In articolul anterior am enumerat un numar de legi importante pe care trebuie sa le ai in vedere in momentul in care te gandesti sa deschizi un magazin online. Printre ele, Legea Nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice si Legea Nr. 8/1996 privind drepturile de autor.

I. Marca si drepturile de autor


Ce este marca?
Conform art. 2 din Legea nr. 84/1998: ˝Poate constitui marca orice semn susceptibil de reprezentare grafica, cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si, in special, forma produsului sau a ambalajului sau culori, combinatii de culori, holograme, semnale sonore, precum si orice combinatie a acestora, cu conditia ca aceste semne sa permita a distinge produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altor intreprinderi˝.

De ce este importanta marca?
In momentul lansarii unui magazin sau produs, marca trebuie sa apartina initiatorului afacerii online. Cu alte cuvinte, marca trebuie sa fie originala si nu trebuie sa fie copiata sau clonata. Marca reprezinta practic simbolul magazinului, de cele mai multe ori elementul vizual indentificabil si recunoscut de catre client. Spre exemplu, nu putem folosi marca ˝Coca Cola¨ ca sa vindem sucurile produse de catre noi sub acest brand.

Desigur ca cele de mai sus nu se aplica in cazul in care pe situl magazinului nostru vindem produse sub branduri diferite. Spre exemplu, daca magazinul nostru se numeste ˝Farma˝si noi vindem produse farmaceutice cum ar fi ˝ParaSinus˝, atunci nu se incalca legea. Insa, daca magazinul nostru se numeste ˝ParaSinus˝, iar emblema sitului, precum si alte elemente vizuale (cum ar fi culorile) sunt utilizate, iar pe sit se vand produsele noastre similare ˝ParaSinus˝, atunci legea este incalcata. Motivul este dat de faptul ca prin vinderea unui produs pe situl nostru cu alta marca si denumire, nu uzitam marca produsului respectiv, ci noi vindem ca un magazin separat.

Totodata, legea nu este incalcata daca avem acordul detinatorului marcii pe care dorim sa o folosim. Spre exemplu, daca ne aflam in prezenta unei francize sau afilieri, atunci marca poate fi folosita nicio problema.

Folosirea unei marci nu are doar consecinte legale cum ar fi raspunderea penala sau civila conform art. 90 din Lege, ci si consecinte negative asupra notorietatii, increderii si simpatiei clientilor. Oricare dintre noi uraste copiile care intotdeauna sunt mai slab calitativ decat produsul original. Un exemplu edificator este dat de pantofii de sport ˝Adidas˝ si copiile acestora denumite ˝Adibas˝.

Marca poate fi considerata ca are efecte si asupra denumirii domeniului pe care ne bazam situl. Spre exemplu, desi la un moment dat a existat o specula cu privire la domeniile de internet relative la brandurile cunoscute, cum ar fi pepsi.ro/pepsi.com/s.a.m.d, in prezent Curtea ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) a dat castig de cauza detinatorilor de marci anterioare si notorii. Astfel, in urma proceselor judecate de Curte, drepturile de folosinta ale unui domeniu au fost transferate catre detinatorul marcii cunoscute.

Pe langa aceste drepturi relative la marci, trebuie avute in vedere si drepturile de autor

Ce implica practic drepturile de autor? Conform art. 7 din Legea nr. 8/1996:˝Constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor, cum sunt:

a) scrierile literare si publicistice, conferintele, predicile, pledoariile, prelegerile si orice alte opere scrise sau orale, precum si programele pentru calculator;

b) operele stiintifice, scrise sau orale, cum ar fi: comunicarile, studiile, cursurile universitare, manualele scolare, proiectele si documentatiile stiintifice;

c) compozitiile muzicale cu sau fara text;

d) operele dramatice, dramatico-muzicale, operele coregrafice si pantomimele;

e) operele cinematografice, precum si orice alte opere audiovizuale;

f) operele fotografice, precum si orice alte opere exprimate printr-un procedeu analog fotografiei;

g) operele de arta grafica sau plastica, cum ar fi: operele de sculptura, pictura, gravura, litografie, arta monumentala, scenografie, tapiserie, ceramica, plastica sticlei si a metalului, desene, design, precum si alte opere de arta aplicata produselor destinate unei utilizari practice;

h) operele de arhitectura, inclusiv plansele, machetele si lucrarile grafice ce formeaza proiectele de arhitectura;

Citeste si:

i) lucrarile plastice, hartile si desenele din domeniul topografiei, geografiei si stiintei in general.˝

Ca si in cazul marcilor, raspunderea pentru folosirea fara drept a unei opere in sensul larg al cuvantului, poate atrage raspunderea penala sau civila la care se pot adauga si despagubirile.

Indicat este astfel sa folosim texte proprii, iar in cazul in care dorim preluarea unei opere pe
situl nostru, trebuie sa mentionam sursa operei.

Evident ca fiecare caz in parte prezinta exceptiile sale, insa trebuie sa cunoastem cel putin regulile generale de ˝joc˝.

Continutul original este mult mai apreciat de catre clienti, care in mai toate industriile onlineeste si esential. Desigur ca aici specialistii in SEO sau SEM sunt in masura sa dea sfaturi mult mai pertinente, insa orice antreprenor online stie cat de important e ˝sa stai bine in Google˝, mai ales la inceputuri.

Desigur ca la un moment dat exista un impas privind creativitatea, insa consider ca este normal sa te inspiri, dar sa nu copiezi, este de parere colaboratorul CJO. Marca se poate inregistra la nivel national, la nivel comunitar sau la nivel international.

Alegerea inregistrarii unei marci la unul dintre nivelele precizate se face in functie de alegerea proprie a fiecarui antreprenor. Daca urmarim prestarea unei activitati doar in Romania, atunci ar fi indicata doar o inregistrare pe plan national. Insa, daca urmarim activarea si in alte tari, atunci putem alege o inregistrare la nivel comunitar sau chiar international. Pentru inceput insa, cel mai bine ar fi sa incepem cu o inregistrare nationala.

Cererile de inregistrare pentru oricare dintre nivelele de mai sus se face catre OSIM – Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci. Taxa pentru inregistrarea unei marci se raporteaza la design-ul acesteia, la nivel la care se doreste inregistrarea si la activitatile pentru care se doreste a fi inregistrata. Pentru o apreciere cat mai buna, cuantumul taxei unei marci compusa din text alb-negru ce urmeaza a fi autorizata pentru o singura activitate, se raporteaza in jurul unui cost de aproximativ 160 de euro.

In plus fata de cele precizate, trebuie sa avem in vedere si regulile de concurenta, sau mai exact, sa nu intram in sfera concurentei neloiale prevazute de Legea nr. 21/1996. Insa avand in vedere ca prezentul GHID tinde mai mult spre ajutarea initiatorilor, Legea nr 21/1996 va fi analizata cu alta ocazie.

Urmareste wall-street.ro, sectiunea Legal Business, pentru mai multe informatii ESENTIALE despre retailul online.

Concluzii:

- sa folosesti propria marca;
- sa nu preiei alte marci fara drept;
- sa fii original;
- sa produci continut propriu;
- sa indici sursa;
- sa nu practici metode de concurenta neloiala.

Tu ai marci/continut 100% propriu pe site? Ofera-ne exemple concrete!