Studiul concluzioneaza ca societatile de avocatura cu identitati de brand puternic diferentiate si servicii clar definite sunt mai capabile sa reuseasca pe piata extrem de competitiva a serviciilor avocatiale din Marea Britanie.

Daca va intrebati ce nume sonore sunt prezente, asteptati-va la cele mai mari, cele intre care competitia este acerba. Este vorba despre Freshfields Bruckhaus Deringer, Eversheds și Pinsent Masons, urmate de nume la fel de sonore.

O alta concluzie a studiului este ca managementul reputatiei si investitia in constructia de brand au un direct impact asupra veniturilor marilor societati de avocatura.

Las deoparte discutia despre servicii – impecabile, sunt sigura. Mai conteaza si modul in care avocatii interactioneaza cu clientii lor. Este vorba, adica, in afara de partea tehnica, de soft skills luate in seama cu adevarat, nu doar la suprafata, si de branduri de angajator care sunt transpuse asupra celor care le reprezinta (in fata clientilor, in fata instantei), despre conduita, despre tot ceea ce inseamna cu adevarat transpunerea pesonalitatii unui brand.

Ce inseamna investitia in constructie de brand, in diferentiere si in reputatie? Cum se observa din afara?

Daca va uitati cu atentie, cele mai multe societati de avocatura de toate tipurile au site-uri cu texte care seamana foarte mult intre ele. Suna cam asa:

„Societatea noastra X (casa sau chiar firma) este dinamica si profesionista. Este formata din tineri avocati cu experienta (!) si studii. Avocatii nostri lucreaza in echipa.

Citeste si:

- Echipa noastra pune pret pe valori ca profesionalismul, excelenta si confidentialitatea. Ne adaptam nevoilor clientilor nostri. Suntem partenerii clientilor nostri.

- Reprezentam pe oricine, de la companii mici la companii mari si acoperim toate domeniile de practica. Oferim servicii in toate limbile straine. Suntem cei mai buni in toate domeniile pe care le avem descrise in cele 18 pagini, cu multe detalii in limbaj tehnic.

- Descrierea noastra este ilustrata de fotografii cu biroul nostru, cu sala noastra asteptare sau cu oameni in costume care dau politicosi mana. Cel mai frecvent in ultima perioada, avocatii din fotografii isi tin mainile incrucisate la piept. Pare postura lor favorita.

- Designul de pe site-ul nostru include neaparat imagini cu table de sah, balante, becuri aprinse, globuri pamantesti, harti, stilouri cu sau fara capac, laptop-uri sau telefoane mobile, ciocane de judecator si rafturi de biblioteca.”

Studiul despre care pomeneam la inceputul articolului punea accent pe diferentiere. Aceasta nu poate fi facuta decat prin constructie de brand, adica prin analiza a ceea ce inseamna cu adevarat un nume, ce oameni il reprezinta, cum sunt ei, caror clienti li se adreseaza, cum sunt si acestia si asa mai departe. Vestea proasta este ca inca mai exista astfel de clisee. Le puteti observa si in comunicare – se vad mult in comunicatele de presa, de pilda. Vestea buna este ca diferentierea si efectul ei in cazul celor care inteleg despre ce este vorba cu adevarat au impact benefic real si efecte masurabile.

Ioana Prandurel este consultant independent de branding, marketing si comunicare. Are o experienta profesionala de doisprezece ani, iar in ultimii cinci ani s-a dedicat nisei reprezentate de piata serviciilor juridice. Lucreaza impreuna cu o echipa de creativi implicati si organizati si isi dezvolta propriul birou de servicii business to business.