Piata berii a demonstrat ca un nivel mic de acciza si o "securizare fiscala" a domeniului poate aduce incasari ridicate la buget, mult superioare veniturilor din accizele platite pentru alte categorii de bauturi, afirma Doru Dudas, directorul Directiei Legislatie Cod Fiscal din Ministerul Finantelor.
"Piata berii a demonstrat ca se poate ca un nivel foarte redus de acciza sa asigure un volum mare de acciza colectata printr-o securizare fiscala a domeniului", a spus Dudas, citat de Mediafax.

Ulterior, el a afirmat ca o reducere de accize ar putea reprezenta o solutie si pentru cresterea gradului de conformare la plata in cazul altor produse accizabile.

Reprezentantul Ministerului Finantelor a aratat insa ca trebuie gasite solutii pentru a acoperi golurile de venituri bugetare pana cand o reducere de accize sa duca la largirea bazei de impozitare si cresterea gradului de conformare.

Dudas a estimat ca in cazul bauturilor spirtoase colectarea se afla la mai putin de 50% din nivelul care ar trebui incasat.

Accizele la alcool etilic sunt de 750 de euro/hl de alcool pur, adica mult peste acciza minima solicitata de directiva europeana, de 450 de euro/hl de alcool pur.

Pe de alta parte, acciza la bere practicata in Romania se afla la nivelul minim acceptat in UE, de 0,748 euro/hl/1 grad Plato, dar incasarile vor reprezenta in acest an 64% din total accize aplicate la bauturile alcoolice.

Spre comparatie, la nivelul anului 2010, accizele din bere au reprezentat in medie 31,7% din incasarile pe accizele aplicate la bauturile alcoolice, in conditiile in care state cu traditie practica accize chiar duble la bere: Cehia -1,3 euro, Belgia -1,7 euro sau Austria - 2 euro.

Veniturile din accizele pe bere au insumat 522 de milioane lei in 2009, 553 milioane lei in 2010, 580 milioane lei in 2011 si se estimeaza ca vor depasi 600 de milioane lei in 2012.

Valoarea accizelor colectate la bere reprezinta 3,3% din accizele totale si 1% din veniturile fiscale colectate in Romania.

Directorul general al asociatiei Berarii Romaniei, Constantin Bratu, apreciaza ca pe langa un nivel corect de acciza mai este important si comportamentul jucatorilor din domeniu, pentru a putea optimiza gradul de incasare la buget.

"Faptul ca pe aceasta piata a berii se afla jucatori mari si corecti, companii multinationale, a determinat ca si ceilalti jucatori sa se conformeze si sa actioneze corect", a explicat Bratu.

Aditional, directorul asociatiei crede ca politica de accizare trebuie sa aiba in vedere si capacitatea de productie si perspectivele de dezvoltare pe piata locala a sectorului respectiv.

Bratu estimeaza ca piata berii din Romania ar putea creste cu cateva procente in acest an, fata de volumul de 17 milioane de hectolitri inregistrat anul trecut, tinand cont de evolutia buna din primul semestru.

In primul semestru al acestui an, piata berii a crescut cu 4%.

Reprezentantul asociatiei berarilor a aratat ca in prezent acciza reprezinta 15% din valoarea medie a unui litru de bere iesit din fabrica, iar taxele catre buget insumeaza 45% din pretul de vanzare.

Desi acciza din Romania este la minimul permis de legislatia europeana, un roman trebuie sa munceasca 25 de minute pentru a-si cumpara un litru de bere, pe cand media europeana este de 8 minute.

Peste 98% din cantitatea de bere consumata in Romania este asigurata din productia interna, piata berii inregistrand cel mai mic nivel al importurilor din industria alimentara.

Asociatia Berarii Romaniei a fost infiintata in 2004. Printre membrii actuali se numara cinci dintre cei mai mari producatori de bere din Romania: Bergenbier, Heineken Romania, Romaqua Group, United Romanian Breweries si Ursus Breweries, carora li s-au alaturat, incepand cu 2011, cei mai importanti de hamei si malt - Asociatia Producatorilor de Hamei din Romania si Soufflet Malt Romania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri