Dan Schwartz: RSM Scot a avut o crestere de 12-13 % in 2011 fata de 2010 iar in primul semestru al 2012 cifra noastra de afaceri a fost cu 7,5% mai mare comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cresterea provenind in principal din business derulat in interiorul retelei.

Cum s-a reflectat in business-ul RSM Scot trecerea de la firma corespondenta la membru RSM International?

Dan Schwartz: Perioada in care compania noastra a fost firma corespondenta a RSM International a reprezentat o perioada de cunoastere reciproca si de acumulari profesionale. Intre ianuarie 2009 si august 2011 am implementat integral procedurile de control al calitatii si metodologiile de audit specifice retelei internationale, in acest fel RSM Scot devenind pe deplin compatibila cu si integrata in RSM International.

Mai mult decit atit, am adoptat brandul international RSM, avand rezultate imediate in zona structurii si dimensiunii portofoliului de clienti. RSM Scot era o firma orientata international inca inainte de aderarea la RSM International dar, odata terminata perioada de adaptare, firma noastra a devenit o companie cu adevarat internationala, cu standarde profesionale si etice similare oricarei alte organizatii aflate in topul mondial al profesiei contabile.

Cum s-a modificat profilul clientului? Ce procentaj de clienti vin pe filiera internationala?

Dan Schwartz: RSM Scot a fost intotdeauna o firma capabila de a se adapta la solicitarile clientilor sai, fie ei mari companii multinationale, fie intreprinderi mici si mijlocii locale si internationale. Flexibilitatea caracteriala si profesionala a consultantilor nostri ne-a permis si ne permite abordarea noilor clienti cistigati din retea in conditii optime.

u pot vorbi despre o schimbare a profilului clientului mediu al RSM Scot ca urmare a aderarii noastre la RSM International ci mai degraba as remarca faptul ca portofoliul nostru de clienti s-a dezvoltat in aceeasi directie ca si inainte de a fi membrii celei de-a sasea retele de firme de consultanta din lume. Ce s-a schimbat semnificativ, insa, este structura serviciilor profesionale prestate de compania noastra in sensul cresterii ponderii serviciilor de audit financiar si consultanta fiscala si de business.

Ce aduce afilierea la RSM International? Ce pune la dispozitia membrilor firma internationala?

Dan Schwartz: A face parte dintr-o organizatie internationala de calibrul RSM este in sine un avantaj. Afilierea la RSM ne-a consolidat pozitia si prestigiul pe piata de consultanta din Romania si a influentat in sens pozitiv cifra de afaceri, numarul si calitatea clientilor precum si structura serviciilor profesionale oferite de compania noastra. In acelasi timp, RSM International a reprezentat si reprezinta pentru noi o sursa importanta de cunostinte si training profesional si de business si de asemenea o interfata extrem de utila atunci cind suntem implicarii in proiecte internationale de anvergura.

Cum au reactionat clientii deja existenti in portofoliu la schimbare?

Dan Schwartz: Clientii nostri curenti au reactionat extrem de pozitiv la schimbare, fiind constienti de faptul ca afilierea la o retea internationala nu poate aduce decit un plus serviciilor noastre. Au insa existat si temeri generate posibilitatea pierderii unei parti a flexibilitatii si apropierii noastre fata de clienti, dar aceste temeri au fost foarte repede inlaturate de noi prin discutii si explicatii lamuritoare furnizate prompt fiecarui client care a exprimat indoieli. Astazi, la aproape un an de la aderare, este cert faptul ca avem clienti cel putin la fel de multumiti de noi.

Ati construit de la zero un business in Romania. A fost dificil sa decideti sa il afiliati unui brand international?

Dan Schwartz: Intr-adevar, RSM Scot a fost infiintata in 1994 ca Scot& Company Consulting si a devenit intr-un interval de timp relativ scurt unul dintre liderii de piata in industria noastra. Desi am fost o companie romaneasca, deschiderea noastra catre lume a fost maxima inca de la infiintare. Unul dintre principiile de baza pe care le-am avut in dezvoltarea firmei a fost asigurarea unui nivel de calitate a serviciilor comparabil cu cel avut de marile firme internationale de specialitate.

In sensul acesta, in compania noastra de exemplu standardele internationale de contabilitate (IAS/IFRS) si de audit (ISA) precum si codul de etica al IFAC au fost cunoscute (in sensul in care specialistii nostri au fost capabili sa lucreze in conformitate cu ele) cu mult inainte ca ele sa reprezinte pentru Romania un model in crearea de standarde profesionale si de etica nationale.

Citeste si:

Mai mult decit atit, consultantii nostri au beneficiat si beneficiaza de programe de pregatire profesionala organizate in afara Romaniei iar inainte de a face parte din RSMI, firma noastra a fost membra (intre 2001 si 2008) a unei alte retele internationale de firme de consultanta, noi fiind printre primii in Romania care am inteles avantajele business- ului facut la standarde internationale. Chiar daca in esenta sunt un antreprenor, sunt in acelasi timp si un profesionist in industria de consultanta, iar orgoliul caracteristic buisnessman-ului a fost intotdeauna, in cazul meu, subordonat ratiunii consultantului profesionist.

In plus, in RSM Scot exista alti sapte parteneri care si-au dat acordul pentru intrarea in RSM International si m-au sprijinit in luarea unei decizii finale. Prin urmare, nu a fost deloc dificil sa facem tranzitia catre un brand recunoscut international, decizia fiind luata prin consens si intr-un mod cit se poate de rational si firesc.

In ce au constat negocierile cu RSM? Ce au cerut ei si care au fost lucrurile la care nu ati dorit sa renuntati la nivel local?

Dan Schwartz: Nu se poate vorbi despre o negociere cu RSM International ci doar despre niste solicitari pe care reteaua internationala le-a avut si le are in raport cu toti membrii ei. Aceste solicitari sunt in primul rind legate de standardele de calitate si etica obligatorii a fi indeplinite precum si de metodologiile profesionale care trebuie sa fie implementate de catre fiecare nou venit in retea. Am corespuns pe deplin cerintelor RSM International si am adoptat foarte repede, in mod integral, metodologiile profesionale utilizate de toti membrii retelei.

De asemenea, ne-am incadrat cu usurinta in cerintele de uniformizare din punct de vedere al imaginii comerciale, adoptind numele si simbolurile comerciale ale retelei si in aceleasi timp pastrindu-ne identitatea proprie. In ceea ce priveste "renuntarile la nivel local", ele nu au fost semnificative si au constat in special in modificari ale logo-ului si ale formatelor documentelor cu carcacter comercial, profesional sau ale instrumentelor de comunicare (letterhead, formatul rapoartelor profesionale sau al prezentarilor, website etc.)

De ce si-a dorit RSM intrarea in Romania? In ce fel este piata locala atractiva pentru ei?

Dan Schwartz: RSM a dorit intrarea in Romania din cel putin trei motive. Primul ar fi legat de filozofia de buisness a retelei care considera expansiunea la nivel mondial drept principalul factor care trebuie luat in seama pentru atingerea scopului sau fundamental de a servi in cele mai bune conditii de calitate clientii internationali. Al doilea motiv a fost legat probabil de faptul ca Romania reprezinta o tara importanta in Europa, cu o piata in dezvoltare, prin urmare ea este o destinatie probabila pentru investitiile straine. In fine, al treilea motiv (si nu cel din urma…) imi place sa cred ca a fost acela al compatibilitatii pe intre RSM Scot si RSM Internationaal din punct de vedere al standardelor profesionale si al implicarii in activitatea de consultanta internationala.

Ati crescut tarifele odata cu afilierea?

Dan Schwartz: Nu am modificat tarifele serviciilor odata cu afilierea. Daca am fi crescut tarifele, nu cred ca am fi avut un raspuns pozitiv din partea pietei; prin urmare am decis sa ne bazam cresterea si dezvoltarea pe implicarea in noi proiecte si prin atragerea de noi clienti si nu prin cresterea tarifelor.