Exista mai multe forme de publicitate online, insa astazi, consultantii Accace, una dintre principalele companii de externalizare si consultanta de afaceri din Europa Centrala si de Est, vor aduce in discuție publicitatea pay-per-click prin intermediul Google (Google Adwords) sau Facebook (Facebook Ads) si implicatiile fiscale pe care companiile trebuie sa le aiba in vedere atunci cand apeleaza la acest tip de promovare.

TVA este o taxa pe consum, care este suportata si platita de consumatorul final al unui bun sau serviciu. Colectarea acestei taxe de la fiecare consumator in parte ar fi extrem de dificila, de aceea societatile comerciale sunt intermediare in acest proces, si astfel, taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect care afecteaza tranzactiile de achizitii si de vanzare pe care le realizeaza companiile. Daca luam in calcul tranzactiile de bunuri sau servicii intre parteneri localizati in tari diferite, mecanismul de aplicare are anumite particularitati.

In incercarea de a simplifica normele de aplicare a legislatiei TVA, statele membre ale Uniunii Europene au numit o regula generala, ca beneficiarul unor prestari de servicii sa fie raspunzator de plata TVA. Locul prestarii de servicii si, in consecinta, cota TVA aplicabila, se stabilește in functie de calitatea beneficiarului, și anume daca acesta este persoana impozabila sau nu.

Daca vorbim despre Google si Facebook, acestea au sedii inregistrate in Irlanda, locatie de unde factureaza toate serviciile catre clientii din Europa.

Din punct de vedere fiscal, serviciile reprezentand publicitate online se incadreaza in categoria prestarilor de servicii supuse, de asemenea, regulii generale. Astfel, la momentul in care un client iși creeaza un cont online, prestatorul (Google, Facebook etc.) va solicita informatii cu privire la tipul de beneficiar din punct de vedere fiscal: cont de companie – impreuna cu furnizarea unui cod valid de TVA – sau cont personal.

Companiile inregistrate in scopuri de TVA in Romania care contracteaza Google sau Facebook pentru servicii de publicitate online, vor primi facturi de plata fara TVA, dar vor fi obligate sa contabilizeze taxarea inversa si sa declare serviciile in declaratia privind tranzactiile de bunuri si servicii cu tarile din UE (formular numar 390).

Citeste si:

Daca sunteți o companie mai mica, neinregistrata inca in scop de TVA in regim normal (nu ați depasit/declarat un plafon de vanzari mai mare de EUR 65.000), inaintea contractarii serviciilor de publicitate online de la Google sau Facebook, trebuie sa obtineti un cod special de TVA (formularul 091). Atunci cand primiți factura, va trebui sa inregistrați TVA 24% la valoarea serviciilor si sa platiți suma TVA la bugetul de stat.

In cazul in care sunteti o persoana neimpozabila, atunci suma platita va contine TVA aplicabila in statul de rezidenta al furnizorului, in cazul Irlandei fiind vorba de 21%. Exemple de categorii de persoane neimpozabile sunt persoanele fizice, institutiile publice și organizatiile non-guvernamentale.

Si strainii platesc impozit pe publicitatea online

Conform titlului V din Codul Fiscal, Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti, serviciile de publicitate online sunt considerate venituri impozabile, reclama si publicitate (Art.115 (1) lit. k)).

Beneficiarul societate comerciala va retine la sursa cota de 16% asupra venitului brut (valoarea facturii), aceasta suma reprezentand impozitul datorat statului roman, diferenta fiind platita catre furnizor. Daca dorește sa beneficieze de prevederile tratatelor de evitare a dublei impuneri si sa plateasca in intregime valoarea facturii, furnizorul are obligația de a furniza, la cererea clientului, un certificat de rezidenta fiscala in original. Pentru derularea formațitaților, se contacteaza birourile locale.

Material realizat de Eleni Nucsoreanu (foto), Accounting Manager Accace