Listele vor fi redactate de catre compartimentele de verificare fiscala a persoanelor fizice din cadrul administratiilor judetene, au declarat agentiei Mediafax surse oficiale. "In intervalul 1 iulie-30 septembrie, vor fi elaborate esantioanele care vor intra in programul de imbunatatire a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu averi/venituri mari. Compartimentele de verificari fiscale din cele 40 de judete vor trebui sa formeze esantioane de cate 50 de persoane fizice, urmand ca, de la 1 octombrie, sa demareze verificarile pe baza informatiilor detinute sau obtinute de Fisc cu privire la averile detinute si cuantumul impozitelor platite", au aratat sursele.

Actiunea care va incepe in luna iulie nu va viza si municipiul Bucuresti, pentru care au fost deja initiate anterior astfel de verificari, ci reprezinta o extindere la nivel teritorial a controlului. Practic, aceasta extindere a controlului este initiata dupa finalizarea verificarilor efectuate de Directia de Verificari Fiscale de la centru, pe un prim esantion de 30 de persoane, selectat dintr-un grup largit de 300 de contribuabili‎ persoane fizice care au intrat in Programul de imbunatatire a conformarii fiscale.

Potrivit surselor citate, in urma acestor verificari, Fiscul a identificat, intr-o prima faza, 10 persoane din cele 30 care nu si-au indeplinit obligatiile si care vor fi supuse investigatiilor suplimentare. "Acum pe baza rezultatelor obtinute la centru si a consolidarii procedurilor de verificare, conducerea Fiscului a decis extinderea programului la nivelul intregii tari", au explicat sursele.

In ultima scrisoare de intentie convenita cu Fondul Monetar International, Guvernul a inclus un paragraf in care afirma ca este hotarat sa accelereze "progresele inregistrate in cadrul initiativei noastre privind Persoanele Fizice cu Averi Mari", aratand ca Directia de Verificari Fiscale (DVF) va continua etapa initiala a primei aplicari a tehnicilor de control bazate pe metodele indirecte. "DVF va demara etapa a doua prin initierea verificarilor persoanelor fizice, conform grupelor initial stabilite pe baza cerintelor privind veniturile a caror sursa nu este cunoscuta, desemnate in Codul Fiscal, in termen de 60 zile de la stabilirea acestora. Vom continua sa imbunatatim tehnicile noastre de control prin utilizarea metodelor indirecte de demonstrare a veniturilor, prin extinderea definitiei veniturilor a caror sursa nu se cunoaste si prin clarificarea caracterului impozabil al platilor de dividende, care sunt in prezent frecvent mascate ca rambursari neimpozabile de imprumuturi acordate companiilor", se arata in document.

Citeste si:

Normele in domeniu stabilesc ca Fiscul va verifica, intr-o prima etapa, persoanele cu venituri mari fara sa le notifice, selectia urmand sa fie efectuata de pe o lista a persoanelor care depasesc "riscul minim" acceptat de administratia fiscala. Actiunile de control sunt initiate in baza deciziei din decembrie 2010 a Guvernului, conform careia persoanele fizice ale caror venituri reale depasesc cu cel putin 50.000 lei sumele declarate vor plati un impozit de 16% aplicat la diferenta dintre cele doua valori.

La momentul deciziei Guvernului de verificare a marilor averi, presedintele din acea perioada al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), Sorin Blejnar, declara ca actiunile de control vor fi declansate pentru 200-300 de persoane, in principal patroni foarte bogati care in ultimii ani au omis deliberat sa inregistreze veniturile pe firma, sustragandu-se de la plata impozitelor. Pentru stabilirea bazei impozabile, organele fiscale folosesc metode indirecte, respectiv cea a sursei si cheltuirii fondului, a fluxurilor de trezorerie si a patrimoniului.

Metoda sursei si cheltuirii fondului consta in compararea cheltuielilor efectuate de o persoana fizica cu veniturile declarate in perioada verificata si se bazeaza pe principiul ca orice cheltuiala in exces fata de valoarea declarata a veniturilor reprezinta venit impozabil nedeclarat. Metoda fluxurilor de trezorerie consta in analiza intrarilor si iesirilor de sume in conturile bancare, precum si a intrarilor si iesirilor de sume in numerar, pentru a stabili miscarile de disponibilitati banesti si asocierea acestor miscari cu sursele de venit si utilizarea acestora.

Metoda patrimoniului permite stabilirea bazei impozabile ajustate pentru o persoana fizica verificata, analizand cresterea, respectiv descresterea patrimoniului net al acesteia.