Aceasta este a doua solutie favorabila de suspendare unei decizii de impunere emisa in acest context pentru o societate de leasing pe care D&B David si Baias SCA o obtine in instanta, dupa ce la mijlocul anului trecut Curtea de Apel Bucuresti s-a pronuntat in acelasi sens in ceea ce priveste o alta societate de leasing, aceste decizii permitand companiilor respective sa-si desfasoare activitatea in cadrul parametrilor normali pana la solutionarea litigiilor privind anularea actelor emise.

In anul 2011, prin intermediul Hotararii de Guvern nr. 150/2011, au fost modificate Normele Metodologice ale Codului Fiscal in sensul includerii bunurilor nerecuperate - ce au format obiect al contractelor de leasing reziliate de finantator (i.e. societatea de leasing) - in categoria bunurilor lipsa din gestiune. Astfel, conform acestor dispozitii legale, finantatorul – desi nu recuperase si nu redobandise posesia bunurilor date in leasing, devenea obligat sa plateasca TVA la valoarea capitalului nefacturat.

Practic, in temeiul acestor modificari, autoritatile fiscale au inceput efectuarea unor inspectii in lant asupra societatilor de leasing ce s-au soldat, in marea majoritate a cazurilor, cu stabilirea unor obligatii fiscale suplimentare de plata in sarcina acestora de ordinul a zecilor de milioane de euro.

O ultima astfel de decizie de impunere a fost emisa in luna decembrie 2012, societatea de leasing in cauza solicitand in fata instantei de judecata – Curtea de Apel Bucuresti, suspendarea acesteia pana la solutionarea actiunii privind anularea actului administrativ fiscal, solicitare admisa prin sentinta pronuntata in data de 17 ianuarie 2013.

Citeste si:

PwC si avocatii de la D&B David si Baias au oferit asistenta fiscala si juridica Asociatiei Societatilor Financiare din Romania in ceea ce priveste sesizarea Comisiei Europene in legatura cu incalcarea Directivei de TVA de catre Statul Roman prin adoptarea HG 150/2011 si care s-a soldat cu o notificare oficiala care marcheaza inceputul procedurii de infringement, aspect ce a condus la abrogarea recenta de catre Guvern a dispozitiilor respective prin Hotararea de Guvern nr. 1071/2012.

Drept urmare, incepand cu 1 ianuarie 2013, legislatia de TVA nu mai include in categoria bunurilor lipsa in gestiune bunurile nerecuperate de la utilizatori aferente contractelor de leasing reziliate si pe cale de consecinta nu mai prevede obligativitatea auto-colectarii TVA pentru acest tip de bunuri.

Desi Romania a fost nevoita sa elimine aceasta prevedere din legislatia nationala, care era neconforma cu Directiva europeana de TVA si obliga societatile de leasing la plata unor sume de TVA substantiale, modificarile recente ale Codului Fiscal intrate in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2013 genereaza o noua obligatie de ajustare a dreptului de deducere a TVA aferenta bunurilor constatate lipsa din gestiune, fara insa a mai mentiona prevederi explicite cu privire la bunuri nerecuperate din contracte de leasing reziliate. Exceptiile de ajustare se refera doar la acele situatii de forta majora sau calamitati naturale.

"Noile prevederi privind ajustarea dreptului de deducere a TVA din Codul Fiscal nu transpun in mod corect prevederile Directivei de TVA . Astfel, Directiva europeana de TVA nu obliga la regularizari ale dreptului de deducere a TVA pentru bunuri pierdute sau distruse atata timp cat distrugerea sau pierderea bunurilor sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator. Desi masura luata de autoritatile romane poate fi vazuta drept una de evitare a fraudelor si a evaziunii fiscale, in ceea ce priveste industria leasingului financiar initierea procedurilor formale de recuperare de catre locator indica si demonstreaza in mod evident intentia societatilor de leasing de a continua activitatile economice prin incheierea unor noi contracte de leasing financiar sau valorificarea prin vanzare a bunurilor recuperate", a declarat Daniel Anghel, partener in cadrul PwC Romania.