De-a lungul timpului au existat nenumarate litigii intre companii mari privind drepturile de folosinta ale unui design/produs de fashion. Printre cele mai cunoscute cazuri de incalcare a proprietatii intelectuale se numara si cele dintre Louis Vuitton si Tina R, Louis Vuitton si Britney Spears, Polo vs Polo Garage si Adidas vs C&A si H&M.
In 2007, Louis Vuitton declansa actiunea in instanta impotriva Tina R, un brand autohton de moda feminina, pe care il acuza de a fi contrafacut, cu buna stiinta, esarfe cu insemne identice cu cele ale companiei franceze in China, pe care ulterior le-a comercializat in Romania. Procesul a fost castigat de celebra casa de moda de origine franceza, judecatorii interzicand folosirea marcii si condamnand Tina R la plata unor despagubiri de 10.000 de dolari. Avand in vedere cele mentionate anterior, la data de 22 martie 2011, Louis Vuitton Mallertier a solicitat in instanta intrarea in insolventa a firmei Yutong Fashion SRL, societate ce anterior purta denumirea de Tina R.

In ceea ce priveste conflictul dintre Louis Vuitton si Britney Spears, acesta are la baza aparitia marcii in videoclipul melodiei ,,Do something”. Vinovata de acesta greseala nu s-a facut cantareata, ci Sony BMG si MTV Online, care au fost acuzati de incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala, iar prin hotararea finala a instantei s-a considerat ca acest incident este un atac la adresa brandului si a imaginii de lux pe care o promoveaza.

Cu totii stim cele 3 linii paralele din marca Adidas. Acestea reprezinta imaginea companiei si sunt inregistrate inca din 1978. In 2008, acestia castigau procesul impotriva brandurilor C&A si H&M, facand astfel clara pozitia lor referitoare la folosirea marcii figurative constand din doua linii paralele ale celor doi competitori, subliniaza reprezentantii Cabinetului N.D Gavril, o companie de consultanta specializata in domeniul proprietatii intelectuale pentru afaceri.

Multi dintre cei care cumpara din centrul comercial Unirea Shopping Center din Bucuresti au putut observa existenta magazinului Polo Garage, insa putin stiu ca acesta nu are nicio legatura cu faimosul brand Polo. Originea lui este una orientala, intrucat este detinut de o companie din Turcia. Titularul marcii Polo a actionat in justitie comerciantul si a obtinut hotararea judecatoreasca definitiva si executorie de a stopa activitatile de distributie.

Specialistii din domeniu trag astfel un semnal de alarma asupra importantei inregistrarii unui desen, design sau produs de fashion. „Multi designeri romani si manageri de case de moda nu acorda atentie suficienta proprietatii intelectuale si inregistrarii marcilor lor, nu cunosc valoarea pe care creatiile lor o pot aduce business-ului si renumelui lor. Noi, consilierii pe probleme de proprietate intelectuala avem rolul de a oferi consultanta si asistenta specifica cu privire la importanta si procesul de inregistrare”, a mentionat managerul Cabinet Gavril, Niculina Gavril.

In mediul de afaceri mondial, si romanesc la o scara mai mica, inovatia si ideile creative reprezinta principalele avantaje competitive. In plus, pentru designeri si manageri acestea reprezinta active necorporale, de o valoare importanta, mai ales in cazul in care produsele lor ajung sa fie recunoscute si lanseaza un nou ton in industria fashion.

Ce elemente pot fi protejate de dreptul proprietatii intelectuale?


Un desen sau model industrial este aspectul ornamental sau estetic al unui produs. Acest aspect poate fi reprezentarea tridimensionala sau bidimensionala (cum ar fi textura, liniile sau combinatii de culori). Un exemplu il poate reprezenta o fusta cu volane taiate special, un sacou sau un model decorativ pe un tricou. Forma, design-ul, aspectul produselor din industria fashion, toate pot fi protejate prin inregistrarea ca desen sau model industrial. Drepturile exclusive asupra acestora sunt asigurate de certificatul de inregistrare eliberat de autoritatea competenta (OSIM).

Desenul sau modelul industrial ofera produsului atractivitate si ii creste valoarea comerciala. Cand un desen sau un model industrial este protejat, titularul - persoana fizica sau juridica ce a inregistrat modelul - detine dreptul exclusiv de a interzice tertilor sa imite sau sa copieze desenul sau modelul industrial fara autorizatia sa. Protectia contribuie deci la garantarea unui venit echitabil de pe urma investiilor. In Romania, pentru a fi protejat de legislatia in domeniu, un desen sau model industrial trebuie sa fie inregistrat, iar obtinerea protectiei pentru un desen sau model industrial incepe cu depunerea cererii la OSIM si asigura protectia pe teritoriul Romaniei pe o perioada de 10 ani, cu posibilitatea de reinnoire pe trei perioade succesive a cate 5 ani”, a incheiat Managerul Cabinet Gavril.

Sursa foto: FreeDigitalPhotos.net
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri