Un nou esec al statului roman a inflamat, poate mai puternic ca niciodata, spiritele in mediul online, antreprenorial si nu numai. Mii de IMM-uri, consultanti dar si simpli “privitori” critica aspru si contesta modul in care Ministerul Finantelor a stiut sa organizeze prima sesiune de inregistrare on-line a cererilor de finantare in cadrul schemei de minimis.

Scandalul pe minimis de la Finante: cateva observatii economice de bun simtPornita de la o idee buna in aparenta, aceea de a oferi finantare de maximum 200.000 euro pentru IMM-urile care fac investitii, schema a esuat lamentabil cand, la doar cateva minute, site-ul Ministerului de Finante “a picat”. Consecinta? Mii de oameni frustrati care incercau sa depuna proiectele.

Scanteia care a aprins spiritele a fost cand, la scurt timp dupa aceea, plafonul a fost epuizat, multi antreprenori acuzand statul de frauda, de favorizare pe criterii politice sau, pur si simplu, de incompetenta crasa.

La scurt timp de la iscarea primelor proteste, culminate cu o scrisoare deschisa adresata lui Victor Ponta din partea Agentiei Romane de Consultanta, Ministerul Finantelor a anuntat, surpriza, ca va relua sesiunea de inregistrare online “pentru a oferi egalitate deplina de sanse tuturor IMM-urilor interesate sa inregistreze cereri de finantare”.

Acest lucru nu numai ca nu a calmat spiritele ci, din contra, a starnit o si mai mare revolta din partea consultantilor si a IMM-urilor. O parte dintre antreprenori au reusit, cu chiu cu vai, sa isi inscrie proiectele, bucuria lor fiind insa curmata de anuntul Ministerului de Finante.

O solutie posibila pentru reluarea sesiunii de inregistrari este aceea de a se lua in calcul in special eficienta si performanta firmelor ce urmeaza sa se inscrie, si nu doar viteza cu care reusesc sa acceseze formularele.

wall-street.ro a vorbit cu antreprenori si consultanti ai acestora, pentru a vedea ce a mers gresit, ce ar trebui facut pentru o sesiune viitoare mai transparenta si ce planuri de viitor au, in acest sens.

Radu Limpede, consultant la EU Advisory, se arata extrem de frustrat de modalitatea in care statul roman si-a batut joc de aceasta procedura si spune ca in urmatoarea perioada ar trebui sa ne asteptam la “o avalansa de chemari in instanta” din partea celor ce au reusit, cu greu, sa depuna proiectele – unii depunandu-si-le si la registratura, ulterior.

“Am un client care a reusit cu greu sa depuna proiectul si acum a aflat ca i se anuleaza! Ar trebui ca statul roman sa faca un audit mai intai, sa ii elimine pe cei care s-au folosit de «robotei informatici» pentru a depune si 50 de proiecte simultan, sa-i elimine pe acestia si sa-i lase pe cei care «au jucat» pe bune si au reusit!”, spune Radu Limpede.

Clientul sau care a reusit sa depuna actele a spus ca, in prima faza va depune contestatie, apoi este posibil sa actioneze in instanta statul roman.

"E o grava incalcare a drepturilor, Constitutiei si principiilor Competitiei din Tratatul UE cu aceasta anulare. Ar trebui auditat procesul si descalificati aceia care au avut „robotei” informatici sau alte metode de sarit peste rand fata de procedura Online care presupunea completare manuala de catre oameni. Sunt aluzii ca au exista «liste politice» si astfel de introduceri «pe usa din spate». Aceia ar trebui descalificati daca se dovedeste acest lucru. Cei care au inscris insa corect ar trebui sa ramana cu Numarul de Ordine Online (si cel de dosar depus la Registratura daca au ajuns la acest pas)".

"Mai mult, ei pot CASTIGA ORICAND IN JUSTITIE daca li se incalca acest drept si Ministerul de Finante nu revine asupra deciziei de anulare in cazul lor", considera consultantul.

Intrebat daca, realist vorbind, statul roman ar putea lua in seama cererile intreprinzatorilor de a pastra totusi parte din cei ce au depus “pe bune” actele, Radu Limpede spune ca “si da, si nu. Sigur sunt si clienti politici printre cei ce au reusit sa se inregistreze…”.
Cu astfel de practici netransparente si dubioase se compromite ideea de afacere, de proiect si dau in oamenii corecti care respecta legile tarii.
O solutie posibila pentru reluarea sesiunii de inregistrari este aceea de a se lua in calcul in special eficienta si performanta firmelor ce urmeaza sa se inscrie, si nu doar viteza cu care reusesc sa acceseze formularele.

"Obligatoriu sa fie schimbata procedura actuala – stupida si atacabila juridic - care duce la „Loterie” pe principiul primul-venit, primul servit. Ar trebui sa fie primite proiecte pana la de X ori Bugetul alocat ( corect ar fi 3-4-5 pe loc ), iar daca sunt de 20 de ori cum s-a vehiculat ar trebui suplimentat bugetul. Altfel (la 10-20 pe loc) vom vedea – cum s-a intamplat la POS Competitivitate IMM pe fonduri UE – o mare subiectivitate la evaluatori (de fapt o MAFIE formata in sistem). Proiectele sa castige asadar pe principiul VALORII (dupa analiza si punctare) la o competitie de maxim 4-5 pe loc, iar in caz de punctaj egal sa functioneze ca al doilea factor numarul de ordine", mai spune el.

Intrebat ce reactii din piata a primit, Radu Limpede spune ca nu sunt de vina pentru acest esec doar cei din Minister. "Reactiile sunt de soc, insa multe vin din partea unor firme care au partea lor de vina, care la randul lor au denaturat in ultimii 5 ani piata de Consultanta. Sunt firme care merg cu Avans / Retainer ZERO sau cvasi-zero (ex. 500 euro), care nu reflecta munca sau o munca de calitate pe Plan Afacere, intelegerea businessului Clientului s.a....si aceste firme vin cu 30-40-50 de proiecte facute pe metoda deja draga politicienilor romani: copy-paste!"

"Ei au transformat piata de Consultanta intr-un „Loto 6/49” pe metoda: «luam zeci de proiecte cu avans zero (e usor asa) si daca castiga 3-4 luam de acolo bani la succes».Aceste firme de Consultanta acuza acum Guvernul de Loterie (pe buna dreptate) dar au facut acelasi lucru mediului de afaceri cu metodele lor! Ei au dus - ca factor subiectiv – la avalansa asta de proiecte.Factorul obiectiv ar fi lipsa fondurilor UE pentru IMM – au fost abia 3-5% din totalul fondurilor structurale si s-au terminat de mult", incheie el.

Valentin Duta, manager al firmei de consultanta si contabilitate Just-Ideas.ro a incercat si el sa isi inscrie proiectele, fara succes insa.

“Eu as avea urmatoarele intrebari pentru ministerul Finantelor:
1. Ce facem cu firmele inmatriculate in august 2013, care au avut "noroc" la inscrierea online?
2. De ce nu se merge pe analiza proiectelor? Pe analiza studiului tehnico economic?
3. De ce nu se sustin Programe care sunt mult mai transparente gen SRLD, START, COMERT, Femeia Manager? Acolo se aloca foarte putini bani in comparatie cu rezultatele programelor”, spune el.

Valentin Duta vine cu o posibila solutie pentru viitoare organizare a schemei minimis – folosirea platformei e-guvernare.ro care, sustine el, poate tine si zeci de mii de oameni/minut sau chiar mai multi, simultan, fara “sa pice” platforma. El isi depune acolo declaratiile fiscale si vede, in functie de numarul de ordine, ce trafic atrage platforma “si nu se blocheaza”.

El considera ca, pe de o parte, au de suferit si cei care au reusit “pe bune” si “printre picaturi” sa isi depuna cererile dar, pe de alta parte, ceilalti, care se numara cu miile, raman frustrati asa ca este normal ca procedura sa se repete.
Cu maxim 5.000 de euro, investiti in cloud sau solutii dedicate, site-ul Ministerului de Finante ar fi functionat fara nicio problema

Utilizatorul OvidiuConsultant are, de asemenea, cateva intrebari si banuieli privind organizarea sesiunii de finantare prin schema minimis.

“Am incercat 5 persoane pe 5 calculatoare diferite cu internet garantat pe toata browserele posibile si nu am putut sa inregistram acelasi 1 proiect avut! Oamenii stiu sa lucreze ca lumea pe calculatoare! Sa ne spuna si noua cei care au reusit sa inregistreze, cum au procedat.

Cu astfel de practici netransparente si dubioase se compromite ideea de afacere, de proiect si dau in oamenii corecti care respecta legile tarii.

Pentru ca dupa parerea mea:
-obtinerea inregistrarii s-a facut pe alte cale decat cea on-line via pagina de Internet.
-cate din firmele de pe lista aprobata sunt inregistrate in luna august sau in 2013?
-sa se puna la dispozitie logbook-ul cu adresele de IP ale tuturor celor care au accesat pagina Minimis si au si obtinut inregistrarea”, cere el.

Agentia Romana de Consultanta cere o intrevedere cu Ministrul Finantelor


Laura Zainescu, presedinte al Agentiei Romane de Consultanta, spune ca va cere in cursul zilei de astazi o intrevedere cu Daniel Chitoiu, Ministrul Finantelor, pentru a gasi solutii pentru o derulare transparenta si corecta a viitoarei sesiuni.

Trebuie ca procesul de selectie sa se faca, pana la urma, pe baza competentelor firmelor participante si mai putin pe cine se inscrie mai repede. Acest sistem dezavantajeaza”, considera Laura Zainescu, spunand insa ca, pentru luarea acestei decizii extrem de importante, trebuie sa existe mai multe consultari.

“Sper ca Ministerul sa aiba intelepciunea sa nu demareze o noua etapa inainte de finalizarea investigatiilor si punerea la punct a unui nou sistem”. Ea considera un succes faptul ca Ministerul Finatelor a decis reluarea procedurii desi “ii inteleg si pe cei care sunt frustrati ca au reusit sa se inscrie”.

Per total, Laura Zainescu spune ca de lipsa de transparenta sufera si alte proiecte ale statului roman si ca, in ciuda cererilor repetate, chiar si catre prim-ministrul Romaniei, nu se rezolva nimic.

Cum e posibil ca Ministerul de Finante sa nu fie pregatit pentru afluxul de utilizatori?

Reprezentantii Ministerului spun ca nu se asteptau la un aflux atat de mare de oameni, nefiind tehnic pregatiti pentru asa ceva. Sarind peste faptul ca orice om competent ar fi trebuit sa isi dea seama ca vor incerca sa intre mii sau zeci de mii de oameni pentru a avea sansa de a atrage fonduri de sute de mii de euro, ramane intrebarea "cat ar fi trebuit Ministerul sa investeasca, pentru ca site-ul sa ramana in picioare?"

Raspunsul vine de la Valentina Crisan, Hostway, si cofondator al EuroCloud Romania. "Daca ar fi ales solutii cloud, ar fi putut plati, lunar, cateva sute de euro si apoi cand stiau ca va urma un aflux mare de oameni, puteau creste la maxim, dar maxim, 5.000 de euro, pentru luna respectiva. Tot aceeasi suma este valabila si in cazul unor solutii dedicate", spune ea.

IMM-urile cer "sa cada capate"!


Per total, reprezentanti ai IMM-urilor si consultanti care i-au sprijinit pe acestia cer, la unison, “sa cada capete” pentru esecul lamentabil al programului. Mai mult, ei cer un audit si o investigatie clare care sa scoata in evidenta, public, IP-urile “robot”, de pe care s-au trimis cereri extrem de multe intr-un timp foarte scurt, firmele care ar fi putut fi favorizate (politic) si, de asemenea, mentinerea pe liste ale firmelor care au reusit prin eforturi proprii sa se inscrie.

Se incearca organizarea mai multor petitii online si sondaje pe aceasta tema, pentru a incerca “fortarea mainii” celor din Ministerul de Finante.

Scrisoarea adresata Ministerului de Finante din partea Agentiei Romane de Consultanta


ANULAREA APLICATIEI DE INREGISTRARE A PROIECTELOR DE MINIMIS!

Stimate domnule Victor PONTA,
Primul-Ministru al Guvernului Romaniei

Va multumim pentru raspunsul prompt adresat beneficiarilor contractelor de finantare POS CCE din data de 26.08.2013 si apreciem Planul de actiuni pentru deblocarea rapida a Programului.

AGENTIA ROMANA DE CONSULTANTA este surprinsa de modalitatea prin care Ministerul Finantelor Publice a organizat depunerea on-line a cererilor de acord pentru finantare in baza H.G. nr. 274/2013 si va solicita de urgenta urmatoarele:

1. Trimiterea de urgenta a Corpului de Control al Primului-Ministru, in vederea verificarii modalitatii de aparitie subita a „listei inscrierilor pentru obtinerea unui numar de ordine pentru aprobarea Cererii de ajutor de stat (minimis)”.

2. Anularea sesiunii de inscriere on-line a cererilor de acord pentru finantare in baza H.G. nr. 274/2013, organizate in data de 28.08.2013 intre orele 8:30-8:35:54.

Atragem atentia ca solicitantii (IMM-urile) nu au putut inregistra on-line cererea de ajutor de stat, pe site-ul ministerului fiind disponibila permanent mentiunea Sesiune de inregistrare on-line inchisa. Cu toate acestea in aproximativ 30 de minute a aparut pe site-ul Ministerului Finantelor o lista cu 714 aplicatii on-line.

Solicitam de urgenta luarea tuturor masurilor ce se impun!

Cu stima,

Presedinte,

Laura Zainescu


Comunicatul oficial al Ministerului de Finante prin care se anunta anularea sesiunii pentru schema de minimis.


In cursul zilei de astazi am fost informat in legatura cu existenta unor probleme in procedura de depunere on-line din cadrul schemei de minimis.

Am dispus imediat demararea unei anchete interne impreuna cu STS si alte institutii competente din domeniul sigurantei IT. Din primele investigatii a rezultat faptul ca resursele IT alocate schemei de minimis au fost insuficiente in urma anticiparii gresite a numarului mare de firme care sunt interesate. Astfel, au aparut blocaje si mesaje de eroare in accesarea paginii de internet dedicate schemei de minimis.

Ca urmare, am decis ca sesiunea de inregistrare on-line desfasurata astazi pentru schema de minimis sa fie anulata si reluata ulterior pentru a oferi egalitate deplina de sanse tuturor IMM-urilor interesate sa inregistreze cereri de finantare, eliminand orice suspiciune cu privire la corectitudinea derularii acestei proceduri.

Imi doresc ca acest program sa fie implementat corect, iar banii din schema de minimis sa ajunga la cat mai multe firme fara nicio suspiciune, sa cream locuri de munca si sa capitalizam IMM-urile.

Scopul meu este ca prin acest program sa stimulam mediul de afaceri si nu accept sa planeze nicio urma de indoiala cu privire la acest program.

Dupa cum ati fost anuntati, investigatia este in derulare si este efectuata de specialistii MFP impreuna cu STS si alte institutii competente din domeniul sigurantei IT iar rezultatele investigatiei vor fi urmate de masurile care se impun si vor fi anuntate public.

Daniel Chitoiu

Viceprim-ministru,

Ministrul Finantelor Publice


Statul acorda ajutoare de minimis, in cadrul unei scheme derulate in perioada 2013-2014, de maximum 200.000 euro pentru IMM-urile care fac investitii, pe o perioada fiscala de trei ani, daca aceste firme creeaza si pastreaza sapte locuri de munca pe o perioada de trei ani de la realizarea investitiei, in cazul sumelor de peste 100.000 euro.

Ce considerati ca NU a functionat bine in cazul finantarii prin schema minimis? Ce va trebui modificat la urmatoarea sesiune? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri