Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului 84/2003, in scopul deblocarii si finalizarii lucrarilor la drumurile de interes national si a fost adoptat de plenul Senatului cu 102 voturi "pentru", doua voturi "impotriva" si o abtinere.
Proiectul de lege al Guvernului va ajunge in dezbaterea Camerei Deputatilor, in calitate de for decizional.
Ministrul Transporturilor, Dan Sova, a declarat in timpul dezbaterilor ca proiectul de lege nu are "niciun fel de incarcatura politica", ci este o initiativa de natura economica, a carei idee a venit din interiorul mediului de afaceri.
"Astazi, marii antreprenori din domeniul autostrazilor si drumurilor nationale incaseaza sume foarte mari de bani de la CNADNR pentru investitiile care se fac in Romania. Din nefericire, s-a constatat, in practica, ca acestiantreprenori isi platesc cu foarte mare intarziere, uneori de ani de zile, subantreprenorii sau furnizorii", a aratat Dan Sova.
El a mai declarat ca peste 90% din marii antreprenori sunt din afara Romaniei, iar subcontractorii si furnizorii de servicii sunt romanesti, astfel ca in realitate "subantreprenorii romani sunt cei care construiesc, efectiv, si autostrazile si drumurile nationale, iar marii antreprenori ii platesc cu foarte mare intarziere sau deloc".
Dan Sova a spus ca are exemple concrete in acest sens, unde, pe anumite tronsoane, antreprenorii au schimbat cate 6-7 subcontractori, dupa ce i-au pus sa munceasca, nu i-au platit si i-au adus la faliment.
"Ceea ce propunem noi in textul de lege este o modificare concreta a Ordonantei de Urgenta 84, care reglementeaza activitatea CNADNR", a spus Sova, adaugand ca prin noile prevederi "antreprenorii nu isi vor mai putea lua banii pe lucrari de la CNADNR daca nu vor face proba platii subantreprenorilor si furnizorilor de material".
Potrivit ministrului Transporturilor, acest lucru va aduce foarte multi bani in economia reala si va salva multe locuri de munca ale firmelor romanesti, care platesc taxe si impozite la stat si a precizat ca s-a gandit foarte mult formula juridica de a obliga firmele sa faca aceste plati.
Potrivit expunerii de motive la acest proiect de lege, se au in vedere doua aspecte, unul dintre ele vizand introducerea in textul Ordonantei a unei precizari potrivit careia administrarea drumurilor de interese national se realizeaza de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) doar pentru drumurile publice de interes national aflate in concesiunea sa.
Al doilea aspect se refera la introducerea unor dispozitii legale care sa creeze un mecanism eficient prin careantreprenorii generali ai lucrarilor in infrastructura rutiera sa isi achite obligatiile fata de subcontractori, in conditiile in care antreprenorul general incaseaza banii de la CNADNR, si totodata beneficiarul final al lucrarii sa fie informat de catre antrprenorul general cu privire la identitatea si nivelul de implicare al subcontractorilor/furnizorilor/prestatorilor.
Potrivit proiectului de lege, articolul 3, alineatul 7 se modifica si prevede ca veniturile rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publica a statului concesionate CNADNR precum si veniturile obtinute din colectarea tarifului de utilizare a autostrazilor si drumurilor nationale din Romania, aflate in administrarea CNADNR, in lei si in valuta, stabilite potrivit legii, constituie venit propriu al Companiei Nationale.
La articolul 12, se introduc mai multe alienate, potrivit carora contractul de achizitie publica avand ca obiect realizarea, reabilitarea, extinderea sau modernizarea de drumuri de interes national, incheiat intre CNADNR si antreprenorul general al lucrarii, trebuie sa includa datele de identificare ale tuturor subcontratorilor /furnizorilor de materiale de constructie, care presteaza servicii sau executa lucrari in legatura cu obiectul contractului, precum si valoarea prestatiilor fiecaruia dintre acestia, inclusiv cantitatile de material utilizate in cadrul contractului.
Antreprenorul este obligat, de asemenea, ulterior momentului semnarii contractului de achizitie publica, sa comunice de indata CNADNR situatia raporturilor juridice care apar intre antreprenor si subcontractant, in vederea incheierii in acest sens a unui act aditional la contract, in termen de 30 de zile de la modificarea informatiilor.
In cazul in care antreprenorul nu comunica aceste informatii catre CNADNR si in situatia in care refuza sa semneze actul aditional, este sanctionat cu plata unor penalitati in cuantum egal cu contravaloarea sumelor de plata cuvenite subcontractantului sau furnizorului de materiale, penalitatile avand regim juridic al daunelor-interese.
Proiectul de lege mai prevede ca antreprenorul general are obligatia de a efectua platile catre furnizori si subcontractanti in mod nediscriminatoriu, pe masura incasarii sumelor de bani cuvenite in baza contractului de achizitie publica, proportional cu gradul de furnizare/prestare/executie corespunzator fiecarui furnizor/subcontractant, care a contribuit la executia lucrarilor ce formeaza obiectul contractului de achizitie publica semnat cu CNADNR.