Capital: Care sunt grijile care va provoaca acum insomnii?

Mihai Ghyka: Nu am insomnii, dar grijile mele tin de faptul ca suntem intr-o economie volatila, in care pot exista puseuri inflationiste sau devalorizari rapide pe termen scurt si care pot influenta afacerea. Desi cadrul macroeconomic a fost stabil in ultima vreme, tocmai de aceea ma tem. Este ca Vezuviul care erupe periodic. In orice circumstanta, principala mea grija este cum sa fii cel mai puternic in aceasta “batalie” crancena din piata berii si cum sa castigi teren.


Capital: Cum ati ajuns director general?

Mihai Ghyka: Eram in Malta, in concediu, si ma aflam pe o terasa, cu ochii carpiti de nesomn pentru ca abia ajunsesem cu avionul la trei si jumatate dimineata. stiam ca in acea zi avea loc o teleconferinta importanta. Chiar daca eram in concediu, tot trebuia sa particip. Directorul general, Mihai Albu, ne-a spus ca rezultatele grupului sunt foarte bune, dar ca pana la sfarsitul anului o sa ducem singuri mai departe lucrurile, pentru ca el a fost numit intr-o pozitie mai mare in regiunea Croatia, Cehia, Ungaria. A fost o mare surpriza. Dupa concediu, am participat la un proces de recrutare interna, in care au existat mai multi candidati pentru aceasta functie si eu am fost cel ales in urma mai multor interviuri.

Capital: Asadar, la Interbrew Romania a plecat Mihai I (Albu) si a venit Mihai al II-lea (Ghyka).

Mihai Ghyka (rade): Intr-adevar, dar ceea ce este interesant este ca inca din timpul lui “Mihai I” au plecat din echipa Interbrew si ultimii expatriati si au fost inlocuiti cu succes de romani, tineri manageri care au fost crescuti in companie.

Capital: Ce cuprinde pachetul dvs. salarial?

Mihai Ghyka: Este un pachet motivant care cuprinde un salariu si alte beneficii.

Capital: Se spune pana la obsesie ca piata berii este foarte concurentiala. Concret, in ce consta aceasta concurenta?

Mihai Ghyka: Nu exista industrie in Romania in care sa existe patru multinationale din top zece mondial. Cel mai mare jucator din piata berii are o cota de 23%. Toti cei patru au sanse sa se bata pe primul loc. Cheltuielile de publicitate pentru bere au fost mai mari cu 38% fata de 2004, in vreme ce piata berii a crescut cu 4%. Deci, per sticla vanduta, este o crestere neta a cheltuielilor publicitare de 34%. Enorm! Inseamna ca acesti jucatori investesc si se bat pe mintea consumatorului si pe alegerea pe care acesta o face.

Citeste si:

Capital: Dar cum se vede competivitatea daca analizati distributia?

Mihai Ghyka: Imi amintesc ca in anii ‘94-’98, pentru un distribuitor era o mare cinste ca noi l-am ales pe el. Astazi, este exact invers: suntem norocosi ca un distribuitor bun vrea sa lucreze in continuare cu noi. Un alt semn al competitivitatii este ca in 2005 s-au inchis vreo cinci-sase fabrici.

Capital: Se va termina aceasta batalie crancena in timpul mandatului dvs?

Mihai Ghyka: Sper ca nu se va termina, pentru ca altfel m-as plictisi.

Capital: Interbrew Romania a anuntat ca in primele noua luni ale acestui an a inregistrat o crestere de trei ori mai mare decat piata berii. A fost compania performanta sau concurentii au fost slabi?
Mihai Ghyka: Compania a fost performanta si am sa va spun de ce: e foarte greu ca toti ceilalti concurenti sa fi fost slabi. Poate unul a avut un an mai prost, dar toti ceilalti sa fie slabi, nu! Se poate intampla fiecarui jucator sa aiba un an mai prost. si noi am avut anii nostri slabi, dar asta e frumusetea acestei piete: competitia te forteaza sa fii foarte bun.

Capital: De ce ati fost mai buni?

Mihai Ghyka: Am fost mai buni anul acesta, daca ne uitam strict la rezultate, pentru ca noi am crezut ca poti impune o bere de calitate in segmentul PET. Am avut acest curaj, care parea pentru unii analisti ai pietei o aventura, sa lansam Bergenbier in Q-Pack. Perceptia consumatorului fata de PET era aceea ca este pentru beri de slaba calitate si atunci se putea intampla ca intreaga perceptie asupra brandului sa se modifice. S-a dovedit, insa, a fi o carte castigatoare, asa cum am jucat-o noi. Pentru ca am fost primii care am facut-o, am avut cel mai mult de castigat intr-un segment, care in ultimii patru ani a crescut de la 5% la 31% din piata.

Capital: Ce lucruri n-au mers?

Mihai Ghyka: Aramia. Brandul n-a fost un succes si am retras-o de pe piata.

Capital: Spuneti-mi un secret al companiei: ce lansati anul viitor?
Mihai Ghyka (rade): Nici la o bere nu pot sa va spun asta! Totusi, va pot spune ce lansare vom face in ianuarie 2006: pentru preliminariile campionatului european vom lansa in premiera in Romania o noua cutie de bere Bergenbier.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=22341&shift=1