gloria. Am facut niste lucruri in publicitatea romaneasca ce nu s-au mai facut pana acum. Cred ca mi-am facut treaba. Referitor la citatul lui serban, tot ce face Headvertising poate cadea la fel de bine in aceleasi “retete creative”. Faptul ca le dezvolta anarhic si nu metodic, asta nu inseamna nimic. Noi am facut anul trecut 80 de spoturi, unul la trei zile. Acestea nu se pot face anarhic. Trebuie sa ai un mod organizat de a gandi. Ei bine, asta face Leo Burnett. Daca ma uit la performantele de business, de reputatie, de premii, intre Leo Burnett si Headvertising cred ca este evident cine are dreptate in aceasta disputa.

Capital: Oracolul din Dezrobirii ce spune: Romania ajunge in barajul CM de fotbal?

Bogdan Naumovici: Cred ca ajungem la baraj! si in publicitate Cehia trece printr-o perioada foarte proasta. Daca finlandezii au putina ambitie, s-ar putea sa-i incurce pe cehi. (Cehii i-au batut pe finlandezi si Romania n-a ajuns la baraj. Bogdan Naumovici nu mai este Oracolul din Dezrobirii – nota red.)

“Industria de publicitate din Romania este croita sa strice, sa distruga si e preocupata de “capra vecinului”. Nimeni nu este interesat de performanta.”

Romanii la Golden Drum 2005

Leo Burnett&Target a castigat titlul de Agentia Anului – Golden Rose, acumuland 27 de puncte. A castigat un Silver Drum pentru spotul Pescarul – Prigat, si patru Bronze Drum: Trambulina – Prigat, Batman – Teletech, Dezordinea – Altex si printul Mapa 1. A avut 11 lucrari nominalizate.

McCann-Erickson a ocupat locul patru in clasamentul pe agentii cu 23 de puncte. A castigat un Golden Watch pentru cea mai buna campanie “Made in Romania” – MTV, un Golden Watch pentru spotul “Porcul” la categoria TV&Film Promo si un Bronze Drum pentru lucrarea Mos Craciun – Loteria Romana. A avut 8 nominalizari.

Agentia GMP a castigat bronzul cu printul Paharul – Laptele Mandra. GMP a avut patru nominalizari.