Poate ca nu sunteti pe deplin familiarizati cu acest domeniu sau informatiile pe care le-ati gasit sunt prea tehnice si greu de urmarit. Din acest motiv am considerat ca ar fi util sa va prezentam in continuare, intr-un limbaj cat mai comun, ce sunt preturile de transfer, de ce ar trebui sa ne intereseze si cum afecteaza ele mediul de business din Romania.

Ce sunt preturile de transfer?

Preturile de transfer sunt preturile la care se vand sau se cumpara bunuri si servicii intre companii sau persoane inrudite (in teoria de specialitate numite persoane afiliate). Daca in cazul persoanelor fizice este destul de clar cand acestea sunt inrudite, in cazul companiilor analiza este putin mai complexa. Astfel, doua companii sunt in principiu considerate inrudite daca au actionari sau manageri comuni, adica aceleasi persoane decid ce se intampla si intr-o companie si in cealalta.

Putini sunt cei care stiu ca preturile de transfer sunt la baza un concept economic, ci nu unul fiscal. Notiunea a aparut initial in cadrul companiilor organizate descentralizat la nivel de divizii iar ulterior in cadrul grupurilor de companii, scopul implementarii acestui concept fiind acela de a asigura ca obiectivele individuale ale fiecarei unitati sunt congruente cu obiectivul global (maximizarea profiturilor) al organizatiei in ansambul sau. Ideea de baza era aceea ca preturile tranzactiilor dintre diviziile unei organizatii ar trebui stabilite astfel incat sa se obtina maximum de profit la nivel agregat, ci nu la nivel individual.

Ulterior, cunoscand impactul fiscal ce poate aparea ca urmare a preturilor de transfer si posibila manipulare a impozitelor prin intermediul preturilor de transfer, au aparut reglementari de natura fiscala. Acestea au fost initial implementate in cadrul tarilor dezvoltate, preluate si imbunatatite de diverse organizatii economice internationale si transpuse la randul lor de alte tari in curs de dezvoltare.

In prezent, preturile de transfer sunt probabil cel mai bine cunoscute ca urmare a impactului la nivelul impozitarii iar teoria de specialitate cel mai des intalnita trateaza implicatiile fiscale ale preturilor de transfer.

De ce ar trebui sa ne intereseze preturile de transfer?

Articolul nostru se concentreaza pe implicatiile fiscale generate de preturile de transfer, insa importanta economica a acestora pentru cresterea performantei financiare a unei organizatii nu ar trebui trecuta cu vederea. Cu toate acestea, despre impactul la nivel economic vom discuta poate intr-un alt articol.

Din punct de vedere fiscal, preturile de transfer pot avea un impact considerabil. Manipularea acestor preturi poate conduce la obtinerea de beneficii fiscale, insa cu riscuri pe masura.

Grupurile multinationale dedica eforturi considerabile pentru structurarea operationala si juridica a activitatii lor astfel incat impozitul datorat sa fie minim si/sau sa fie platit acolo unde exista avantaje fiscale (impozite reduse, credite fiscale, facilitati, etc.). Intr-o economie in recesiune fiecare ban colectat de stat conteaza si marile economii simt ca au de pierdut de pe urma planificarii fiscale agresive si au inceput o campanie sustinuta de atac impotriva schemelor si structurilor prin care considera ca sunt mutate profiturile cu scopul manipularii impozitarii. Spre exemplu, oficialii de la nivelul Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Internationala au elaborat o baza de date cu exemple de structuri si scheme agresive pentru o mai buna depistare si contracarare a acestora. Cu cat valoarea economiilor de impozite este mai mare, cu atat este si motivatia mai ridicata de a apela la scheme controversate.

Cu toate acestea, de multe ori insa planificarea fiscala se face doar la nivel de forma (la nivel juridic) - in sensul ca un grup multinational: fie infiinteaza anumite filiale in tari cu impozitare redusa, fie desfiinteaza filiale din tari cu impozitare ridicata, fie atribuie anumite active catre filiale care beneficiaza de anumite facilitati fiscale, etc. - fara substanta economica.

Astfel, nu este de mirare ca giganti precum Google, Starbucks, Amazon au intrat sub lupa autoritatilor fiscale. In acelasi context, Uniunea Europeana infiereaza tranzactiile artificiale mai aprig ca oricand, reverberand pana la nivelul Romaniei care a introdus de curand prevederi privind desconsiderarea tranzactiilor artificiale, lipsite de substanta economica, care au drept scop doar simularea unor conditii de natura sa conduca la avantaje fiscale.

Din nefericire, practicile interpretabile aplicate de marile companii multinationale conduc la efecte nefavorabile si asupra firmelor de dimensiuni medii si mici, care au comportament concurential corect si care se confrunta pentru prima data cu suspiciuni de manipulare a profiturilor. Acestea intra nepregatite intr-o lupta in care autoritatile fiscale vaneaza pierderile si suspecteaza de manipulare a profiturilor orice societate care tranzactioneaza cu persoane afiliate si inregistreaza niveluri de profit mai mici decat industria in care activeaza.

Citeste si:

In prezent, la nivel global, se constata o concentrare a atentiei autoritatilor fiscale asupra preturilor de transfer mai mare ca oricand, iar statisticile publicate de diverse tari arata ca verificarea preturilor de transfer reprezinta una dintre cele mai importante surse de venituri bugetare.

In concluzie ar trebui sa cunoastem implicatiile preturilor de transfer, tocmai pentru a evita consecintele negative ce pot fi generate de acestea.

Cum afecteaza preturile de transfer mediul de business din Romania?

In Romania, fiscalitatea apasatoare genereaza oricum un stres important asupra contribuabililor, iar problematica preturilor de transfer nu face decat sa ingreuneze activitatea firmelor si asa lovite de un sistem puternic birocratizat.

Reglementarile privind preturile de transfer solicita firmelor care desfasoare tranzactii cu persoane afiliate sa documenteze preturile la care se realizeaza aceste tranzactii. Aceasta documentare ia forma dosarului de preturi de transfer, dosar care trebuie intocmit la solicitarea organelor fiscale.

Situatia contribuabililor romani este complicata de: lipsa unei legislatii a preturilor de transfer ingaduitoare cu fimele medii si mici, de lipsa unei abordari unitare la nivelul autoritatii fiscale (fiecare inspector judeca dupa mintea lui), de lipsa unor scutiri de la verificare a tranzactiilor de valori foarte mici, etc..

Firmelor medii si mici le sunt impuse acelasi asteptari si cerinte ca si in cazul firmelor mari si cele mai multe se confrunta pentru prima data cu preturile de transfer atunci cand cer rambursari de TVA sau sunt vizitate inopinat de inspectorii fiscali. De multe ori, aceasta confruntare le surprinde total nepregatite iar dosarele de preturi de transfer intocmite intern avand la baza oferte de pret obtinute de la diversi competitori nu sunt exact ceea ce inspectorii ANAF se asteapta sa primeasca.

Un dosar de preturi de transfer incorect intocmit poate conduce la aplicarea de amenzi, iar partea trista este ca in domeniul preturilor de transfer amenda este poate cel mai mic cost pe care societatea il simte. De cele mai multe ori ajustarea preturilor de transfer, caci da, fiscul are dreptul legal sa modifice valoarea fiscala a preturilor din tranzactiile derulate cu persoanele afiliate, conduce la costuri fiscale semnificative, la care daca se adauga si dobanzi si penalitati de intarziere. In final, toate aceste ajustari si penalitati pot conduce o firma la imposibilitatea de a-si mai desfasura activitatea.

In ultimii ani inspectiile fiscale privind preturile de transfer au generat venituri considerabile la bugetul de stat si implicit costuri semnificative contribuabililor.

Daca in Vest si in cadrul grupurilor mari, manipularea profiturilor este o practica orchestrata si rafinata pana la nivel de stiinta, in Romania elementul de decizie lipseste si de multe ori nu se cunosc motivatiile pentru care se plateste un anumit pret catre o anumita societate. Aici se rasfrang consecintele negative ale unor politici de stabilire a preturilor nexplicate sau absente care conduc la costuri fiscale aditionale semnificative. Din pacate, necunosterea legii nu este motiv de nerespectare a acesteia. Tocmai de aceea, cea mai buna politica a unei firme este aceea de a fi proactiva si de a se informa din timp cu privire la preturile de transfer si impactul acestora asupra activitatii sale.

Vigi-Bogdan Radu, autorul acestui articol, este Transfer Pricing Partner in cadrul Viboal FindEx.