Mihaela Mocanu a inceput studiile in domeniul francize in Cluj in 2002. Teza de doctorat a fost academica, iar anul acesta a "tradus-o” intr-o carte dedicata antreprenorilor, prefatata de Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei. Cartea “Franciza. Francizarea. Ghid Practic” a aparut in aprilie 2013 la Editura Universul Juridic.

Cum este relatia francizatului cu riscul? “Franciza te scuteste de un risc, acela de a nu stii ceea ce faci, avand in vedere ca este o replicare a unui succes deja existent in afaceri”, spune Mihaela Mocanu, in cadrul emisiunii Start-Up Wall-Street, moderata de Claudiu Vrinceanu (vrinceanu.ro).

Potrivit Mihaelei Mocanu, relatia dintre francizat si risc este una generoasa pentru ca in momentul in care cumperi o francize nu te supui necunoscutului care domina viata unui antreprenor clasic aflat la inceput de drum. Francizorul tau iti ofera date, are deja un studiu de piata si te invata care este modelul de business.

“In plus, nu ai sentimentul ca esti de unul singur, ca intr-un start-up obisnuit. Faci parte dintr-o retea de francizati. Iar in francize respecti planul de business agreat cu francizorul. Franciza este la limita dintre antreprenoriatul pur si managementul din marile companii”, completeaza Mihaela Mocanu.

Din aceasta caracteristica a francizei vine si usurinta cu care managerii din companii au un apetit crescut pentru francize. Mihaela Mocanu spune ca francizatul din prezent, fata de debutul crizei, este unul din ce in ce mai bine documentat, apeleaza cu mai multa deschidere la consultanti.

Pe de alta parte, a deschide un business in francize este mai scump decat un start-up obisnuit, iar o parte din aceste costuri suplimentare reprezentate si de taxa de franciza si redevente sunt pe de alta parte contrabalansate de riscul mai scazut.

O franciza are trei piloni, spune Mihaela Mocanu, marca, know-how-ul si asistenta pe care francizatul o acorda anterior si pe toata durata constractului francizatului.

Asistenta comerciala si tehnica, reglementata prin contract, care se reflecta si in redeventele platite sunt principalul factor de diferentiere intre francizare si contractele de distributie, spune avocata, care a subliniat ca doar prin licentierea marcii si know-how, dar fara asistenta comerciala, nu putem vorbi despre o franciza.

Citeste si:

De altfel, este si in interesul francizorului acordarea unei asistente comerciale, astfel putand sa se asigure ca retea sa este unitara, ca in toate punctele exista acelasi standard, aceleasi produse, aceeasi identitate.

Mihaela Mocanu spune ca totul incepe cu asistenta initiala, care in cazul unor retele celebre poate incepe in institute speciale cum se intampla la Hamburger University la McDonald’s sau la Institut Marcel Fournier, in cazul grupului Carrefour, sau chiar in unitatile francizorului in cazul francizelor mai mici. In a doua etapa a asistentei, francizorul trebuie sa-l asiste pe francizat in deschiderea afacerii, incepand cu locul in care va fi amplasat businessului si continuant cu amenajarea si alte elemente, iar ulterior aceasta asistenta este acordata pe tot parcursul contractului, atat la solicitarea francizatului, cat si in vizitele regulate ale francizorului.

Revenind la costurile semnificative ale francizei, Mocanu spune ca aspectele financiare pot fi negociate in contract. Ce ar trebui sa urmareasca francizatul in contract? Contractul de francize este un contract standard, insa clauzele sunt negociabile, ca si costurile.

Cat pot scadea aceste taxe la negociere? “Au fost si cazuri in care s-au redus halucinant de mult”, spune Mocanu.

In ceea ce priveste contractele fara redeventa initiala, avocata spune ca francizatul ar trebui sa fie suspicios cand intra intr-o retea in care nu este taxa de intrare, cu exceptia francizelor de distributie, unde pot fi cazuri in care taxele de intrare sa fie foarte reduse sau sa nu existe.

In ceea ce priveste francizorii romani, Mihaela Mocanu spune ca a observat un apetit crescut din partea antreprenorilor romani pentru extinderi in francize, in special in zona de restaurant tip fast-food sau la saloanele de infrumusetare.