La propunerea Ministerului Justitiei, Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri Ordonanta de Urgenta privind taxele judiciare de timbru, se arata in comunicatul MJ, citat de Mediafax.

Potrivit MJ, modificarea cadrului legal de desfasurare a procesului civil prin adoptarea Codului de procedura civila precum si punerea in aplicare a noilor institutii adoptate prin Codul civil, a impus revizuirea legislatiei si in materia taxelor judiciare de timbru, care trebuie sa reflecte noua structura si dinamica a procesului civil, noile garantii procedurale acordate partilor pentru asigurarea unui proces echitabil, precum si sa asigure acoperirea costurilor suplimentare pentru dezvoltarea infrastructurii si pentru pregatirea personalului din sistemul justitiei.

In acest sens, actul normativ reglementeaza situatii si proceduri noi prevazute in cele doua coduri, precum etapa regularizarii cererii de chemare in judecata, procedura ordonantei de plata, solutionarea cererilor cu valoare redusa, procedura divortului, reglementarea recursului ca o cale extraordinara de atac.

Prin eliminarea timbrului judiciar, ce era accesoriu taxei judiciare de timbru si care are in acest moment valori modice de 0,15 lei, 0,50 lei, 1 leu, 3 lei sau 5 lei si a carui achizitionare presupunea un efort suplimentar din partea justitiabililor si a avocatilor, s-au simplificat formalitatile premergatoare depunerii cererii de chemare in judecata, arata reprezentantii MJ.

Totodata, a fost redus numarul categoriilor de taxe fixe de la 15 la cinci, facand sistemul de taxe mult mai usor de asimilat si de aplicat de catre practicieni.

Pe de alta parte, a existat o majorare a taxelor fixe de 4,5 ori, in medie, MJ urmarind corelarea acestora cu costurile reale ale procesului judiciar, in conditiile in care cele mai multe dintre taxele fixe aveau un cuantum foarte mic, stabilit la nivelul anului 1997, cu o ultima indexare in anul 2010 (exemple: 4 lei pentru cererea de recuzare sau de stramutare, 10 lei pentru ordonanta presedintiala, 19 lei - actiunea in granituire).

In mod cu totul izolat, a existat o crestere mai mare, ca de exempu pentru cererea de recuzare sau de stramutare (unde taxa a crescut de la 4 la 100 lei), dar aceasta crestere a avut in vedere particularitatea acestor cereri si evitarea tendintei de a fi folosite ca mijloc de tergiversare a litigiului, mai arata reprezentantii MJ.

Citeste si:

Au fost insa prevazute, pentru aceste cazuri, mecanisme de reglare atunci cand astfel de cereri se dovedesc justificate, restituindu-se jumatate din taxa daca judecatorul se abtine sau daca cererea de recuzare sau de stramutare este admisa.
Taxa fixa aplicabila cu caracter general a crescut de la 8 lei la 20 de lei.

In paralel cu majorarea taxelor fixe, dar spre deosebire de acestea, actul normativ a prevazut diminuarea taxelor stabilite procentual in functie de valoarea obiectului cererii, al caror cuantum era considerabil, se mai arata in comunicatul MJ.

Alte modificari aduse prin ordonanta de urgenta se refera la: cresterea numarului de situatii in care se restituie taxa judiciara de timbru si reglementarea procedurii si a competentei de solutionare a cererilor de restituire, instituirea unui sistem mai echilibrat de sanctionare in cazul unor actiuni cu mai multe capete de cerere insuficient timbrate si stabilirea unor norme de competenta si procedura pentru valorificarea creantelor statului sau ale bugetelor locale.

Potrivit actului normativ, anumite categorii de venituri - precum sumele realizate din cheltuielile judiciare avansate de stat pentru desfasurarea proceselor penale care sunt suportate de parti sau de alti participanti la proces, impozitul pe veniturile realizate din activitati desfasurate de avocati, notari publici si executori judecatoresti - se vor evidentia unitar, permitand o evaluare transparenta a incasarilor si cheltuielilor publice ale sistemului.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2014, din sumele incasate din taxele judiciare de timbru, cota care se vireaza la bugetul de stat pentru instantele de judecata va fi de 45 la suta, fata de 30 la suta, cat revine in prezent.

Totodata, s-au instituit premisele legale pentru constituirea unui sistem statistic centralizat care sa permita analize si studii de specialitate asupra veniturilor incasate si a tipurilor de cereri, care sa faciliteze urmarirea unei politici coerente, suple si adaptate nevoilor sistemului si ale justitiabililor. Instantele vor fi obligate sa completeze campurile din programul ECRIS, pentru a avea posibilitatea unor date statistice detaliate si a realizarii unor analize statistice care sa fundamenteze politici in domeniul justitiei.