Ministerul Justitiei (MJ) a obtinut derogare si a fost autorizat sa achizitioneze mobilier si echipament IT, sa organizeze concursuri pentru ocuparea posturilor vacante de judecator si personal auxiliar din cadrul curtilor de apel, tribunalelor si judecatoriilor. Astfel, i-au fost alocate fonduri in cuantum de 500 de mii lei pentru achizitia de mobilier si 8.500 mii lei pentru finantarea celor 564 de posturi de la nivelul curtilor de apel, tribunalelor si judecatoriilor (283 de posturi de judecator si 281 de posturi de personal auxiliar de specialitate).

In urma unei solicitari transmise de agentia de presa privind masurile luate si stadiul in care se afla implementarea noului Cod de procedura civila (Cpc), Ministerul Justitiei a comunicat demersurile facute, astfel incat intrarea in vigoare sa se produca la 1 februarie 2013.

In vederea intrarii in vigoare a noului Cod de procedura civila, Guvernul Romaniei, la propunerea Ministerului Justitiei, a creat cadrul legal prin adoptarea si aprobarea mai multor masuri.

In primul rand a adoptat Memorandumul cu tema: "Suplimentarea bugetului alocat Ministerului Justitiei pentru anul 2012 si a numarului maxim de posturi aprobat pentru aceasta institutie, in vederea implementarii noului Cod de procedura civila, asigurarea finantarii unor posturi pentru Inalta Curte de Casatie si Justitie si Consiliul Superior al Magistraturii, precum si sustinerea in dezvoltarea si adaptarea infrastructurii instantelor judecatoresti la noile cerinte determinate de impactul noilor coduri", aprobat in sedinta de Guvern din data de 13 iunie 2012, prin care a fost autorizat Ministerul Justitiei sa ocupe posturile vacante finantate din sistem (152 de posturi de judecator, personal auxiliar, functionar public si pesonal contractual), fiind create si premisele pentru ocuparea celorlalte posturi vacante nefinantate de la nivelul curtilor de apel, tribunalelor si judecatoriilor (283 posturi de judecator, 281 posturi de personal auxiliar de specialitate), precum si pentru ocuparea a zece posturi de magistrat asistent la Inalta Curte de Casatie si Justitie, arata MJ .

De asemenea, spune MJ, a fost adoptat Memorandumul cu tema "Pregatirea sistemului judiciar pentru intrarea in vigoare a noilor Coduri. Evaluarea situatiei actuale. Plan de masuri", aprobat in sedinta de Guvern din data de 26 septembrie 2012. Documentul reprezinta o analiza complexa si integrata cu privire la toate aspectele ce trebuie avute in vedere pentru implementarea noilor Coduri si urmareste, desfasurat pe o perioada de trei ani, 2012-2015, componentele: bugetar; resurse umane; infrastructura; echipamente IT; mobilier; training.

In al doilea rand, a fost adoptata Ordonata de Guvern 13 din 23 august 2012 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2012, prin care: Ministerul Justitiei a obtinut derogare de la prevederile art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului 34/2009, fiind autorizat sa achizitioneze mobilier si echipament IT; Ministerul Justitiei a obtinut derogare de la prevederile art. 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului 34/2009, fiind autorizat sa organizeze concursuri pentru ocuparea posturilor vacante de judecator si personal auxiliar din cadrul curtilor de apel, tribunalelor si judecatoriilor; au fost alocate fonduri in cuantum de 500 de mii lei pentru achizitia de mobilier si 8.500 mii lei pentru finantarea celor 564 de posturi de la nivelul curtilor de apel, tribunalelor si judecatoriilor (283 posturi de judecator si 281 posturi de personal auxiliar de specialitate) prevazute prin Memorandumul "Suplimentarea bugetului alocat Ministerului Justitiei pentru anul 2012 si a numarului maxim de posturi".

Totodata, a fost adoptata Ordonanta de urgenta 61 din 27 octombrie 2012 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2012, prin care au fost alocate fonduri suplimentare, potrivit Memorandumului privind suplimentarea bugetului alocat Ministerului Justitiei pentru anul trecut si a numarului de posturi pentru implementarea codurilor:

- 1.257 mii lei reprezentand costurile estimate pentru amenajarea spatiilor cu destinatia de camere de consiliu si birouri, prin realizarea unor lucrari de natura reparatiilor curente la curtile de apel si tribunalele identificate cu perturbari semnificative in activitatea de judecata conform "Studiului privind operationalizarea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a Noului Cod de procedura civila", aprobat de Consiliului Superior al Magistraturii, si au fost alocate fondurile necesare pentru dotarea cu infrastructura IT pentru personalul nou angajat in sistem;
- 1.799 mii lei pentru dotarea cu infrastructura IT pentru personalul nou angajat in sistem in anul 2012;
- 4.000 mii lei pentru completarea necesarului in vederea finantarii celor 564 de posturi vacante deblocate prin OG 13/2012 (judecator si personal auxiliar).

De asemenea, a fost adoptata Hotararea de Guvern 108 din 28 februarie 2012 privind stabilirea numarului maxim de postui pentru Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin care au fost alocate suplimentar zece posturi de magistrat asistent la nivelul ICCJ, finantarea acestor posturi asigurandu-se in limita bugetului aprobat pentru Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin legile bugetare anuale si de rectificare.

Citeste si:

A fost aprobata si Hotararea de Guvern 913 din 5 septembrie 2012 privind stabilirea numarului maxim de postui pentru Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin care au fost alocate suplimentar sapte posturi (cinci posturi grefier si doua posturi functionar public) la nivelul ICCJ.

Pe de alta parte, a fost adoptata Hotararea de Guvern 1.056 din 5 noiembrie 2012 pentru modificarea anexei nr. 2 la Hotararea Guvernului 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, prin care au fost alocate suplimentar, fata de schema de personal existenta la nivelul curtilor de apel, tribunalelor si judecatoriilor, 400 de posturi (150 de posturi de judecator si 250 de posturi de personal auxiliar de specialitate).

MJ indica si aprobarea Hotararii de Guvern 1.177 din 4 decembrie 2012 pentru aprobarea ocuparii unor posturi vacante din cadrul Ministerului Public, prin care s-a aprobat ocuparea unui numar de 50 de posturi vacante din cadrul Ministerului Public, cu conditia incadrarii in cheltuielile de personal aprobate, masura adoptata in cadrul Memorandumului privind "Pregatirea sistemului judiciar pentru intrarea in vigoare a noilor Coduri. Evaluarea situatiei actuale. Plan de masuri".

"In vederea pregatirii intrarii in vigoare a noului Cod de procedura civila, Ministerul Justitiei a sustinut, in cadrul dezbaterilor parlamentare, propunerea legislativa privind unele masuri pentru degrevarea instantelor judecatoresti, precum si pentru pregatirea punerii in aplicare a Legii 134/2010 privind Codul de procedura civila. Pachetul legislativ se afla in dezbatere parlamentara la Senat", arata MJ in comunicat.

Noul Cod de procedura civila a prevazut, in sarcina Ministerului Justitiei adoptarea unei reglementari secundare, si anume Ordinul pentru aprobarea formularelor utilizate in procedura cu privire la cererile de valoare redusa prevazuta de art. 1025-1032 din Legea 134/2010 privind Codul de procedura civila. Proiectul de ordin in cauza a fost elaborat, supus dezbaterii publice prin afisare pe pagina de internet a Ministerului Justitiei, urmand a fi promovat in perioada imediat urmatoare, pana la data intrarii in vigoare a noului Cod de procedura civila, adauga MJ.

Masurile prezentate fac parte din cadrul mai larg stabilit prin Memorandumul de la punctul 1.b. Acestora li se vor adauga, potrivit calendarului din Memorandum, celelalte masuri care vor fi adoptate de Guvern in realizarea obiectivelor statuate in Memorandum, iar implementarea lor va conduce la operationalizarea sistemului judiciar pentru aplicarea celor patru noi Coduri si totodata la consolidarea sistemului judiciar in ansamblu, pe toate componentele vizate, respectiv: resurse umane, infrastructura, echipamente IT, mobilier.

Voci din sistem sustin totusi ca se asteapta sa fie amanata intrarea in vigoare a Cpc, intrucat, intre altele, instantele nu au spatiile corespunzatoare, de exemplu, pentru camerele de consiliu, in care vor fi discutate cererile prealabile, si nici numarul de judecatori corespunzator pentru a solutiona in termenele de trei, cinci zile solicitarile prealabile ale petentilor.

Totusi, s-a inceput implementarea sistemului IT de inregistrare a sedintelor proceselor civile, pana acum doar in cele penale fiindobligatorii, dar si alte demersuri facute de presedintii instantelor pentru intrarea in vigoare a Cpc.