In ce fel de litigii este recomandata contactarea unui mediator?

Dascalu Andrei-Nicolae: Medierea, ca procedura de solutionare amiabila a disputelor, nu este obligatorie in prezent in niciun litigiu. Insa, incepand cu luna august 2013, s-a instituit obligativitatea procedurii de informare obligatorie privind medierea. Concret, inainte de a initia o actiune in instanta, partile trebuie sa participe la o sedinta de informare, la sfarsitul careia vor afla notiuni despre mediere, drepturile si obligatiile rezultate din aceasta procedura, precum si avantajele care caracterizeaza medierea. Conform legii, informarea este obligatorie in urmatoarele dispute:

a) in domeniul protectiei consumatorilor – in situatiile cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;

b) in materia dreptului familiei – de pilda: divorturi, exercitarea drepturilor parintesti, pensie de intretinere etc.

c) in domeniul litigiilor privind posesia, granituirea (actiunea prin care se urmareste determinarea limitelor dintre doua proprietati vecine) , stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;

d) in cauzele de malpraxis;

Citeste si:

e) in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca. In cele mai multe situatii, un conflict in interiorul unei organizatii este solutionat de o persoana ierarhic superioara, care impune partilor sau doar uneia dintre ele o solutie. Costurile cu un eventual conflict intre angajat si angajator sau intre angajati nu se opresc doar la cheltuielile ocazionate cu un proces in fata instantei de judecata. Se vor consuma resurse interne, pentru a suplimenta absenta anumitor angajati, pentru a diminua nivelul de stres al subordonatilor si a eficientiza munca in echipa. Toate aceste cheltuieli directe sau indirecte se vor reflecta in profitul societatii. Tocmai de aceea, rezolvarea conflictelor din organizatie cu sprijinul unui mediator neutru si impartial reprezinta o solutie care ar putea consolida relatiile profesionale intre angajati si, astfel, ar putea spori productivitatea si veniturile societatii.

f) in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei.

Cine plateste pentru serviciile unui mediator?

Dascalu Andrei-Nicolae: Conform legii, onorariul mediatorului pentru serviciile prestate in cadrul medierii este achitat de catre partile participante la procedura in mod egal. Aceasta modalitate de plata este reglementata astfel, pentru ca mediatorul sa nu-si piarda impartialitatea fata de partile implicate. Desigur, in situatii exceptionale, partile pot decide de comun acord ca achitarea onorariului sa se efectueze intr-o proportie inegala.

Cum reuseste un mediator sa isi mentina obiectivitatea?

Dascalu Andrei-Nicolae: Printre principiile care guverneaza medierea se numara si principiul neutralitatii - obligatia mediatorului de a fi pe tot parcursul medierii neutru si impartial fata de partile implicate. Aceasta indatorire nu se rezuma doar la persoana mediatorului, ci si la modul in care acesta isi organizeaza sedintele de mediere. Obiectivitatea este mentinuta prin neimplicare. Atata timp cat mediatorul ramane doar un bun observator si un ascultator activ al disputei, facilitand doar contextul prin intermediul caruia partile ajung la un consens, medierea va avea in cele mai multe cazuri succes. Desigur, exista situatii cand un mediator poate fi subiectiv, in situatii deosebite, cand empatizeaza la nivel subconstient cu o anumita parte sau cu un anumit tip de conflict. In aceste cazuri, daca mediatorul nu-si poate reprima aceste emotii, pentru a nu compromite un eventual succes al medierii, ar trebui sa le recomande partilor un alt mediator.

Care sunt etapele rezolvarii unui litigiu, in afara Instantei?

Dascalu Andrei-Nicolae: Intr-o succesiune fireasca a lucrurilor, atunci cand intre doua sau mai multe persoane exista un conflict, acestea incearca sa-si rezolve in privat problema, in mod direct. Insa, in cele mai multe dintre cazuri, acestea nu ajung la o intelegere din diferite motive. Daca aceasta negociere directa esueaza, atunci o cale prin care se poate solutiona disputa, inainte de a se ajunge in instanta, este medierea.

Astfel, partile apeleaza la mediator, care faciliteaza si conduce negocierea intr-o maniera neutra si impartiala, pentru ca actorii principali ai conflictului sa poata ajunge la o intelegere unanim acceptata. Odata cu inceperea medierii, mediatorul le expune partilor o prezentare asupra procedurii si modului de organizare a sedintei, precum si o serie de reguli, care vor trebui respectate pe parcursul desfasurarii procedurii. Apoi, partile isi vor expune punctele de vedere cu privire la obiectul conflictului lor, in mod organizat si sub atenta coordonare a mediatorului.

In general, romanii au o atitudine beligeranta si razbunatoare, dovada fiind si cele aproximativ 3 milioane de dosare inregistrate de instante doar in anul 2012.

Dupa ce vor fi discutate motivele si cauzele care au generat disputa, mediatorul le va propune partilor sa discute asupra unor posibile solutii. Cum legea ii interzice mediatorului sa propuna solutii, acesta are rolul de a conduce discutiile si de a oferi contextul prielnic elaborarii unor solutii chiar de catre partile implicate. In cazul in care s-a ajuns la un consens, partile vor semna un document (Acord de Mediere), care va cuprinde chiar rezolvarea disputei lor, moment in care medierea se incheie.

Cat de mare este piata medierii in Romania?

Dascalu Andrei-Nicolae: Desi medierea exista oficial in Romania din anul 2006, aceasta a inceput sa intre timid in opinia publica in ultimii 2 ani. In general, romanii au o atitudine beligeranta si razbunatoare, dovada fiind si cele aproximativ 3 milioane de dosare inregistrate de instante doar in anul 2012. Dintre acestea, o mare parte au ca obiect dispute care se pot rezolva prin mediere. Insa aceste cifre reprezinta doar conflictele care au putut fi cuantificate, deoarece au fost inregistrate la instante.

In realitate exista poate chiar mai multe conflicte extrajudiciare, care nu se afla inca pe rolul unei instante de judecata. Asadar, exista conflicte pretabile medierii, insa trebuie ca si actorii principali ai acestor dispute sa cunoasca, iar mai apoi sa-si doreasca medierea. In tarile din vestul Europei si, mai ales, in SUA, medierea este vazuta de cetateni ca solutia principala pentru solutionarea conflictelor. Pentru a ajunge si in Romania la acest nivel este nevoie de o strategie pe termen lung privind mediatizarea acestei proceduri.