Pe langa legea comertului electronic si reglementarile specifice, cei care vand pe Internet si care atrag clienti atat din Romania, cat si din alte tari UE, trebuie sa tina cont de regimul TVA pentru aceste vanzari. Spre exemplu, bunurile vandute catre clienti (persoane fizice sau companii) din Romania contin in pretul de vanzare si cota de TVA corespunzatoare (24% sau 9%). In cazul livrarilor catre clienti din exteriorul tarii, trebuie identificat regimul TVA aplicabil.

Potrivit Codului Fiscal, vanzarile prin intermediul magazinelor online sunt clasificate an categoria “vanzari la distanta”, acestea avand regim special din punct de vedere al TVA-ului.

„Vanzarea la distanta reprezinta o livrare de bunuri care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de alta persoana in numele acestuia catre un cumparator persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila, (…) sau catre orice alta persoana neimpozabila” (Art. 125^1)

In acest mod, fiecare comerciant de pe Internet trebuie sa monitorizeze valoarea bunurilor livrate catre clienti din afara tarii. Atunci cand vanzarile catre clienti din Uniunea Europeana care nu sunt platitori de TVA depasesc un anumit plafon, comerciantul nu va mai factura bunurile cu TVA-ul din tara sa, ci va trebui sa tina cont de cota de TVA din tara unde bunurile sunt expediate. Practic, la depasirea plafonului de vanzari la distanta, comerciantul se va inregistra in scopuri de TVA in statul unde a depasit plafonul vanzarilor la distanta.

Aceste plafoane sunt stabilite la nivelul tarilor membre ale Uniunii Europene, se calculeaza in fiecare an calendaristic si variaza intre 35.000 EUR (Romania, Grecia, Slovenia etc.) sau 100.000 EUR (Olanda, Germania, Franta, Austria etc.). In cazul depasirii plafonului, comerciantul este obligat sa plateasca TVA in statul membru de destinatie, pentru toate vanzarile sale la distanta, efectuate in acest stat membru, in fractiunea din anul calendaristic ulterioara momentului in care s-a depasit plafonul, precum si in urmatorul an calendaristic. Daca plafonul se depaseste si in anul urmator, se aplica aceleasi reglementari privind obligatia platii TVA in statul membru de destinatie, pentru livrarile ulterioare efectuate.

Citeste si:


Ce taxe platesc magazinele online din Romania care vand catre clienti straini?

Un comerciant online roman care se extinde in alte tari trebuie in prealabil sa studieze mediul fiscal din tara de destinatie. Plafonul de la care incepe impunerea TVA asupra vanzarilor la distanta difera de la tara la tara. Conform reglementarilor din directiva UE nr. 112/2006, acest plafon nu poate fi mai mic de 10.000 EUR (sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului membru). Ulterior inregistrarii in alt stat membru, furnizorul roman este obligat sa notifice in termen de o luna si autoritatea fiscala competenta din Romania, pentru a preveni astfel dubla impunere a livrarilor sale, atat in Romania cat si in noul stat.

Pe langa TVA, accizele intra si ele in obligatiile declarative si de plata ale magazinelor online, in cazul vanzarilor de produse accizabile (alcool, tutun). Inainte de inceperea oricarei livrari de produse din categoria celor accizabile, vanzatorul online trebuie sa se inregistreze si sa garanteze plata accizelor in conditiile stabilite si la autoritatea competenta din tara de destitie.

Astfel, dezvoltarea unei afaceri online implica raspunderi de natura fiscala si respectarea legislatiei din mediul de afaceri al tarii in care actioneaza. Autoritatile fiscale urmaresc si controleaza mediul online, prin urmare riscul amenzilor sau penalitatilor in cazul stabilirii de debite fiscale suplimentare trebuie avut in vedere de catre managementul companiei.

Material realizat de Eleni Nucsoreanu (foto), Accounting Manager Accace