Europarlamentarul Petru Luhan este exemplul de manager care a ales sa isi testeze experienta de administrator si de cealalta parte a baricadei, adica in mediul public. Dupa ce a lucrat ca director financiar in cadrul celei mai mari companii din Romania, Petrom, Luhan a ales sa gestioneze finantele judetului Suceava. Afla care sunt principalele diferente intre managementul privat si cel de stat.
Actualul europarlamentar a fost director financiar timp de aproape un an in cadrul Petrom (2007 - 2008), pentru ca imediat dupa sa devina administratorul public al judetului Suceava pentru o perioada similara. El a povestit pentru wall-street.ro care au fost principalele provocari ale pozitiei de manager public si diferentele fata de mediul privat.


Luhan recunoaste ca, odata ajuns in barca statului, mitul conform caruia in institutiile statului nu se lucreaza a fost spulberat."Am constatat ca activitatea este foarte vasta si responsabilitatea pe care o au managerii publici este de multe ori mult mai mare decat in mediul privat".

In plus, provocarile sunt mult mai mari cand conduci o institutie publica sau o anumita structura institutionala publica, deoarece este mult mai greu sa iti motivezi angajatii si nu poti implementa toate ideile inovatoare pe care le ai, din cauza procedurilor greoaie si lipsa banilor.

Diferentele intre managementul privat si cel public sunt foarte mari. "In timp ce in mediul privat totul este orientat catre obtinerea de profit, managementul de stat este orientat catre obiective ceva mai complexe".

Pe langa diferentele determinate de obiectul de activitate, trebuie sa ne gandim si la remuneratiile managerilor din privat, care sunt infinit mai mari decat ale celor din mediul public. Acest lucru atrage automat personal mult mai bine calificat.

In plus, in privat se beneficiaza de bugete mult mai consistente pentru atingerea tintelor propuse.

El a explicat ca marile corporatii au o cultura cladita pe principiul obtinerii de profit si nu se face niciodata rabat de la aceasta. Activitatea managerilor este foarte strict masurata si daca nu te incadrezi in intervalele de performanta prevazute de catre conducerea companiilor, in mod sigur nu poti ocupa prea mult timp acea pozitie.

Aceste aspecte duc bineinteles la o responsabilizare mai mare, profesionalism si nu in ultimul rand, la rezultate superioare din partea managerului din mediul privat.

Pe de alta parte "adevaratul "business" in administratia publica este sa raspunzi nevoilor cetatenilor, eficient si rapid si sa le asiguri toate facilitatile necesare, fie ca vorbim despre infrastructurile de orice tip, de construirea unui cadru favorabil pentru investitii straine sau de crearea de locuri de munca.

"Gandirea "altfel" consta numai in intelegerea noului "business". Principiile de management pe care le-am folosit in sectorul public au fost aceleasi pe care le-am utilizat in prealabil in sectorul privat si pe care le-am introdus in cartea publicata in limba germana Komparatives Management", a declarat Luhan..

"Referitor la constrangerile din sistemul public romanesc pot afirma ca acestea exista. Ma refer aici in special la cele legate de legislatia foarte putin flexibila, la lipsa unor obiective si a unei viziuni clare si deseori la lipsa personalului motivat", a subliniat europarlamentarul.

Provocarile in relatia cu statul

Petru Luhan recunoaste ca principala provocare in relatia cu statul este birocratia, care ingreuneaza foarte mult activitatea institutiilor statului si implicit duce la costuri operationale mai mari.

"In acest sens voi continua demersurile in Parlamentul European, prin care am solicitat Comisiei sa impuna un nivel maxim admis de birocratizare pentru statele membre in ceea ce priveste utilizarea fondurilor europene, fapt ce va duce la un grad mai mare de absorbtie si la o rata mai mica a erorilor in implementarea programelor", spune Luhan.

Reducerea birocratiei in utilizarea fondurilor europene poate fi ulterior folosita ca model de buna practica si pentru alte domenii ale administratiei publice.



Un al doilea element ce necesita o schimbare urgenta o reprezinta nivelul de profesionalism al administratiei publice. Luhan considera ca este nevoie de o schimbare imediata a sistemului de remunerare si stimulare a functionarilor publici, astfel incat sistemul public sa atraga personal cu un grad ridicat de experienta si capacitate de munca.

"Din punctul meu de vedere, resursele umane reprezinta cel mai valoros capital al unei institutii, fie ea de stat sau privata, si actualul sistem prin care se primesc stimulente si bonusuri numai in functie de vechimea in munca si nu in functie de rezultate nu vor conduce niciodata la performanta", a spus europarlamentarul.

Al treilea lucru pe care l-ar schimba il reprezinta sistemul fiscal si in special modul in care sunt alocate bugetele institutiilor publice locale. De multe ori circuitul banilor publici este foarte lung si datorita criteriilor de atribuire a bugetului, multe regiuni sunt dezavantajate la redistribuirea resurselor.

Experienta in mediul privat vs. mediul public

"Experienta in mediul privat m-a invatat ca trebuie sa fiu un adevarat model pentru cei din subordinea mea. Un alt lucru extrem de important pe care managerii trebuie sa il faca este sa stabileasca obiective realiste si de aici mi-am dezvoltat si motto-ul meu personal "Stabilirea obiectivelor reprezinta cheia succesului", spune Luhan.

De asemenea, experienta din privat a fost necesara pentru imbunatatirea calitatilor necesare pentru a putea administra cu succes resursele umane, materiale si financiare pe care companiile le pun la dispozitie.

"Acesta experienta a fost deosebit de utila si pentru pozitia ocupata in cadrul Consiliului Judetean Suceava. Aici am avut ocazia sa imi imbunatatesc calitatile dobandite in privat. Consider ca cel mai mare progres a fost cel referitor la legaturile profesionale fata de cei pe care i-am condus. A fost greu la inceput pentru ca eram obisnuit cu un alt stil de lucru, alt sistem de realizare a obiectivelor si de rezolvare a problemelor", povesteste eurodeputatul.

In plus, el a invatat ca trebuie investit mai mult in oameni, trebuie imbunatatita comunicarea in sectorul public si trebuie abordate problemele sociale ale cetatenilor in ansamblu si nu doar cele ale unor anumite categorii. "Nu in ultimul rand, consider ca trebuie sa adoptam valorile europene promovate cu succes in statele dezvoltate ale Uniunii si ulterior sa le transpunem in intreaga cultura organizationala romaneasca", a adaugat Luhan.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri