Garantia va fi de maxim 50% din valoarea finantarii, exceptand dobanzile, comisioanele si spezele bancare, acordata de Fondul Naiional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM), iar creditul poate fi atras pe o perioada de doi ani, cu posibilitatea de prelungire pe inca un an, in vederea rambursarii liniei de credit, si poate fi utilizat doar pentru finantarea capitalului de lucru, potrivit unui proiect de ordonanta de urgenta publicat de Ministerul Finantelor Publice (MFP), noteaza Mediafax.

"Programul de garantare a creditelor pentru intreprinderile mici si mijlocii reprezinta un program multianual de incurajare si de stimulare a dezvoltarii intreprinderilor mici si intreprinderilor mijlocii, disponibil pe trei ani de la intrarea in vigoare a normelor de aplicare a prezentei ordonante de urgenta", se spune in proiectul actului normativ.

Ce domenii nu sunt eligibile?

Nu sunt eligibile pentru acest program IMM-urile din care activeaza in intermedieri financiare si asigurari, tranzactii imobiliare, activitati de jocuri de noroc si pariuri, productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope, activitati de inchiriere si leasing, activitati de investigare si protectie.

"Programul tinteste IMM-urile care au un business sustenabil si a caror activitate are un efect multiplicator mai mare in economia reala. Mecanismul programului este similar cu cel al programului Prima Casa", se precizeaza in nota de fundamentare a documentului.

Sursa de plata a garantiilor acordate de catre FNGCIMM pentru creditele obtinute de IMM-urile eligibile este Fondul de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii.

"Pentru acoperirea riscurilor rezultate din acordarea garantiilor in cadrul programului, precum si pentru finantarea anuala a capitalului se constituie Fondul de risc pentru intreprinderi mici si mijlocii. De la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, sumele existente in Fondul de risc pentru Programul Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii se transfera in fondul de risc constituit conform prezentei ordonante de urgenta, care functioneaza ca fond de risc unic pentru ambele programe", se mentioneaza in proiect.

Sursele fondului de risc sunt comisionul de risc incasat de la beneficiarii celor doua programe de garantare, sumele recuperate de ANAF in contul valorii de executare a garantiilor platite de catre Ministerul Finantelor Publice, obligatiile fiscale accesorii la nivelul celor prevazute pentru neplata in termen a obligatiilor fiscale, aplicate creantelor rezultate din plata garantiilor in cadrul programelor, calculate si recuperate ANAF si dobanzile bonificate la disponibilul fondului de risc in cadrul programelor.

Citeste si:

Daca disponibilul fondului de risc nu acopera valoarea de executare a garantiilor, acesta se alimenteaza de la bugetul de stat prin alocatiile bugetare anuale pe perioada 2013-2018 prin bugetul Ministerului Finantelor Publice.

Intrucat garantia acopera maxim 50% din valoarea finantarii, beneficiarul are obligatia sa constituie in favoarea MFP o ipoteca mobiliara asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise la institutia de credit finantatoare, valabila pana la stingerea creantelor datorate de acesta in baza contractului de garantare, in limita liniei de credit contractate.

MFP va elabora si va trimite Guvernului pentru aprobare normele metodologice de aplicare a ordonantei de urgenta, in maxim 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.

"Cumuland la nivel national initiativele economice ale unui numar insemnat de IMM, efectul inregistrat poate fi deosebit de important, exprimat printr-o contributie cat mai semnificativa la cresterea produsului intern brut si a consumului, precum si la cresterea numarului de persoane angajate si implicit la reducerea somajului, cu efecte benefice asupra intregii economii nationale", se spune in nota de fundamentare in ceea ce priveste impactul macroeconomic al programului.

Referitor la impactul financiar asupra bugetului general consolidat, se mentioneaza ca, la momentul acordarii, garantiile care vor fi emise in cadrul programului nu reprezinta plati din bugetul de stat, ci determina exclusiv majorarea datoriei publice. Suma reprezentand valoarea de executare a garantiilor care nu au fost recuperate in cursul aceluiasi an are impact asupra bugetului anului in care acestea se executa.