In cererea de reexaminare asupra Legii pentru modificarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006 se arata ca primarilor si presedintilor consiliilor judetene li se acorda calitatea de reprezentanti ai comunelor, ai oraselor, respectiv ai municipiilor si judetelor in adunarile generale ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, avand ca obiect de activitate serviciile de utilitati publice. Totodata, potrivit noii legi, primarii si presedintii consiliilor judetene isi pot delega, prin dispozitie, calitatea de reprezentant in adunarea generala a asociatiei.

Seful statului mentioneaza ca, potrivit legislatiei in vigoare (Art. 37 si 92 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001), persoanele imputernicite sa reprezinte interesele unitatilor administrativ-teritoriale in asemenea asociatii sunt desemnate prin hotarare a consiliului local, respectiv a consiliului judetean, in conditiile respectarii regimului incompatibilitatilor si al conflictului de interese prevazut de Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei.

Adoptarea acestui act normativ nu este oportuna

“Consideram ca adoptarea acestui act normativ nu este oportuna, deoarece participarea primarilor si a presedintilor consiliilor judetene in organele de conducere ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara amintite nu se justifica in mod obiectiv. Mai mult, solutia legislativa propusa ar avea un impact negativ deoarece ar conduce la eludarea regimului incompatibilitatilor”, se arata in cererea de reexaminare semnata de presedinte.
In cerere se mentioneaza ca, “practic, ca efect al noului text de lege, Agentia Nationala de Integritate nu va mai putea constata incompatibilitatea primarilor si a presedintilor consiliilor judetene care vor face parte din organele de conducere ale acestor asociatii”.

“Consideram ca o asemenea optiune a legiuitorului diminueaza activitatea Agentiei Nationale de Integritate si vine in contradictie cu recomandarile cuprinse in Raportul Comisiei catre Parlamentul European si Consiliu privind progresele inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si de Verificare din anii 2013 si 2014 prin care se are in vedere consolidarea masurilor anticoruptie si de asigurare a integritatii”, precizeaza seful statului in cererea de reexaminare. Traian Basescu mai arata ca, in contextul necesitatii combaterii coruptiei si asigurarii transparentei si a integritatii in sectorul public, se impune mentinerea acestei incompatibilitati intre calitatea de primar sau presedinte al consiliului judetean si aceea de reprezentant al comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor in adunarile generale ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara avand ca obiect de activitate serviciile de utilitati publice, pentru a se evita suprapunerea intereselor colectivitatilor locale cu cele personale.

“Este evident ca noul text de lege este de natura sa puna in discutie impartialitatea si obiectivitatea primarilor si a presedintilor consiliilor judetene, creand premisele unui conflict de interese”, se mai arata in cererea de reexaminare transmisa Parlamentului. Presedintele mai afirma ca este necesar sa se creeze un cadru juridic corelat cu celelalte acte normative in materie si adecvat asigurarii integritatii in sectorul public.

Paralelisme legislative

“Astfel, trebuie evitate de catre legiuitor paralelismele legislative, cerinta impusa de normele de tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000 si de jurisprudenta Curtii Constitutionale. Avem in vedere faptul ca, prin legea aflata la promulgare, se modifica Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, insa nu se face nicio trimitere la actul normativ ale carui dispozitii sunt afectate, respectiv prevederile Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei. Apreciem ca aceasta modalitate de reglementare este de natura sa creeze instabilitate legislativa si texte de lege echivoce”, se arata in cererea de reexaminare.

Seful statului arata in finalul documentului ca, luand in considerare competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, solicita reexaminarea legii trimisa la promulgare, in sensul respingerii sale. Inaintea Consiliului European de la finalul lunii iunie, presedintele Traian Basescu declara ca va ridica, din nou, problema accesului Romaniei la Schengen, bazandu-se pe raportul MCV, dar a precizat ca legea adoptata in Parlament privind scoaterea din atributiunile ANI a conflictului de interese la nivelul administratiei locale nu ajuta.
Presedintele a explicat ca argumentele de sustinere a inceperii procesului de intrare in Schengen "deriva exact din raportul MCV care arata buna functionare a justitiei in ansamblu prin modul cum este apreciata activitatea DNA, ANI, ICCJ".

"In ceea ce ne priveste, consideram ca procesul trebuie sa inceapa - procesul de intrare a Romaniei in Spatiul Schengen - chiar daca in raportul MCV sunt si suficiente elemente care se constituie in zona de critica, dar in mod deosebit la adresa clasei politice, a Parlamentului", a afirmat Traian Basescu. "Sigur, ultima lege votata in Parlament care scoate in afara controlului si atributiunilor ANI conflictul de interese la nivelul administratiilor locale nu e de natura sa ne ajute, dar oricum eu am obligatia sa ridic aceasta problema si sa sustin necesitatea inceperii procesului de aderare la Spatiul Schengen", a mai spus Traian Basescu.

Citeste si:

Camera Deputatilor a adoptat, in 24 iunie, un proiect care prevede ca primarii sau presedintii de CJ sa fie reprezentantii comunitatilor in adunarile generale ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, deputatul PDL Tinel Gheorghe aratand ca puterea incearca sa-i scape de justitie pe incompatibili. Proiectul de lege a fost initiat de sase deputati PSD printre care Florin Iordache si Marian Neacsu. Initiatorii au precizat ca “in practica administrativa s-a apreciat ca este legal ca primarii, respectiv presedintii consiliilor judetene sa reprezinte unitatile administrativ-teritoriale in adunarea generala a asociatiei si in consiliul director”.

“Data fiind inexistenta unor prevederi exprese, ANI a apreciat, in opinia noastra, in mod abuziv, cu exces de putere, ca functiile de primar si presedinte al consiliului judetean sunt incompatibile cu calitatea de reprezentant al comunei, orasului, municipiului si judetului in adunarea generala a asociatiei de dezvoltare intercomunitara. Iata de ce consideram ca se impune ca aceasta situatie sa fie reglementata fara echivoc, stabilindu-se in mod expres faptul ca primarii si presedintii CJ sunt reprezentanti de drept ai unitatilor administraiv-teritoriale in adunarile generale ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, calitate pe care o pot delega prin act administrativ”, au explicat initiatorii in expunerea de motive a proiectului.

Astfel, propunerea legislativa prevede ca, “prin derogare de la prevederile art.37 si art.92 din Legea nr.215/2001, statutul si actul constitutiv ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara cu obiect de activitate serviciile de utilitati publice se aproba prin hotarari ale autoritatilor deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale membre si se semneaza, in numele si pe seama acestora, de primarii unitatilor administrativ-teritoriale asociate si/sau, dupa caz, de presedintii consiliilor judetene care sunt reprezentanti ai comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor in adunarile generale ale asociatiei; primarii si presedintii consiliilor judetene isi pot delega calitatea de reprezentant in adunarea generala a asociatiei, prin dispozitie”.

La dezbateri, liderul deputatilor PDL, Tinel Gheoghe, a aratat ca prin aceasta propunere legislativa se incearca sa fie scapati primarii incompatibili, dar acest lucru nu se poate intampla, pentru ca legea nu se aplica retroactiv. El a mai spus ca, in acest caz, se incearca obtinerea unei clemente din partea judecatorilor in privinta incompatibililor, avand in vedere ca se adopta acest proiect. Proiectul a fost respins anterior de Senat, iar acum a fost adoptat de Camera Deputatilor, forul decizional, cu 215 voturi ”pentru”, 36 de voturi ”impotriva” si 62 de abtineri. Dupa adoptarea proiectului, presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, a aratat ca asupra acestui proiect a fost dezbatere in comisia de industrii si a fost avizat favorabil de catre Guvern.

“Deocamdata, el (proiectul - n.r.) este rezultatul punctelor de vedere convergente ale Comisiei Europene si Guvernului. Niciunul dintre parlamentari nu se afla in situatia de a fi consilier local sau primar. Legile lucreaza pentru viitor, asteptam sa vedem daca este contestat la Curtea Constitutionala. Toata lumea a votat acest proiect de lege, din punctul meu de vedere nu indeplinesc decat procedurile, la dezbateri nu a fost nimeni care sa aiba o opinie contrara. Daca Presedintia sau vreun grup vor contesta, se va intoarce in Parlament. Nu vad cum afecteaza activitatea ANI toata activitatea pe care o apreciez”, a afirmat Zgonea.

Deputatul PDL Tinel Ghoerghe a aratat ca au fost discutii inca din toamna pe aceasta tema. “Au fost discutii inca de asta toamna ca vor sa-i compatibilizeze pe cei gasiti de ANI incompatibili pe tema modului de reprezentare in consiliul de administratie al acelor societati utilitare infiintate de primarii si de consilii judetene si acum au modificat legea in sensul dorit de primari si de presedintii CJ. Dupa parerea mea, nu le-au facut un bine, pentru ca ataca o lege si dau satisfactie baronilor locali gasiti incompatibili de ANI pe o lege din 2001”, a mai spus Tinel Gheorghe.