Dupa ce in urma cu doua saptamani s-au prezentat cu mana intinsa in fata Congresului, cei trei giganti auto ai Americii au revenit ieri cu propuneri noi. General Motors, Ford si Chrysler au solicitat de aceasta data ajutoare sub forma unor imprumuturi in valoare totala de 34 de miliarde de dolari.

GM si Chrysler au nevoie de 15 mld. dolari, in contextul unei crize acute de lichiditati

GM si Chrysler au nevoie de 15 mld. dolari, in contextul unei crize...

De data aceasta au oferit in schimb si promisiuni serioase de restructurare a activitatii precum si de orientare a productiei catre automobilele propulsate cu surse de energie alternative. Bursa nu a reactionat insa la aceasta stire, care era anticipata, ci la primirea calduroasa din partea politicienilor din Washington, D.C. perceputa ca o schimbare la fata a Congresului.

La intrevederea anterioara, politicienii au avut grija sa fie foarte vehementi in a solicita un plan "bine pus la punct" din partea producatorilor auto, in cazul in care vor sa fie luati in serios de catre clasa politica. La fel de vehementi au fost si in privinta termenului dat: 10 zile. Ca si cum birocratiile producatorilor auto ar fi putut concepe in 10 zile acele idei pe care nu le-au putut concepe in ani de zile de declin constant.

Realitatea e insa alta si e cunoscuta destul de bine in cercurile politico-economice. Pe scurt, opinia publica americana se opune cu indarjire tentativei de salvare a industriei auto cu banii contribuabililor. Astfel, Congresul a fost silit sa gaseasca o stratagema prin care sa aiba, la o adica, posibilitatea de a da vina pe cele 3 companii daca acestea nu si-au dus la indeplinire promisiunile.

Citeste si:

Desi majoritatea americanilor se opun acestui lucru, ca politician e greu sa refuzi un ajutor de 34 de miliarde care implica salvarea a zeci de mii de locuri de munca si placarea unei alte accentuarii a recesiunii. Cu atat mai mult cu cat 34 de miliarde este in acelasi timp si pretul de derulare pe o perioada de 100 de zile a unui alt proiect controversat al Congresului, si anume razboiul din Irak.

Conteaza mai putin daca aceste promisiuni facute de G.M., Ford si Chrysler sunt realiste sau viabile. In cele din urma e foarte probabil ca vom asista la situatia in care politicienii, industria auto, si binenteles investitorii vor inlocui letargia investitiilor nejustificate cu dusul rece al realitatii. Iar entuziasmul de ieri de pe bursa va disparea la fel de repede cum a aparut. Poate incepand chiar de astazi.

Tony A. Romani este bancher de investitii la compania americana Freeman & Co si va comenta in fiecare zi cele mai fierbinti stiri financiare din inima Wall Street-ului.