Potrivit legislatiei fiscale, veniturile din salarii realizate ca urmare a activitatii de creare de programe pentru calculator nu sunt supuse impozitului pe venit de 16%, dar contributiile sociale se datoreaza.

Sectorul IT beneficiaza astfel de o facilitate fiscala importanta, iar incadrarea in activitatea de creatie de programe pentru calculator se face potrivit unui ordin comun al ministerului Muncii, respectiv al ministerului Comunicatiilor.

Conform Art. 55 alin. (4), lit. l) din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal, veniturile din salarii ca urmare a activitatii de creare de programe pentru calculator sunt scutite de la plata impozitului pe venit.

Insa, dupa cum explica Corina Mindoiu (foto), manager Asistenta Fiscala in cadrul Ernst & Young Romania, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala, atat angajatorul cat si angajatul trebuie sa indeplineasca cumulativ anumite conditii.

Criteriile pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala

• Posturile pe care sunt angajati corespund unei liste prestabilite, cum ar fi: analist, programator, administrator de baze de date, etc

• Postul face parte dintr-un compartiment specializat de informatica, evidentiat in organigrama angajatorului, cum ar fi: directie, departament, etc

• Viitorii angajati au diploma de absolvire a unei forme de invatamant superior de lunga durata, avand inscrisa una dintre specializarile: Calculatoare, Automatica, Informatica

• Angajatorul a realizat in anul fiscal precedent ca urmare a activitatii de creare de programe pentru calculator un venit anual de cel putin echivalentul in lei a 10.000 dolari pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea de impozit pe venit.

Mindoiu mentioneaza ca aceasta scutire de impozit se aplica lunar numai pentru veniturile de natura salariala obtinute in baza unui contract individual de munca si incadrarea unei persoane in scopul beneficierii de aceasta scutire constituie responsabilitatea angajatorului.

De ce a acordat statul aceasta facilitate sectorului IT?

Facilitatile fiscale acordate sectorului IT au fost menite sa stimuleze industria IT romaneasca si sa atraga investitii semnificative in domeniu. "In general, facilitatile fiscale sunt asociate cu stimularea sectorului privat generator de locuri de munca si, implicit, de venituri suplimentare aduse bugetului de stat", apreciaza Claudia Stanciu-Stanciulescu (foto), Tax Partner in cadrul TPA Horwath Romania.

De asemenea, statul probabil ca a dorit sa limiteze emigrarea inginerilor IT catre Vestul Europei si SUA.

"De asemenea, concurenta intre state in sectorul IT este acerba, diferenta fiind realizata in principal datorita pretului fortei de munca. De amintit ca in anul 2010, cand s-a discutat eliminarea acestei facilitati, multe companii din acest sector se gandeau sa-si mute afacerile in Bulgaria", a spus Corina Mindoiu.

In Romania au aparut mari nume din industria IT care au ales sa-si infiinteze companii software in tara noastra, in contextul in care tinerii infromaticieni romani sunt calificati si recunoscuti pe plan mondial pentru astfel de aptitudini.

Specialistul TPA Horwath crede ca nu putem sa neglijam si influenta facilitatii fiscale oferita de legiutor in atragerea acestor investii in Romania.

Citeste si:

"Logica din spatele acestor facilitati, la modul general vorbind, este ca statul te scuteste pentru o perioada de anumite taxe si impozite, dar businesul generat de tine face ca acesti bani sa se intoarca cumva in visteria statului", a adaugat Claudia Stanciu-Stanciulescu.

De ce nu pot fi si medicii scutiti de impozit?

Dar intrebarea care apare si vizeaza echitatea fiscala este: de ce statul nu ar putea acorda facilitati fiscale si altor categorii mai defavorizate, cum ar fi medicii sau profesorii.

De ce sa nu fie si medicii scutiti de plata impozitului pe venit? Nu am reusi astfel sa stopam exodul halatelor albe catre tarile dezvoltate ale Europe?

Dupa cum a explicat pentru wall-street.ro Georgiana Manolache (foto), Senior Consultant Employer Services in cadrul Deloitte Tax, medicii pot sa isi exercite profesia ca salariati in baza unui contract individual de munca, caz in care nu exista deduceri sau scutiri de impozit.

Dar, in acelasi timp, ei pot sa practice medicina si in mod independent, ca profesie liberala si atunci ei pot beneficia de deduceri din venitul brut cum ar fi: chiria aferenta spatiului in care se desfasoara activitatea, cheltuielile efectuate pentru prestarea de servicii pentru clienti, dobanzile aferente creditelor bancare, primele de asigurare pentru asigurarea de risc profesional potrivit legii.

Astfel, impozitul si contributiile sociale datorate se platesc la venitul net anual determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri.

"Introducerea unor facilitati similare si pentru angajati ai statului ar fi binevenita, dar cred ca ar trebui corelate si cu niste criterii de performanta, in functie de specificul fiecarei meserii", apreciaza Georgiana Manolache.

Pe de alta parte, partenerul TPA Horwath crede ca "este dificil sa vorbim despre echitate si ratiuni fiscale atunci cand comparam sectorul public cu cel privat".

Ea atrage atentia ca scutirea de impozit pe salarii pentru sectorul IT, nu este neaparat un avantaj de care beneficiaza programatorul, ca salariat, ci este mai degraba un avantaj al angajatorului.

"Cand fac aceasta afirmatie, iau in considerare un lucru bine-cunoscut, si anume, faptul ca, in Romania, salariatul isi negociaza la angajare, intotdeauna venitul net, iar pe investitor il intereseaza costul cu forta de munca, deci, implicit, acest avantaj este unul de care beneficiaza cu siguranta si investitorii", a subliniat Claudia Stanciu-Stanciulescu.

In opinia ei, ar fi gresit sa extindem aplicarea principilui acordarii de facilitati fiscale salariatilor din sectorul public.

"In viziunea mea, natura insasi a facilitatilor fiscale ar fi cu precadere aceea de a stimula investiile private. Doar in subsidiar, acordarea de facilitati fiscale ar avea un caracter social, de intrajutorare a categoriilor sociale defavorizate", a completat consultantul fiscal.

In acelasi timp, ea sustine ca incadrarea medicilor si profesorilor la categoriile defavorizate este o anomalie, o caracteristica specifica a tarii noastre si a celor cu bugete sarace, in general.

"Solutia la problema pastrarii medicilor si profesorilor romani in Romania si evitarea exodului acestor categorii profesionale, ar trebui, intr-o prima instanta, cautata in bugetul de stat si doar apoi in identificarea de facilitati fiscale aplicabile pentru astfel de profesii", concluzioneaza Stanciulescu.