Noutati in materia infractiunilor de serviciu

Folosirea abuziva a functiei in scop sexual

Pe de o parte este vorba de folosirea abuziva a functiei in scop sexual. Este ceea ce inainte de 1 februarie 2014 cunosteam sub denumirea de hartuire sexuala, dar actualmente reglementarea are un continut mai elaborat si este privita ca infractiune de serviciu (o specie de abuz de functie), nu ca infractiune contra libertatii sexuale. Noutatea incriminarii actuale este data de fapta functionarului care conditioneaza indeplinirea unui act de serviciu prin pretinderea sau chiar obtinerea de favoruri de natura sexuala – victima fiind deci orice persoana interesata direct sau indirect de efectele actului de serviciu, de indeplinirea caruia functionarul leaga pretinderea de favoruri sexuale. Asadar victima nu este numai persoana angajata in postura de subordonare la locul de munca, cum era anterior reglementat in continutul infractiunii de hartuire sexuala, si cum, desigur, s-a mentinut si in actuala reglementare ca forma de abuz de superioritate a functiei.

Obtinerea ilegala de fonduri

Pe de alta parte, mentionam infractiunea de obtinere ilegala de fonduri, despre care spunem ca reprezinta o noutate, intrucat anterior era cunoscuta numai din Legea 78/2000 privind faptele de coruptie si viza strict fondurile europene. Actualmente infractiunea din Codul penal vizeaza orice tip de fonduri publice obtinute prin folosire, prezentare de documente – date false, inexacte, incomplete. Pedeapsa este de la 2 la 7 ani, iar tentativa se pedepseste.


Uzurparea functiei

Nu in ultimul rand, trebuie mentionata infractiunea de uzurpare a functiei. Vechiul Cod penal incrimina abuzul in serviciu ca o fapta de indeplinire defectuoasa sau neindeplinire a unei atributii de serviciu din fisa postului functionarului. Multe erau situatiile cand un functionar putea cauza vatamarea intereselor publice sau ale persoanelor prin exercitarea altor atributii decat cele care intrau in sfera lui de competente. Actualmente s-a acoperit la nivel de reglementare penala aceasta lacuna, prin incriminarea faptei functionarului care cauzeaza o vatamare in timpul serviciului prin indeplinirea unui act care nu intra in atributiile sale .

Infractiunile de serviciu

Citeste si:

Infractiunile de coruptie cunosc si ele noutati de continut constitutiv.

In conceptia vechiului Cod penal, diferenta intre luarea de mita si primirea de foloase necuvenite consta in aspectul temporal al momentului primirii banilor/foloaselor: inainte sau dupa indeplinirea actului de serviciu.

Fosta infractiune de primire de foloase necuvenite numai aparent s-a dezincriminat, in realitate este inclusa in continutul actual al luarii de mita, in care nu se mai distinge dupa momentul primirii, ci referirea textului de lege este prin formula larga ca primirea sa fie in legatura cu indeplinirea, neindeplinirea, urgentarea, intarzierea, sau efectuarea unui act contrar atributiilor de serviciu.

In privinta traficului de influenta, s-a adus o clarificare la elementul material, adica fapta incriminata este conduita persoanei (oricarei persoane, nu doar un functionar) care are sau lasa sa se creada ca are influenta pe langa un functionar si (aici este noutatea) promite ca va determina conduita mentionatului functionar in sensul dorit de cumparatorul de influenta. Tot in legatura cu traficul de influenta este de mentionat ca infractiunea–pereche, cumpararea de influenta, a fost adusa in Codul penal din Legea 78/2000 privind faptele de coruptie, de unde s-a eliminat.

Per ansamblu, cu privire la regimul sanctionator al infractiunilor de coruptie, putem spune ca in aceasta situatie – spre deosebire de tenta generala a noului Cod penal – pedepsele nu au scazut.

Antoniu Obancia este partener al firmei de avocatura Zamfirescu Racoti & Partners.