Fara a incerca sa emit o prorocire, asa cum domnul Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului BNR si un vechi reper pentru mine, numeste intelept previziunile economice, pot remarca felul in care valoarea serviciilor profesionale juridice s-a adaptat la ceea ce wall-street.ro numeste “noua economie”.

Este mai mult decat evident ca nu putem vorbi despre siguranta si predictibilitate in mediul economic actual, asa ca putem considera ca orice client de servicii juridice va calcula orice factura primita pe baza valorii reale a serviciilor care i-au fost oferite. Mai aproape de limbajul de marketing, va cauta sa stie care este Return On Investment (ROI). Am auzit acest termen de la avocati coordonatori, folosit corect atunci cand venea vorba despre activitatile de marketing. M-am intrebat frecvent care este un adevarat ROI in cazul serviciilor juridice si daca, asa cum avocatii isi pun intrebarea ce ROI pot avea de pe urma unei actiuni sau a unui eveniment, clientii serviciilor juridice solicita si ei acelasi lucru.
In multe cazuri, cred ca e greu de masurat ce valoare are o opinie sau alta sau cum se poate cuantifica un contract sau un altul. Atunci cand nu este vorba despre litigii sau arbitraje, valoarea vine din caracteristici ce formeaza un pachet impreuna cu serviciul juridic per se. Un fee pentru un serviciu juridic capata o alta valoare odata ce, in afara de solutii, opinii sau reprezentari, dosare si tone de documentatie, primeaza si alte criterii, in enumerarea carora va indemn sa imi aduceti oricate completari.

Promptitudine. Termenele limita sunt foarte importante in aproape orice situatie. Formula de raspuns deadline ieri e cu siguranta un cliseu, dar e folosit foarte des. Asadar, operativitatea este prima pe lista, fara insa a afecta in vreun fel calitatea.

Trecem mai departe. Serviciile valoroase trebuie sa musteasca de adaptare la nevoile clientului. Daca pana acum cativa ani, tailor made putea inca sa fie un element de pozitionare a societatilor locale, formula a devenit superflua si la noi, odata ce nu mai poate fi vorba de vreun fel de masura unica in cazul serviciilor premium - totul este croit personalizat. Inclusiv politica de taxare.

Pe principiul “dai un ban, da' stii ca face” functioneaza si abordarea de tip highly leveraged prin care avocatii inteleg ca ofera clientului acces direct la un avocat senior sau partener si ca munca nu este facuta de un junior sau, si mai rau, de un stagiar, student in anul II.

Citeste si:

Oricat ar suna a cuvinte mari, folosite in sectiunea valori sau despre noi de pe website-urile societatilor de avocatura, acestea sunt repere reale in masurarea ROI.

Cel care administreaza un buget dedicat acestui tip de servicii va face cu siguranta o masuratoare, chiar daca poate nu ii va spune ROI. Sansele ca o societate de avocatura sa fie pastrata ca furnizor de servicii cresc exponential daca vor exista si indicatori mai seriosi decat cei “dupa ochi” (oricat de formati ar fi). Pana la urma, tot asa se scriu si regulile noii economii - cu rigurozitate.

Asadar, conteaza foarte mult ce caracteristici indeplineste oferta pe care clientul o primeste, cum este formulata, prezentata si ce altceva mai scrie pe ea in afara cifrelor.

Asa cum scriam mai sus, lista pe care am inceput-o este cu siguranta incompleta, asa ca as fi incantata sa ma completati. Si mai incantata as fi daca mi-ati povesti cum calculati dumneavoastra daca bugetul pe care il investiti in serviciile juridice isi justifica valoarea.

*pentru cei ce vor sa stie mai multe despre ROI fara sa caute pe Google,
aici am gasit cea mai relevanta descriere.

Ioana Prandurel este consultant de marketing si comunicare. Are o experienta profesionala de noua ani, iar in ultimii trei ani s-a dedicat nisei reprezentate de piata serviciilor juridice. In exclusivitate pentru wall-street.ro, va semna articole ce vor fi publicate bilunar in sectiunea Legal Business.