Alpine Holding este detinuta de Fomento de Construcciones&Contratas (FCC), cea mai mare companie de constructii de Spania.
Alpine Bau, divizia Alpine Holding cu operatiuni in Austria, Germania si Europa de Est, a facut cerere de intrare in insolventa la Curtea Comerciala din Viena, potrivit unui comunicat al asociatiei de protejare a creditorilor Kreditschutzverband von 1870 (KSV).

Conform comunicatului, Alpine Holding va depune la randul sau o cerere de insolventa, in urmatoarele cateva zile.

Obligatiunile grupului de constructii au fost suspendate de la tranzactionare la bursa din Viena, dupa ce marti au atins minime record.
"Eforturile companiei de a-si restructura datoriile in afara justitiei au esuat. Pentru evitarea insolventei ar fi fost nevoie de 400 de milioane de euro", a anuntat KSV, grup care reprezinta creditorii in procedurile de insolventa.

Cea mai mare din istoria postbelica a Austriei

Alpine Bau, a doua mare companie de constructii din Austria dupa Strabag, are datorii de 2,56 miliarde de euro, a aratat KSV. Nivelul obligatiilor financiare este mai mare decat cel al grupului industrial A-Tec Industries, in 2010, si al companiei de retail Konsum din 1995, intrate si ele in insolventa. Astfel, insolventa Alpine este cea mai mare din istoria postbelica a Austriei, a declarat Hans-Georg Kantner, purtator de cuvant al KSV.

Alpine Bau a depus un plan de restructurare prin care diviziile viabile vor continua sa functioneze, urmand sa fie salvate 4.600 din 6.500 de locuri de munca, iar restul grupului va fi vandut sau inchis.

Potrivit planului, care trebuie aprobat de un administrator special numit de Curtea Comerciala, grupul va plati creditorilor circa 20% din datorii, in urmatorii doi ani.

Cererea de insolventa pune capat eforturilor bancilor creditoare, in frunte cu Erste Group Bank si UniCredit Bank Austria, care au convenit in luna martie sa reduca cu 30% creante de 520 milioane de euro pe care le aveau de incasat de la Alpine.

Aceasta restructurare nu a afectat detinatorii unor obligatiuni ale Alpine in valoare de 290 milioane de euro.

O a doua masura de reducere a datoriilor ar fi necesitat ca detinatorii de obligatiuni sa contribuie la necesarul de finantare de 400 de milioane de euro al companiei, alaturi de bancile creditoare si compania mama FCC, a anuntat Alpine saptamana trecuta.

Un purtator de cuvant al Erste Group, Michael Mauritz, a refuzat sa precizeze la cat se ridica imprumuturile acordate de banca companiei Alpine. El a precizat ca Erste a constituit provizioane suficiente pentru aceste imprumuturi, in trimestrul patru al anului trecut.
UniCredit si Bawag PSK Bank, un alt creditor mare, nu au dorit sa comenteze.

Citeste si:

Porr, a treia mare companie de constructii din Austria, este interesata sa cumpere parti ale operatiunilor Alpine in Austria, a declarat un purtator de cuvant al Porr, Juergen Leitner, el adaugand ca discutiile sunt in curs.

Grupul Strabag nu este interesat de divizia din Austria a Alpine intrucat preluarea nu ar fi probabil aprobata de autoritatile de reglementare, a declarat directorul general Hans-Peter Haselsteiner, la adunarea generala a grupului de saptamana trecuta.

Alpine a inregistrat anul trecut pierderi nete de 449,7 milioane de euro, provocate de operatiunile din Germania si din Europa de Sud-Est.
Necesarul suplimentar de finantare de 400 de milioane de euro a aparut dupa ce o vanzare de divizii convenite in martie nu a putut fi finalizata in perioada planificata, a declarat marti directorul general al Alpine, Arnold Schiefer.

Ce afaceri au austriecii in Romania

In Romania, Alpine Bau a obtinut din partea CFR, in asociere cu FCC Construccion (Spania) - Azvi (Spania) - Straco Grup (Romania), un contract de reabilitare a 30 km de cale ferata intre localitatile Atel (Sibiu)-Micasasa (Sibiu), pentru 747,4 milioane de lei, fara TVA.

La inceputul anului trecut, CFR a atribuit doua contracte in valoare totala de 1,43 miliarde lei (334 milioane euro) fara TVA pentru modernizarea infrastructurii feroviare intre localitatile Atel (Sibiu) si Coslariu (Alba), pe o portiune de 66,2 km, loturile fiind adjudecate de compania Impresa, respectiv asocierea Aktor-Arcada. In urma contestatiilor, contractul atribuit Impresa a fost castigat de asocierea FCC Construccion (Spania) - Alpine Bau - Azvi (Spania) - Straco Grup (Romania),

Asocierea de firme FCC Construccion (Spania) - Alpine Bau (Austria) - Azvi (Spania) va moderniza si tronsonul de cale ferata Sighisoara-Atel (judetele Mures si Sibiu) in lungime de 23,3 kilometri, valoarea contractului atribuit de CFR SA fiind de 872,6 milioane de lei (207,7 milioane de euro) fara TVA.

Alpine Bau a inceput totodata, in octombrie 2011, lucrarile de constructie la un tronson din autostrada Nadlac-Arad, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane de euro.

Grupul spaniol FCC Construccion este implicat in numeroase proiecte din Romania, executand in prezent lucrari de reasfaltare a autostrazii Arad-Tmisoara, deschisa in decembrie 2011 si pe care a construit-o in colaborare cu compania Astaldi. Autostrada are o lungime de 32,25 de kilometri si face parte din coridorul IV Pan-european.

FCC Construccion si Astaldi lucreaza si la constructia tronsonului Drumul Taberei - Eroilor de pe Magistrala 5 de metrou, cu o lungime totala de peste 6 kilometri si 10 statii. Grupul spaniol a construit centura Aradului in regim de autostrada si a depus anul trecut oferte pentru constructia unor tronsoane ale autostrazii Lugoj-Deva si ale autostrazii Timisoara-Lugoj.