Aplicarea Ordinului 881 este analizata, pe de o parte, de companiile admise la tranzactionare pe piata reglementata administrata de Bursa de Valori Bucuresti (BVB) si, pe de alta, este in atentia celor peste 1000 de companii listate pe piata Rasdaq si pe piata necotatelor administrate de BVB.

Daca cele aproximativ 70 de societati listate pe piata reglementata administrata de BVB trebuie sa inceapa in mod evident operatiunile de pregatire in vederea aplicarii IFRS incepand cu exercitiul financiar 2012, companiile listate pe piata Rasdaq sau pe piata necotatelor administrate de BVB continua sa se intrebe in ce masura sunt obligate sau nu sa demareze pregatiri similare.

Avand in vedere ca Ordinul 881 nu contine prevederi exprese cu privire la aplicarea acestor cerinte la societatile tranzactionate pe piata necotatelor sau pe Rasdaq, este necesara analiza normei de trimitere la art. 125 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, care defineste conceptul de „piata reglementata”.

Raspunsul, care pare simplu la prima vedere, stiut fiind faptul ca nu putem pune semnul egalitatii intre pietele supravegheate de CNVM si „pietele reglementate”, in acceptiunea directivelor comunitare, se complica in contextul in care cadrul legislativ care guverneaza piata Rasdaq si piata necotatelor ramane deficitar.

Citeste si:

Un element suplimentar de incertitudine provine chiar din pozitia divergenta pe care unele autoritati si institutii ale statului au avut-o in trecut cu privire la calificarea Pietei Rasdaq, inclusiv pozitia Ministerului Public care in litigiile de drept penal bine cunoscute au sustinut interpretarea ca piata Rasdaq este o „piata reglementata”.

Asadar, se revine la o veche dar mereu actuala problema a calificarii juridice a pietei Rasdaq si, respectiv, a pietei necotatelor in categoriile juridice prevazute de legislatia comunitara (Directiva 2004/39/CE privind pietele instrumentelor financiare – MiFID), anume „piata reglementata” si „sistem alternativ de tranzactionare”.

Date fiind implicatiile majore pe care trecerea la IFRS le presupune din perspectiva costurilor, dar si a eventualelor oportunitati, temerea societatilor listate pe Rasdaq este ca autoritatile competente, in principal CNVM si Ministerul Finantelor Publice, sa nu adopte interpretari divergente.

Consideram ca exista o serie de argumente juridice pe care societatile listate pe Rasdaq/pe piata necotatelor pot sa le ia in considerare in sprijinul unei interpretari rezonabile a cadrului legal existent, in sensul prevederilor comunitare si a deciziei Curtii de Justitie de la Luxemburg cu privire la calificarea Pietei Rasdaq.