La nivel european, nivelul minimal de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor este consacrat de Regulamentul CE nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului.

Acest act normativ este aplicabil tuturor pasagerilor care pleaca de pe un aeroport de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii si, de principiu, tuturor pasagerilor care pleaca de pe aeroportul situat intr-o tara terta catre un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru.

Asa cum anticipeaza titlul Regulamantului, cele trei situatii care dau dreptul la compensatie/despagubire sau asistenta sunt: refuzul operatorului de a transporta pasageri pentru un anumit zbor (refuz la imbarcare), anularea zborului si intarzierea zborului.

Pentru prima ipoteza, operatorul este obligat sa identifice pasagerii cu rezervare dispusi sa renunte la acestea in schimbul unor compensatii. In cazul in care numarul celor dispusi sa renunte la rezervare este insuficient pentru a permite celorlalti pasageri cu rezervare sa se imbarce, operatorul este obligat sa acorde acestora din urma despagubiri, care depind de distanta zborului si sunt cuprinse intre 250 si 600 de euro. Distinct de aceasta despagubire, pasagerii vor avea posibilitatea sa opteze intre rambursarea in termen de 7 zile a intregului cost al biletului, un zbor retur la punctul de plecare si redirectionarea in conditii de transport comparabile spre destinatia finala. De asemenea, pasagerii beneficiaza de servicii de asistenta constand in mese si bauturi racoritoare proportionale cu timpul de asteptare, cazare hoteliera, transportul dintre aeroport si locul cazarii si dreptul de a transmite gratuit mesaje prin fax sau e-mail.

In caz de anulare a zborului, pasagerii vor avea dreptul la redirectionarea zborului si la aceleasi servicii de asistenta. Despagubirile pentru anularea zborului sunt aceleasi cu cele acordate pentru refuzul la imbarcare si sunt datorate numai in acele situatii in care pasagerii nu au fost informati despre anulare intr-un anumit termen si nu li s-a asigurat o redirectionare care sa le permita atingerea destinatiei intr-un interval orar asemanator (comparabil).

Citeste si:

In fine, in caz de intarziere a zborului, in functie de durata intarzierii si de distanta zborului, pasagerii beneficiaza de masurile de asistenta precizate mai sus.

In privinta compensatiei financiare, sumele la care am facut referire reprezinta o compensatie minimala, care se datoreaza independent de cuantumul real al prejudiciului suferit de pasager.

In masura in care pasagerul dovedeste ca prejudiciul suferit in oricare din cele trei situatii este superior acestei valori, acesta are deschisa calea dreptului comun, principiul in materie fiind acela al reparatiei integrale. Intr-o astfel de situatie, pasagerul va trebui sa faca dovada prejudiciului si, cel mai probabil, sa parcurga neplacerile unui litigiu cu compania aeriana.

Randurile de mai sus sintetizeaza numai principiile consacrate de Regulamentul 261/2004. Problematica raspunderii in materia transportului aerian de calatori este mult mai ampla si in mod cert, nu foarte atragatoare. Evident, este de dorit sa nu avem parte de astfel de situatii neplacute, insa, pentru ca ghinionul sta mereu la panda, n-ar strica sa strecuram in bagaj cele 4 pagini ale regulamentului. Zborul e uneori atat de lung si plictisitor!

Autor: Radu Damaschin, partener in practica de solutionare a litigiilor a NNDKP