Potrivit art. 2, alin. (1) din Ordinul nr. 1832/856/2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 561/2011, Clasificarea ocupatiilor din Romania se aplica in toate domeniile de activitate economica ši sociala ši este obligatorie pentru toate unitatile, atat cele de stat, cat ši private care iši desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, la completarea tuturor documentelor oficiale ori de cate ori se cere precizarea ocupatiei.

Alinierea la Standardele Internationale

COR este un nomenclator aparut in anul 1995 (aprobat prin Ordinul nr. 138/1949/1995), fiind inlocuit in anul 2011 cu o noua Clasificare a ocupatiilor din Romania, aprobata prin Ordinul nr. 1832/856/2011 si care cuprindea aproximativ 4.000 de ocupatii. Pana la data de 31.12.2011, a existat o perioada de tranzitie, cele doua nomenclatoare fiind utilizate in paralel.

Elaborarea COR a avut ca principal obiectiv alinierea la standardele internationale, astfel incat sa existe o clasificare mai eficienta care sa poata fi folosita de toate tarile in cazul recensamintelor populatiei, precum si de catre agentiile nationale de ocupare a fortei de munca si de catre alte aplicatii orientate catre client, astfel cum se mentioneaza in Regulamentul (CE) nr. 1022/2009.

Pentru a asigura comparabilitatea intre datele referitoare la ocupatii din statele membre ale Uniunii Europene si cele din restul lumii, Organizatia Internationala a Muncii a revizuit versiunea Clasificarii internationale standard a ocupatiilor ISCO-88, punand la dispozitie o noua varianta, respectiv clasificarea revizuita ISCO-08.

Prin Hotararea de Guvern nr. 1352/2010 a fost aprobata, incepand cu 01.01.2011, structura Clasificarii ocupatiilor din Romania pe baza Clasificarii internationale standard a ocupatiilor – ISCO 08, pana la nivelul grupelor de baza, urmata apoi de aprobarea unei noi structuri COR la nivel de ocupatie (sase caractere), prin Ordinul nr. 1832/856/2011, intrat in vigoare la data 08.08.2011.

Anul 2013, anul modificarilor COR

Pana in prezent, nomenclatorul COR a suferit diverse modificari si completari in vederea eliminarii unor neconcordante, repetitii de functii ce apareau in mai multe locuri, radierea si introducerea unor ocupatii noi, potrivit cerintelor pietei muncii.

Daca in anul 2012 au fost introduse aproximativ 56 de noi ocupatii si radiate 10, potrivit Ordinului nr. 177/81/2012, intrat in vigoare la data de 22.02.2012, in 2013 nomenclatorul COR a fost actualizat de mai multe ori, fiind introduse in total aproximativ 95 de noi ocupatii si radiate doar 4.

Astfel, in data de 06.02.2013 a intrat in vigoare Ordinul nr. 150/132/2013, prin care au fost introduse 52 de ocupatii, s-a modificat denumirea anumitor ocupatii, altele fiind mutate dintr-o grupa de baza in alta.

Ulterior, a intrat in vigoare Ordinul nr. 2176/931/2013 la data de 13.11.2013, fiind introduse alte 44 de ocupatii si radiate 4 din cele deja existente in COR.

In ce functii putem incadra angajatii in prezent?

Prin interventiile repetate, s-a dorit printre altele si corectarea anumitor neconcordante din nomenclator, insa cu toate acestea aceste etape nu au fost suficiente.

Un exemplu in acest sens ar fi faptul ca din cele 56 ocupatii considerate noi, introduse in 2012 prin Ordinul nr. 177/81/2012, de fapt una deja exista la acel moment cu acelasi cod COR si denumire. Aceasta situatie nu a fost insa corecta ulterior, astfel ca in nomenclatorul COR putem regasi si in prezent urmatoarele doua pozitii cu acelasi cod:

• cod 235919 – director Centrul Judetean de Asistenta ši Resurse Educationale (CJARE)
• cod 235919 – Director Centru Judetean de Resurse ši Asistenta Educationala (CJRAE)

La data de 24.12.2013 este publicata in Monitorul Oficial nr. 836/2013 Hotararea de Guvern nr. 1116/2013 ce modifica si completeaza HG nr. 1352/2010 privind aprobarea structurii COR – nivel grupa de baza, conform Clasificarii internationale standard a ocupatiilor – ISCO 08.

Astfel, se mentioneaza noua structura COR, formata din 5 niveluri de clasificare:

Citeste si:

• nivelul I – grupe majore
• nivelul II – subgrupe majore
• nivelul III – grupe minore
• nivelul IV – grupe de baza
• nivelul V – detaliere la nivel de ocupatie

Una din principalele modificari cu impact asupra nomenclatorului COR este introducerea a 5 noi grupe de baza, dupa cum urmeaza:

• “2429 Specialisti in administratie neclasificati in grupele de baza anterioare”
• “3414 Personal didactic in invatamantul primar”
• “3415 Personal didactic in invatamantul prescolar”
• “3416 Instructori si asimilati din invatamant”
• “3419 Personal in invatamant neclasificat in grupele de baza anterioare”

Aceste modificari, impuse prin HG nr. 1116/2013, au intrat in vigoare incepand cu data de 22.02.2014, data de la care se mentioneaza clar noua structura COR. Ar trebui insa sa avem in vedere si prevederile legislative intrate deja in vigoare pana la aceasta data, si anume nomenclatorul COR utilizat si in prezent, continand efectiv ocupatiile practicate in cadrul economiei nationale, avand codul COR format din sase caractere.

Atentie la posibile obstacole la inregistrarea in REVISAL

Asa cum am amintit, utilizarea COR este obligatorie si, prin urmare, are implicatii si asupra raporturilor de munca, in relatia angajat - angajator, in ceea ce priveste completarea si inregistrarea contractelor individuale de munca. Potrivit Legii nr. 53/2013 – Codul muncii republicat, art. 17, alin. (3), lit. d) si alin. (4), in continutul contractului de munca trebuie sa se regaseasca functia/ocupatia conform specificatiei COR.

De asemenea, potrivit Hotararii de Guvern nr. 500/2011 contractul de munca trebuie inregistrat in Registrul de evidenta a salariatilor (Revisal), functia/ocupatia fiind un element obligatoriu ce trebuie raportat.

Totul decurge bine, atat timp cat angajatorul, in momentul in care doreste sa incadreze salariati, identifica o functie existenta deja in nomenclatorul COR al aplicatiei Revisal pe care sa o utilizeze, insa situatia se schimba in cazul in care se doreste includerea in contractul de munca a unei functii noi, ce a fost inclusa in COR ulterior datei de 06.12.2011.

De exemplu, in prezent, daca am dori sa angajam o persoana in functia cu codul 242114 – Specialist in managementul riscului, introdusa in COR prin Ordinul 150/132/2013, vom constata ca acest lucru nu este posibil.

Aplicatia informatica utilizata in prezent de angajatori, si implicit de departamentul de payroll Accace, pentru evidenta salariatilor este Revisal versiunea 5.0.8.033, care contine in baza de date un nomenclator COR a carui ultima actualizare a fost efectuata la data de 06.12.2011, data la care a aparut si ultima versiune a aplicatiei.

Revisal contine si un modul “Instrumente”, unde pot fi identificate doua campuri strict legate de COR, respectiv “Coduri COR”, operatie ce permite doar vizualizarea nomenclatorului COR existent si campul “Actualizare COR”, operatie ce permite actualizarea manuala a codurilor COR ca urmare a modificarii versiunii COR. Aceasta optiune insa nu are niciun impact asupra actualului nomenclator COR, dat fiind faptul ca aplicatia Revisal nu a mai fost actualizata pana in prezent.

Prin urmare, angajatorul se afla in situatia fie sa includa in contractul de munca doar functii cu codul si denumirea exact cum apar in nomenclatorul COR disponibil in Revisal, fie sa includa in contract functia dorita exact cum este prevazuta de legislatia in vigoare si la momentul inregistrarii in Revisal sa selecteze din nomenclatorul COR un alt cod comparabil.

Cu toate acestea, sfatul specialistilor Accace este sa fie luate in considerare prevederile art. 9 din HG nr. 500/2011, potrivit caruia constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda completarea registrului cu date eronate sau incomplete (amenda de la 3.500 lei la 5.000 lei), precum si necompletarea elementelor contractului individual de munca conform art. 3 din HG nr. 500/2011, respectiv necompletarea functiei/ocupatiei conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative (amenda de la 5.000 lei la 8.000 lei).

Din acest motiv, varianta prudenta in acest moment este utilizarea functiilor/ocupatiilor disponibile in prezent in nomenclatorul COR al aplicatiei Revisal.

Avand in vedere faptul ca, asa cum se stipuleaza si in art. 11 din HG nr. 500/2011, Inspectia Muncii este institutia care adopta solutia tehnica privind registrul in forma electronica si aplicatia informatica pentru completarea si transmiterea registrului de catre angajatori, in cadrul Accace consideram ca pana la aparitia unei noi versiuni actualizate a aplicatiei Revisal nu ar trebui aplicate amenzi pentru situatii care, din punct de vedere tehnic, nu au fost inca solutionate.

Material realizat de Andreea Paun, Payroll Supervisor Accace