Cei trei ani de criza pe care i-a traversat Romania pana in prezent au adus multe tensiuni pe piata fortei de munca. Scaderea bugetelor au dus la intarzieri ale salariilor, la neplata acestora sau chiar la concedierea angajatilor si astfel la nenumarate nemultumiri in randul angajatilor. Afla cum poti actiona cand consideri ca ti-au fost incalcate drepturile.
Astfel, daca societatea nu plateste angajatilor drepturile salariale, acestia o pot actiona in instanta.

„In cazul in care va desfasurati activitatea in baza unui contract individual de munca neplata salariului va da dreptul sa va adresati instantei competente. In urma obtinerii unei sentinte favorabile, definitive si irevocabile, puteti sa procedati la executarea silita a angajatorului respectiv”, a explicat Iulian Patrascanu, managing partner la casa de avocatura Fine Law, care a raspuns cititorilor wall-street.ro la intrebarile despre legislatia muncii.

Chiar si in cazul in care compania a intrat in insolventa, angajatii trebuie sa stie ca salariile pot fi recuperate.

„In privinta insolventei, desigur, drepturile dumneavoastra nu sunt afectate (sumele provenind din salarii fiind considerate creante preferentiale). Somajul nu va afecteaza dreptul de a recupera salariile neplatite. In privinta gradului de recuperare a sumelor datorate de catre societate, acesta este in directa legatura cu averea debitorului (societatea). Altfel spus, de sumele de bani aflate in patrimoniul acesteia”, potrivit lui Patrascanu.

In prezent, majoritatea companiilor platesc salariile in conturile angajatilor. Astfel, acestia pot dovedi cu usurinta instantelor de judecata daca nu si-au primit banii.

”Daca salariul a fost achitat partial in numerar, iar dumneavoastra ati semnat un document prin care se atesta achitarea integrala este dificil de dovedit ca in realitate suma totala nu a fost primita. In cazul transferului bancar este suficient sa obtineti un extras de cont prin care se poate dovedi suma efectiv primita”, a arata Iulian Patrascanu.

Angajatii care considera ca primesc un tratament abuziv din partea conducerii trebuie sa se adreseze institutiilor compentente, precizeaza Patrascanu.

„Legislatia muncii prevede o serie de obligatii pe care trebuie sa le indeplineasca orice angajator. Mai mult, nerespectarea acestor obligatii presupune sanctionarea societatii de catre autoritatile/institutiile competente (ITM, instante judecatoresti). Orice comportament al unui angajator pe care il considerati abuziv si care contravine oricareia dintre obligatiile prevazute de legislatia muncii trebuie notificat autoritatii competente care va aplica sanctiuni corespunzatoare”, a mentionat acesta.

Tot in situatia unei insolvente, obligativitatea achitarii contributiilor aferente CAS si somaj apartine angajatorului, indiferent ca acesta din urma se afla in deplina activitate sau in situatii de incapacitate de plata, inclusiv insolventa.

In acest context, multe companii, pentru a evita plata acestor contributii, renunta sa mai intocmeasca contracte de munca angajatilor. Acest fapt se sanctioneaza cu amenzi de pana la 1.000 de lei.

Chiar si in cazul lipsei unui contract de munca, angajatii pot sa-si ceara drepturile salariale neachitate in instanta.

„Anterior datei de 1 mai 2011, dovada raporturilor de munca se facea prin orice mijloc de proba (inclusiv e-mail, martori, corespondenta scrisa, detinere autoturism, etc). In prezent, contractul individual de munca este obligatoriu sa fie incheiat in forma scrisa. In vederea recuperarii salariului, va recomandam notificarea in scris catre angajator, iar in cazul refuzului, salariatul are dreptul de a se adresa instantei de judecata, concomitent cu sesizarea ITM”, a explicat Iulian Patrascanu de la Fine Law.

Si angajatii care se simt discriminati la munca trebuie sa actioneze.

„Legislatia din Romania sanctioneaza discriminarea pe motive de varsta. Pot fi consultate prevederile O.G. 137/2000 care incrimineaza orice act de discriminare. De asemenea, va recomandam sa va adresati in scris Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii”, a precizat Patrascanu.

Chiar si o decizie de concediere poate fi contestata in instanta.

„Decizia de concediere emisa ca urmare a cercetarii prealabile poate fi atacata de catre salariatul in cauza in termenul prevazut de lege. Anularea se poate dispune numai de catre instanta competenta, numai pe motive de nerespectarea dispozitiile legale, in vigoare la data emiterii deciziei. Instanta va analiza temeinicia motivelor invocate in decizie pe baza faptelor si documentelor existente anterior emiterii deciziei”, a mentionat reprezentantul Fine Law.

Dreptul la concediu de odihna al angajatilor nu trebuie incalcat, altfel legea prevede sanctiuni dure.

„ITM poate sanctiona neindeplinisrea obligatiilor cu privire la programarea concediilor si refuzul nejustificat de a acorda concediul de odihna. In ceea ce priveste coantumul amenzii, Codul Muncii nu prevede o sanctiune distincta, dar consideram ca ITM in urma unei inspectii poate obliga societatea la remedierea situatiilor neconforme, urmand ca in cazul neconformatii sa se aplice o amenda intre 3.000 si 10.000 lei (Legea nr. 108/1999)”, a completat Iulian Patrascanu.

Fine Law - Patrascanu & Asociatii este o societate de avocatura cu sediul in Bucuresti, alcatuita din avocati cu experienta in tranzactii comerciale complexe, precum si in sustinerea activitatilor curente ale clientilor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri