In ceea ce priveste economia Statelor Unite, lucrurile nu stau insa la fel de bine. Opiniile sunt in continuare impartite in ceea ce priveste momentul in care economia va atinge punctul minim. Singura opinie comuna majoritatii economistilor este ca 2009 va aduce mai multe falimente decat 2008. Vor fi afectate companiile multinationale si, intr-o masura chiar mai mare, companiile cu o arie geografica mai restransa.
Aceasta stare de lucruri e naturala de-a lungul oricarui ciclu economic. In perioadele de expansiune, simpla existenta a unei firme este aproape echivalenta cu succesul acesteia. Cererea accentuata impinge preturile in sus intr-un ritm alert, iar eficienta companiilor tinde sa devina un aspect secundar in umbra cresterii acestora.
Intr-o astfel de perioada, cand economia creste intr-un ritm anual de 5% sau, cum a fost cazul Romaniei, intr-un ritm de peste 8% un numar foarte mare de firme cresc practic in virtutea inertiei.
Conform datelor existente pe site-ul wikipedia, produsul intern brut al Romaniei s-a triplat din 2003 pana in 2007, raportat in dolari SUA. In aceeasi moneda, pretul unui apartament de conditie medie din Bucuresti a crescut cu peste 1.000% intre anii 2000 si 2007. Cresteri anuale de peste 50% a cifrelor de afaceri erau oarecum banale, in special pe sectorul retail si de constructii rezidentiale. Dar cu cat a fost mai rapida expansiunea, cu atat va fi mai abrupta recesiunea.
In toate exemplele de dupa al doilea razboi mondial nici o tara de talia Romaniei (China nu e de talia Romaniei) nu a trecut printr-o astfel de perioada de expansiune fara a fi urmata de o restrangere rapida a economiei. In Europa, tari precum Islanda, Irlanda sau tarile Baltice stau marturie acestei realitati inevitabile. In Sud-Estul Europei, Romania si Bulgaria vor avea si ele o evolutie similara. La inceputul lui septembrie 2008, in cadrul unui editorial publicat intr-un saptamanal romanesc de business de larga circulatie am declarat ca Romania se va confrunta cu o scadere a activitatii economice in 2009.
Nu imi amintesc ca cineva sa imi fii impartasit parerea in acel moment, desi lucrurile s-au schimbat intre timp. Cei mai pesimisti dintre romani prevesteau atunci pentru 2009 o crestere mai domoala, de “doar 5%”. Opinia mea nu se baza nicidecum pe vreun har de clarvazator, ci doar pe observatii atente ale evolutiei economiei romanesti in cadrul unui angrenaj global fara precedent.
La scurt timp dupa aparitia acelui editorial, realitatea a batut si la portile Romaniei. Intreprinzatorii romani se vad astazi presati din toate directiile. Bancile dau cu greu orice fel de credite, angajatii stramba din nas la bonusurile de Craciun, iar clientii cu greu isi mai arata fata, ca sa nu mai vorbim de portofel. Incet dar sigur, romanii vor trebui sa se obisnuiasca cu un nou cuvant in vocabularul personal: deflatia. In timp ce inflatia reprezinta cresterea preturilor, deflatia reprezinta scaderea acestora. Cu totii o stim, deflatia este deja foarte vizibila in comertul cu autoturisme noi si in tranzactiile cu apartamente.
Un ingredient aproape nelipsit in perioadele de recesiune, deflatia va avea efecte multiple, dintre care doua merita mentionate. Pe de o parte, deflatia va face mai accesibile atat cumparaturile de zi cu zi cat si investitiile atat de necesare relansarii economice. Acesta e un aspect pozitiv.
Pe de alta parte, deflatia le va permite sa ramana in afaceri numai acelora care vor face fata scaderii rapide a preturilor. Firmele cu o marja de profit mai larga vor putea sa scada preturile si sa ramana profitabile. Firmele mai putin eficiente si deci cu o marja mai mica de profit, vor fi in cele din urma silite sa paraseasca piata. Cu cat recesiunea dureaza mai mult, cu atat mai multe firme vor fi impinse spre lichidare. Acesta este evident un aspect negativ, cel putin pentru cei afectati direct.
Firmele care vor supravietui vor acapara si cota de piata a celor disparute, micsorand astfel concurenta si ducand la incetinirea deflatiei. Pentru oamenii talentati, lideri ai companiilor supravietuitoare, 2009 va fi un moment de triumf. Pentru acestia, anul 2009 va reprezenta anul confirmarii lor ca adevarati lideri de business, lideri care pot conduce o afacere atat in vremuri de progres cat si in vremuri de restriste. Iar ei, acesti manageri talentati, vor fi peste un an chiar mai capabili si mai puternici decat sunt astazi. Cum ar spune americanii: “What doesn’t kill you, makes you stronger”.
Tony A. Romani este bancher de investitii la compania americana Freeman & Co si comenteaza in fiecare zi cele mai fierbinti stiri financiare din inima Wall Street-ului.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: