Odata cu debutul recesiunii antreprenorii au stat “pe hold”, si-au reorganizat afacerile si au asteptat ca evaluarile sa scada, a explicat Dan Farcasanu. Acesta sustine ca abia incepand cu 2014 se observa o crestere a pietei de fuziuni si achizitii, iar nivelul asteptarilor din partea celor doua parti implicate in tranzactie nu mai este unul exagerat. “Exista o cale de mijloc”, a adaugat Farcasanu.

La randul sau, Alina Stancu Birsan (foto sus), partener in cadrul casei de avocatura PeliFilip, afirma ca abordarea antreprenorilor fata de un fond de private equity este una mai temperata, mai realista. Mai mult, chiar daca antreprenorii se raporteaza la afacerea lor ca la “propriul copil”, fiind foarte orgoliosi, exista si o doza mare de pragmatism.

“Oamenii au inteles ca fondurile de private equity au anumite asteptari privind transparenta sau modul in care se conduce afacerea”, completeaza reprezentantul PeliFilip.

De asemenea, Ruxandra Ogrendil, managing partner Pathfinder Management&Consulting, considera ca atata timp cat antreprenorii sunt mai pregatiti, iar cumparatorii inteleg valoarea reala a companiilor pe care doresc sa le cumpere, asteptarile sunt mult mai apropiate.

Citeste si:

“S-a trecut brusc de la o extrema la alta. Daca in 2008 se aruncau cu banii, in 2009 abordarea s-a schimbat, s-a remarcat o prudentialitate dusa la extrem din partea fondurilor si a celor care faceau achizitii, in timp ce de partea cealalta asteparile erau la fel. Multi dintre antreprenori recurg acum la consultanti care le spun realist vorbind valoarea la care se tranzactioneaza companiile de tipul celor pe care ei le conduc. Se ajunge la o cale de mijloc”, a subliniat Ogrendil.

Antreprenorul are un numar in cap, pe care il considera corect pentru vanzarea afacerii sale

Pe de alta parte, Mihai Pop, manager EY Romania, diferenta dintre asteptarile antreprenorilor si ale celor care doresc sa le achizitioneze companiile nu s-a redus si nici nu se va intampla acest lucru, intrucat ar fi anormal, afirmatie intarita si de Cezar Scarlat (foto jos), managing director Abris Capital Partners.

“Antreprenorul roman este un erou absolut, se lupta cu un sistem care se schimba constant. Incearca sa cladeasca ceva pe niste nisipuri miscatoare. Ajunge sa ceara un pret convins de un consultant, insa de multe ori asteptarile lui sunt corecte. Omul a muncit toata viata sa cladeasca ceva, iar altcinvea ii face o oferta de cumparare. El are un numar in cap, pe care il considera corect pentru vanzarea afacerii”, spune Cezar Scarlat.

Potrivit acestuia, antreprenorii nu sunt neaparat motivati de bani. “Nu merge sa pui presiune pe antreprenor. Din punctul lui de vedere, nu are nicio legatura cu multiplul. El se gandeste la ce nevoi are, ce va face cu banii, ce face el dupa vanzare”, mai spune Scarlat.