ARSIT a transmis deja Ministerului Finantelor Publice o scrisoare prin care atentioneaza asupra faptului ca acest sistem, prin modul in care a fost implementat, nu respecta principiile de neutralitate si nu aduce reduceri semnificative de costuri pentru agentii economici. Mai mult, ARSIT a mentionat in aceasta scrisoare ca, pentru a reprezenta o facilitate, sistemul trebuia sa fie optional, lasat la libera alegere a contribuabilului si nu impus.

“Plata TVA-ului la incasare nu este un «cadou» al statului catre contribuabili. Ceea ce platesc unii contribuabili mai tarziu primesc alti contribuabili, corespunzator, mai tarziu. Aceasta masura induce insa o mare birocratie (implicit costuri suplimentare) in activitatea tuturor contribuabililor si o periculoasa distorsiune competitiva intre companii”, a declarat Octavian Radu, membru fondator si presedinte ARSIT.

De aceea, ARSIT a solicitat publicarea rezultatelor studiilor de impact efectuate de Guvern pentru sustinerea introducerii acestei masuri. Pana astazi ARSIT nu a primit nici un raspuns, in schimb Guvernul a adoptat Normele de aplicare, iar Parlamentul, Legea de aprobare.

Care sunt argumentele in favoarea eliminarii sistemului?

1. Nu exista niciun studiu de impact care sa demonstreze beneficiile acestui sistem.

2. Sistemul nu este un sistem real de TVA la incasare (intrucat daca factura nu s-a incasat in 90 de zile, TVA tot trebuie colectat si apoi virat la stat).

3. Conform Directivei 2006/112/UE privind sistemul comun de TVA se permitea ca taxa sa fie colectata strict la incasare, fara impunerea perioadei de 90 de zile Articolul 66 al Directivei prevede ca: “Prin derogare de la articolele 63, 64 si 65, statele membre pot prevedea ca TVA sa devina exigibila, pentru anumite tranzactii sau anumite categorii de persoane impozabile, la unul din urmatoarele momente:[…] (b) cel tarziu la momentul incasarii platii. De exemplu, in Marea Britanie, sistemul de TVA la incasare presupune colectarea taxei strict la incasarea facturii, fara impunerea perioadei de 90 de zile.

4. Conform Directivei 2010/45/UE, care intra in vigoare la 01.01.2013, schema de amanare a dreptului de deducere trebuie sa fie optionala: „Art. 167a. Statele membre pot prevedea, in cadrul unui sistem optional, ca dreptul de deducere al unei persoane impozabile a carei TVA devine exigibila numai in conformitate cu articolul 66 litera (b) sa fie amanat pana in momentul in care TVA pentru bunurile sau serviciile care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului sau.”

Mai mult, sistemul nu respecta principiile de neutralitate a TVA. Pentru contribuabilii mici are loc, practic, doar o amanare cu numai 90 de zile a momentului colectarii TVA la vanzari, dar si o amanare a dreptului de deducere a TVA aferent achizitiilor pana la plata, in timp ce pentru contribuabilii mari are loc doar o amanare a dreptului de deducere al TVA aferenta achizitiilor pana la plata.

Care sunt poverile administrative suplimentare in cazul TVA la incasare?

a. Adaptare softuri cu costuri mari

Citeste si:

b. Evidenta facturilor de achizitii trebuie facuta pe tip de furnizor (aplica/nu aplica) si in cadrul furnizorului pe tip de operatiuni (cu TVA la incasare/fara TVA la incasare), in cadrul operatiunilor pe tip de incasare (cash/banca).

c. Evidenta facturilor de vanzari trebuie facuta pe tip de beneficiari: persoane juridice vs persoane fizice, persoane afiliate vs persoane neafiliate etc.

d. Fiecare furnizor va trebui verificat (la fiecare factura) si in Registrul persoanelor care aplica TVA la incasare. Pana acum deja fiecare furnizor trebuia verificat in Registrul contribuabililor inactivi si Registrul persoanelor inregistrate in scop de TVA.

e. In cazul incasarilor in numerar prevederile sunt confuze si contradictorii. De exemplu: daca o factura se incaseaza 50% in numerar si 50% prin banca se va scrie pe ea TVA la incasare sau nu? Pentru incasarile in numerar dupa emiterea facturilor se prevede ca nu se aplica regulile normale de TVA dar nici sistemul de TVA la incasare. Si atunci ce se aplica?

f. Reguli complicate si inechitabile in cazul reducerilor acordate. Sistemul impune intai reducerea TVA nededus si apoi a TVA dedus.

g. Reguli complicate de stabilire a datei incasarii/platii in cazul achitarii prin compensare, cesiune de creante, cecuri, bilete la ordin, plata in natura etc.

Asociatia a lansat si o petitie online prin care oricine poate vota pentru abrogarea sistemului de TVA la incasare, in forma actual.