Analizand legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive in contractele incheiate intre comercianti si consumatori, se instituie un principiu pentru protectia consumatorilor si anume ca orice contract incheiat intre comercianti si consumatori pentru vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii va cuprinde clauze contractuale clare, fara echivoc, pentru intelegerea carora nu sunt necesare cunostinte de specialitate.
Prin urmare, o clauza abuziva ar fi o clauza neclara sau o clauza ce implica termeni tehnici ce ar necesita anumite informații speciale. Desigur ca nu trebuie interpretata gresit si excesiv aceasta formulare, intrucat o specificatie a unui produs sau serviciu nu are cum sa nu fie tehnica de cele mai multe ori (cu titlu de exemplu, in cazul componentelor pentru computer, produselor de printare s.a.m.d.). Mai mult, in caz de dubiu asupra interpretarii unor clauze contractuale, acestea vor fi interpretate in favoarea consumatorului.

Un alt tip de clauza abuziva este clauza care nu a fost negociata direct cu consumatorul daca, prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract, creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor din contract. Prin urmare, in lipsa unui dezechilibru semnificativ dintre comerciant si consumator (in ce priveste datoriile fiecaruia fata de celalalt), atunci nu ne aflam in fata unei clauze abuzive (spre exemplu, clauzele care ar da dreptul comerciantului sa modifice unilateral, fara acordul consumatorului, clauzele privind termenul de livrare a unui produs ori termenul de executare a unui serviciu).

Relativ la termenul de “clauza negociata” direct cu consumatorul, legea considera ca ne aflam in prezenta unei clauze nenegociate daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitate consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele standard preformulate sau conditiile generale de vanzare practicate de comercianti pe piata produsului sau serviciului respectiv. Si de aceasta data, interpretarea nu trebuie sa fie excesiva, anumite clauze neputand fi negociate (spre exemplu, de cele mai multe ori, clauzele cu privire la termenul de garantie sau alte clauze impuse de alte acte).

In concret, natura abuziva a unei clauze contractuale se evalueaza in functie de:

a) natura produselor sau a serviciilor care fac obiectul contractului la momentul incheierii acestuia;
b) toti factorii care au determinat incheierea contractului;
c) alte clauze ale contractului sau ale altor contracte de care acesta depinde.

Daca exista clauze abuzive constatate personal sau prin intermediul organelor abilitate prin lege la nivelul unui contract, acestea nu vor produce efecte asupra consumatorului, iar contractul se va derula in continuare, doar cu acordul consumatorului si numai daca dupa eliminarea clauzelor abuzive mai poate continua. In cazul in care contractul nu isi mai poate produce efectele dupa inlaturarea clauzelor considerate abuzive, consumatorul este indreptatit sa ceara rezilierea contractului, putand solicita, dupa caz, si daune-interese.

Cristian Barcan este avocat in cadrul Baroului Bucuresti U.N.B.R . In calitate de colaborator al site-ului CJO.ro, Cristian Barcan a acordat consultanta juridica in peste 2000 de cazuri.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri