In aceste conditii, in 2013 a devenit evident ca statul trebuia sa faca ceva pentru a debloca piata jocurilor online. Ca urmare, in luna aprilie a fost infiintat Oficiul National pentru Jocuri de Noroc (ONJN), ca organism unic de control si supraveghere a industriei. Nu a fost insa suficient. Aproape un an mai tarziu, nu numai ca nu avem niciun operator licentiat pentru jocurile de noroc, dar nici noul cadrul legal nu este inca finalizat. In decembrie 2013, Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site un proiect de ordonanta de urgenta a Guvernului care modifica, printre altele, legislatia privind jocurile de noroc. Ulterior, sectiunea referitoare la jocurile de noroc a fost exclusa din proiect, cel mai probabil in lipsa de catre statul roman a notificarii Comisiei Europene a noii legislatii, conform prevederilor legale.

Se preconizeaza ca in cursul acestui an Guvernul va adopta totusi ordonanta de urgenta care, daca se va mentine in liniile proiectului deja publicat ar urma sa deschida granitele Romaniei pentru operatorii de jocuri de noroc online stabiliti in statele membre ale Uniunii. Pare ca, in urma un proces legislativ derulat dupa metoda invatarii din greseli, Romania a inteles in strarsit, in mod corect, nevoia de liberalizare a pietei jocurilor de noroc. In fond, sectorul jocurilor de noroc ar trebuie sa fie reglementat de asa maniera incat sa trieze organizatorii pe criterii financiare si de respectare a legii si drepturilor jucatorilor, in timp ce scopul final este acela de a atrage noi surse de venit la bugetul de stat.

Ba mai mult, sperantele sunt atat de mari, incat se pregateste reglementarea unor noi jocuri de noroc si, impreuna cu acestea, o taxare pe masura.

Sa vina doar cei care au bani

Astfel, conform proiectului, valoarea taxelor de licentiere si de autorizare vor fi stabilite in Euro, fapt ce va determina o crestere a acestor taxe, fara a menaja vreun tip de jocuri de noroc. Si, daca tot nu exista, inca, operatori autorizati pentru jocuri de noroc online, Guvernul se gandeste sa ceara dublarea capitalului social minim impus acestora de la 500.000 lei la 1.000.000 lei. Ba chiar si publicitatea sau campanile de marketing pe care operatorii de jocuri vor dori sa le faca oriunde in afara site-ului sau a locatiilor proprii, vor aduce bani la bugetul stat. Astfel, fiecare avizare ceruta ONJN pentru afisarea sau difuzarea unui spot sau mesaj publicitar va scoate din buzunarul operatorului 1.000 lei.

In plus, jucatorii vor plati de doua ori si jumatate mai mult decat pana acum pentru accesul in cazinouri, respectiv 50 de lei, si de doua ori mai mult pentru accesul in cluburile de poker, respectiv 20 de lei.

Roade noi din fapte vechi

In mod controversat, ideea Guvernului de a acoperi cat mai eficient cheltuielile bugetului de stat nu vizeaza doar ceea ce va urma ci si pe operatorii care, pana la intrarea in vigoare a noii legislatii, au operat ilegal jocuri de noroc online in Romania. Astfel, proiectul de ordonanta permite acordarea de licentele doar operatorilor care, pentru activitatiile neautorizate desfasurate in trecut, vor depune declaratii si vor calcula sumele datorate in baza unei legi ulterioare.

Suplimentar, proiectul Guvernului vrea sa ii puna la colt pe organizatorii de jocuri online neautorizati, prin nominalizarea acestora pe o “lista negra” impreuna cu site-urile aferente. Sa nu uitam ca aceasta propunere vine intr-un moment in care CNA a sanctionat deja cateva posturi TV pentru difuzarea unor spoturi publicitare care promovau jocuri de noroc neautorizate pe teritoriul Romaniei.

Loteria Romana pierde pariurile mutuale

Este interesant de subliniat ca Loteria Romana va pierde monopolul asupra pariurilor mutuale si va ramane unic organizator doar pentru jocurile loto. Acest lucru inseamna ca operatorii de pariuri in cota fixa isi vor extinde cel mai probabil activitatea cu un nou produs destinat pariurilor sportive, hipice sau altor asemenea.

Citeste si:

Bursa de pariuri, o noua sursa impozabila

In plus, un nou tip de pariuri, respectiv pariurile in contrapartida, pare ca va fi abordat pentru prima oara in Romania, oferind jucatorilor posibilitatea de a plasa un pariu pe pietele specifice aferente unui eveniment particular, fie pentru, fie impotriva unui anumit rezultat. Cu alte cuvinte, data fiind vremea de afara, daca Ioana pariaza ca maine va ninge in Sinaia iar Horia pariaza contrariul, cel mai probabil va castiga Horia. Aceasta “bursa de pariuri”, cunoscuta la nivel international sub denumirea “betting exchange”, a fost lansata pentru prima oara in Marea Britanie si este oferita de operatori din UE in tari precum Germania, Danemarca, Ungaria sau Malta.

In cautarea unor sisteme de impozitare mai eficiente

Orice solutie care are rolul de a restrange piata gri a jocurilor de noroc online si, in acelasi timp, de a spori veniturile la buget, pare sa fie o idee buna. Acesta pare sa fie motivul pentru care Guvernul vrea sa renunte la impozitarea bazata pe incasarile totale ale operatorilor (care in principiu includ si mizele jucatorilor), adoptand in schimb modelului european in care se impoziteaza castigurile brute, baza impozabila fiind calculata ca diferenta intre mize si premiile acordate jucatorilor.

In ce priveste impozitarea jucatorilor, conform proiectului acestia ar plati o taxa speciala stabilita fie ca o suma fixa (taxa de acces pentru cazinouri si cluburi de poker), fie ca procent (de 2% din castig pentru pariuri offline). Aceasta taxa nu se aplica pentru jocurile de noroc online. Aparent, castigatorii la loto si bingo vor fi taxati in continuare cu 25% din orice suma care depaseste 600 de lei.

De la salina, direct la slot-machine

O alta noutate propusa de Guvern consta in crearea cadrului pentru organizarea temporara a jocurilor de noroc in statiunile turistice, in sezonul estival. In statiunile cu activitate turistica sezoniera, obtinerea si plata licentei de organizare a jocurilor de noroc pentru cinci ani precum si plata taxelor de autorizare anuale nu este atragatoare ca oportunitate de business. De aceea, intr-o schema win win pentru stat si pentru operatorii sau turistii care se simt mai norocosi vara, proiectul Guvernului promite o solutie in care licenta si autorizatia pentru cazinouri, slot-machine sau jocurile de bingo vor putea fi acordate pentru o perioada de minim 3 luni, cu posibilitate de prelungire pentru maxim 3 luni.

Sfarsit. Sau un nou inceput

Nu stim cum va arata proiectul ce va fi notificat Comisiei Europene. Nu stim nici cum va fi acesta primit de Comisie sau de catre celelalte state membre. Ce pare a fi destul de sigur insa este ca undeva in 2014, vom mai vorbi odata despre acest subiect.

Articol scris de Ana-Maria Baciu, partener NNDKP.