„Am vazut progrese semnificative in ultimii ani: introducerea declaratiei unice, depunerea electronica, plata on-line etc. Putem sa ne intrebam care ar fi etapa urmatoare”, afirma Ramona Jurubita, iar urmatorul pas pentru reducerea birocratiei, un deziderat in fiscalitatea romaneasca, este unificarea bazelor de date in care se incarca toate informatiile declarative pe care le furnizeaza contribuabilii.

Ramona Jurubita este unul dintre speakerii Conferintei “Fiscal 2013” organizata de wall-street.ro miercuri, 3 aprilie. Daca ai intrebari si idei pe care vrei sa le dezbati cu specialistii invitati la conferinta, tot ce trebuie sa faci pentru este sa completezi formularul disponibil aici. Te invitam sa trimiti aplicatia pana vineri, 29 martie, ora 18.00. Participarea la eveniment este GRATUITA!

In opinia sa, oamenii de afaceri isi doresc la inceput de fiecare an predictibilitate si stabilitate, cu alte cuvinte isi doresc sa nu avem modificari fiscale in decembrie sau ianuarie care sa le afecteze planul de afaceri aprobat pe anul in curs. „Aceasta cu atat mai mult cu cat, in legislatia fiscala in vigoare exista un principiu care in realitate nu prea este respectat si anume <<eficienta impunerii prin asigurarea stabilitatii pe termen lung a prevederilor Codului fiscal, astfel incat aceste prevederi sa nu conduca la efecte retroactive defavorabile pentru persoane fizice si juridice, in raport cu impozitarea in vigoare la data adoptarii de catre acestea a unor decizii investitionale majore>>.”

Fiscalitatea nu devine mai simpla, ci mai complexa pe masura ce lumea evolueaza si adopta noi modele de business, noi tehnologii, care influenteaza modul in care este impozitat un contribuabil, afirma Ramona Jurubita. In acest timp, simplificarea fiscalitatii este un obiectiv la nivel global, inclusiv pentru Romania.

Cu toate acestea, abordarea tarilor cu administratii fiscale sofisticate a fost una mult mai realista, si anume sa ofere predictibilitate, certitudinea impunerii, fiecarui contribuabil care nu regaseste in legislatia existenta o solutie lipsita de ambiguitate, si instrumentul utilizat este solutia fiscala anticipata. Romania a adoptat acest instrument, dar ca forma fara fond, deoarece nu functioneaza inca in practica. O dovada ca aceasta este o solutie viabila gasim in sistemul fiscal olandez. In maxim o luna se poate obtine de la autoritatile fiscale o solutia fiscala anticipata care ofera predictibilitate asupra tratamentului fiscal al unei tranzactii viitoare. In Romania o astfel de solutie se obtine intr-un an sau chiar mai mult si avand in vedere ca legislatia de modifica de cel putin 2-3 ori pe an, aceasta isi poate pierde valabilitatea si utilitatea pentru contribuabil.

Citeste si:

O alta varianta de simplificare la care Romania ar putea apela mai des, potrivit Ramonei Jurubita, o constituie eliminarea ambiguitatii de intelegere si interpretare a legii fiscale, care duce la o aplicare neuniforma si, din nou, introduce incertitudinea impunerii in decizia de afaceri, prin doua instrumente:

1. elaborarea de ghiduri de aplicare si completarea lor an de an cu spete noi, semnalate de contribuabilii si aparatul de control

2. deschiderea catre contribuabili a accesului la sesizarea Comisiei fiscale centrale, cea care este abilitata sa emita interpretari opozabile tertilor. "De ce nu pot cetatenii sau firmele platitoare de taxe sesiza aceasta comisie, asa cum pot sesiza Comisia Europeana?", se intreaba Ramona Jurubita .

Ambiguitatea unor prevederi fiscale are ca efect direct aplicarea discretionara a legii, arbitrariul, adica tot ceea ce incurca si impiedica un calcul economic si o decizie corecta de afaceri.

Care ar trebui sa fie principiile majore ale unei viitoare reforme fiscale? Specialistul KPMG opineaza ca avem mai multa nevoie de o reforma a administratiei fiscale, fiindca din punct de vedere legislativ instrumentele juridice care sa asigure eficienta impunerii (principiul fundamental al Codului fiscal) sunt deja adoptate doar ca nu functioneaza inca la parametri normali. O reforma a administratiei fiscale ar debloca utilizarea sau aplicarea acestor instrumente (ghidurile fiscale, solutiile fiscale anticipate, deciziile Comisiei fiscale centrale, prelucrarea datelor din declaratiile fiscale pentru eficientizarea controlului). Ideal, urmare reformei administrarii fiscale, autoritatile fiscale ar fi mult mai instruite si ar putea sa se concentreze pe cazurile in care contribuabilii eludeaza legea fiscala.

Esti director financiar, director economic sau antreprenor interesat de fiscalitate? Participa la conferinta “Fiscal 2013” organizata de wall-street.ro miercuri, 3 aprilie. Pentru a participa, tot ce trebuie sa faci este sa completezi formularul disponibil aici.