In aceasta situatie ne-am aflat si in 2012 cand a aparut ultima modificare a Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile. Modificarea se dorea sa fie un soi de clarificare pentru o alta modificare adusa legii in 2011. Insa, cu aceasta ocazie, investitorii au fost surprinsi sa afle ca regulile jocului s-au schimbat, iar planurile lor de afaceri vor ramane la stadiul de plan.

Dupa ce unele proiecte in energie verde au obtinut finantari din bani europeni, modificarea din anul 2011 a introdus un mecanism de ajustare a numarului de certificate verzi care a tinut cont de acest ajutor. Asadar, daca o investitie in eoliene ar fi beneficiat de doua certificate pentru fiecare MWh livrat in retea, dupa modificarea legislativa, cele doua certificate s-au redus la aproximativ un certificat pana in 2017 si aproximativ o jumatate de certificat incepand cu 2018, valoarea finantarii fiind luata in calculul scaderii.

Insa autoritatile au realizat destul de repede ca, indiferent cat de atractiva ar fi Romania pentru investitiile noi din domeniul energiei regenerabile, nu este nici cinstit, nici intelept sa traseze limite atunci cand investitiile in proiectele respective se afla deja in derulare.

In prezent, prin modificarea din iulie 2012, legea pare ca acopera pe de-o parte nevoia statului roman de a adapta schema de suport a energiilor regenerabile la realitatea sistemului energetic local, iar pe de alta parte recunoaste si dreptul celor care au inceput investitiile inainte de impunerea acestei limitari, de a beneficia de numarul de certificate verzi care era stabilit in momentul in care acestia au inceput proiectul de investitie in domeniul energiei din surse regenerabile.

Am fost curiosi sa aflam cum procedeaza ANRE cu privire la repunerea in drepturi a investitorilor afectati de noua schimbare. Cu alte cuvinte, cum se va efectua revenirea efectiva la numarul integral de certificate verzi in cazul proiectelor finantate din fonduri europene si ajunse cel putin in faza acreditarii in perioada octombrie 2011 – iulie 2012.

Citeste si:

Astfel, nu mica a fost surpriza sa aflam ca ANRE nu recunoaste si nu aplica prevederea legala cu privire la dreptul investitorilor de a beneficia de numarul de certificate verzi integral pentru centralele electrice puse in functiune inainte de 1 ianuarie 2013, si carora, pana in momentul autorizarii schemei de sprijin de catre Comisia Europeana, le-a fost aprobata finantarea din fondurile europene pentru Romania.

Argumentele ANRE par sa fie legate de o anume incompatibilitate a normei nationale cu cea comunitara. Nu e foarte usor de inteles de ce ANRE s-ar uita cu prioritate spre decizii si aprobari europene care trebuie verificate inainte de implementarea de catre statele membre a unei legi interne, insa putem spune cu siguranta ca, daca avem o lege, ea e lege pentru toata lumea, de la mic la mare, de la institutie la cetatean. Oare ce vor mai crede investitorii? Stat de drept? Intram in discutii retorice tocmai acum, cand toata lumea vorbeste iar de o noua modificare legislativa...

Dana Dunel Stancu, head of energy practice Biris Goran
Mihai Nusca, head of litigation practice
Biris Goran

Societatea profesionala de avocatura Biris Goran a fost infiintata in 2006 de catre patru avocati seniori. Echipa Biris Goran este formata din peste 30 de avocati.