Casa de avocatura reclama faptul ca autoritatile fiscale nu solutioneaza contestatiile fiscale in termenul legal de 45 de zile, in timp ce instantele de contencios administrativ refuza sa solutioneze pe fond contestatiile formulate de contribuabili.

Potrivit Niculeasa Law Office, aceasta atitudine este contrara dreptului comunitar, dar si Constitutiei, motiv pentru care casa de avocatura a inaintat aceasta plangere la CE.

Practic, autoritatile fiscale profita de lipsa de sanctiuni efective in cazul in care nu solutioneaza contestatiile formulate de contribuabili, avand in vedere ca in instanta se pot ataca doar solutiile date de organul fiscal, nu si lipsa unor astfel de solutii in termenul legal de 45 de zile.

"Problema poate fi rezolvata fie pe cale de interpretare de catre instantele judecatoresti respectiv instanta constitutionala, fie pe calea modificarii legislative. Calea justa de urmat in aceasta situatie este aceea a interpretarii, intrucat exista suficiente argumente de drept pentru a contrabalansa actuala stare de lucruri", a explicat Madalin-Irinel Niculeasa, avocat coordonator si fondator al firmei de avocatura.

Ce cuprinde procedura de infringement?

Procedura de infringement cuprinde mai multe etape. Prima este aceea in care Comisia initiaza o corespondenta formala cu Romania prin care-i atrage atentia asupra neconformitatii starii mentionate cu dreptul european.

"In situatia in care tara noastra nu se conformeaza acestei cerinte, respectiv nu modifica interpretarea legala sau dispozitiile legale, urmeaza etapa a doua, aceea in care Comisia sesizeaza Curtea Europeana de Justitie", a completat avocatul.

In situatia in care Curtea isi insuseste punctul de vedere al Comisiei, Romania este obligata de tratatele semnate sa execute hotararea. "Nesupunerea in fata unei astfel de hotarari atrage consecinte incalculabile pentru statul membru respectiv".

Contribuabilii asteapta peste 5 ani pentru o decizie irevocabila

Potrivit plangerii adresate CE de Niculeasa Law Office, contribuabilii trebuie sa urmeze patru pasi pentru anularea unui act administrativ.

In primul rand, trebuie sa formuleze o contestatie administrative, iar daca nu se primeste raspuns la aceasta in termen de 45 de zile sa inainteze o cerere la instanta de contencios administrative pentru a obliga autoritatile sa emita o solutie.

Ulterior, se poate pune in executare acea solutie sau poate fi atacata in contencios administrativ. Dar, „un simplu calcul conduce la concluzia ca, pentru a ajunge in fata unui tribunal independent si impartial, un contribuabil trebuie sa astepte aproximativ 2 ani si jumatate”.

Mai mult, daca solutionarea contestatiei administrative este nefavorabila, rezulta ca pentru solutionarea irevocabila in fond a cauzei ar mai fi nevoie de inca 3 ani, ceea ce rezulta un termen total de 5 ani si jumatate, dupa arata plangerea formulata de Niculeasa Law Office.

Citeste si:

“Aici problema nu este neaparat de durata a proceselor ci de acces la justitie. Tacerea autoritatilor administrative coroborata cu refuzul procedural al instantelor judecatoresti de a judeca problemele de drept deduse judecatii pe fond, creeaza o stare de frustrare procedurala, institutionala si administrativa teribila. Daca mai adaugam si faptul ca, statul sau organele fiscale beneficiaza de un avantaj procedural, anume acela al posibilitatii de blocare a conturilor si executare a creantelor considerate de acestea ca fiind datorate, imediat si intr-un termen scurt, vom constata cat de injusta este situatia”, a declarat Madalin Niculeasa.

In plus, contribuabilul nu poate face nimic pentru a obtine o solutie pe fond cat mai rapida, dar in schimb, organele fiscale, intrucat nu au nevoie de instantele judecatoresti, pot sa intreprinda demersuri de executare silita imediate.

“Procedura si conduita sunt construite astfel incat sa incurajeze lipsa de responsabilitate a fiscului, subiectivismul exacerbat al acestora si neangajarea unei solutii pe fondul cauzei”, avertizeaza avocatul.

Cat ar putea dura analiza Comisiei Europene?

Orice analiza din partea Comisiei Europene se va lovi de birocratia binecunoscuta, dar in primul rand CE trebuie sa decida in ce masura se poate declansa aceasta procedura, daca este de interes pentru ea.

“Dreptul de apreciere al Comisiei este un drept exorbitant, in sensul ca nu poate fi cenzurat in niciun fel. Apreciez ca intr-un orizont de 3-6 luni de zile vom avea suficiente informatii pentru a stabili in ce masura Comisia a considerat acest demers ca fiind fundamentat”, a explicat Madalin Niculeasa.

Pe de alta parte, avocatul a precizat ca, avand in vedere ca problema este una fundamentala pentru materia fiscala, Niculeasa Law Office a sesizat in numele unor clienti instantele judecatoresti atat cu exceptii de neconstitutionalitate a acestor dispozitii legale respectiv conduite procedurale, cat si cu intrebari preliminare.

“Incercam sa luptam pe mai multe planuri cu aceasta problema, inclusiv in planul academic unde am publicat in reviste de specialitate articole pe aceasta tema. Demersurile noastre conjugate, atat pe plan national cat si pe plan european, atat pe planul dreptului european cat si pe planul dreptului constitutional, atat pe planul jurisdictional cat si pe cel academic, speram noi sa ajute atingerea unui rezultat. Nu in ultimul rand, trebuie mentionat si faptul ca aceasta implicare fata de interesele clientilor face parte din abordarea noastra in relatiile cu acestia”, a completat Niculeasa.

Cat de afectat este mediul de afaceri?

Desi este greu de cuantificat amploarea pierderilor suferite de mediul de afaceri, Madalin Niculeasa apreciaza ca problema este semnificativa in conditiile in care sunt sume de bani blocate, fie prin nerestituirea TVA-ului, fie prin marirea bazei de impunere si adaugarea de penalitati.

“Dorinta fiscului de a atinge un anumit plafon de incasare a debitelor fiscale a dus la aceasta situatie. Pot sa spun ca, din punct de vedere juridic, asistam la un abuz al organelor fiscale, iar consecintele acestuia abuz pot fi atat de ordin material cat si de ordin nematerial, adica necuantificabile. Daca adaugam acestei situatii si faptul ca organele fiscale au inversat prezumtia de buna credinta, vom constata cat de mari sunt efectele asupra mediului economic”, sustine avocatul.

El precizeaza ca foarte multi clienti prefera sa nu ajunga in situatia de a le fi luati banii de catre Fisc, intrucat restituirea acestora este complicata atat din punct de vedere procedural cat si practic.

“Mediul economic se plange nu atat de dimensiunile taxelor si impozitelor cat de dimensiunea birocratiei fiscale. Exista rapoarte ale Bancii Mondiale din care rezulta ca gradul de conformare voluntara la plata a contribuabililor este in mod substantial influentat de birocratia si administratia fiscala si nu neaparat de marimea impozitelor”, a concluzionat Niculeasa.